1. Maak iconen klikbaar
Testpersonen klikken vaak op iconen. Bijvoorbeeld een agenda-icoon bij een kalender of een telefoon in de vorm van een icoon. De verwachting is na de klik een datum te kunnen kiezen of direct telefonisch contact op te nemen. Vaak zijn de iconen niet klikbaar, wat zorgt voor verwarring bij de doelgroep. Zorg daarom dat de iconen – die gekoppeld zijn aan actie – klikbaar zijn.
2. Voeg een scroll indicatie toe
Niet iedere gebruiker scrollt automatisch naar beneden. In veel gevallen is het niet duidelijk voor de gebruiker dat het mogelijk is om nog verder te scrollen. Dit komt met name door te veel witruimte tussen de onderdelen op een pagina of horizontale (beeld)elementen (denk bijvoorbeeld aan grote gekleurde balk) die de suggestie wekken dat de pagina daarna ophoudt. Veel gebruikers worden daardoor niet uitgenodigd om verder te scrollen. Een gemiste kans! Want zo wordt in sommige gevallen (belangrijke) content over het hoofd gezien.
3. Geef liefde aan je formulieren
Op lange formulieren gaan gebruikers minder snel over tot actie… Een website kent vaak een aantal formulieren, bijvoorbeeld op de contactpagina of voor het inschrijven op de nieuwschrijven. Ze hebben vaak een ander doel, maar het gemeenschappelijk doel van ieder formulier is dat het succesvol wordt ingevuld en afgerond is. We zien geregeld dat lange formulieren die veel invoervelden bevatten op één pagina onder elkaar staan, je wilt immers zoveel mogelijk gegevens van je klant achterhalen (dat snappen we!).
Maar dit gaat helaas wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Beter is op de invoervelden op te knippen in verschillende stappen. Laat de gebruiker hierbij weten bij welke stap hij is, zodat hij zich niet alsnog laat afschrikken door de lengte van het formulier.
4. Maak het terugkeren naar de homepage gemakkelijk
Op veel websites kun je via het logo terug navigeren naar de homepage, iets wat (zeker bij collega’s in ons vakgebied) algemeen bekend is. Toch blijkt uit verschillende testen dat deze ‘ongeschreven regel’ niet bij iedere eindgebruiker bekend is. Veel testpersonen weten de weg naar de homepage niet terug te vinden. Door gebruik te maken van een duidelijk en goed zichtbaar kruimelpad of een menu-item dat helpt om terug te navigeren naar de homepage, help je de gebruiker bij het vinden van de weg.
5. Maak je pagina’s scanbaar
Tijdens de testen merken we dat gebruikers in veel gevallen niet de gehele tekst lezen, maar de pagina vluchtig scannen. Hoewel een complex onderwerp vaak om een lange, uitgebreide tekst lijkt te vragen, is het beter om dit te vermijden om ervoor te zorgen dat de gebruiker niet afhaakt en de boodschap helemaal niet overkomt. Je kunt de gebruiker helpen door het scannen van de pagina gemakkelijk te maken met afwisseling in de tekst, denk aan bullets, koppen en behapbare alinea’s. Daarbij kun je de tekst visueel ondersteunen met de juiste afbeeldingen en lange teksten opsplitsen en verdelen over meerdere pagina’s.
Bonustip: Ken je doelgroep!
Bestaat jouw doelgroep vooral uit senioren? Dan hebben deze waarschijnlijk compleet andere behoeften en gedragingen op de website dan de jongere bezoeker. Hoe beter je weet welke behoeften jouw doelgroep heeft, hoe beter je daarop kunt inspelen. Benieuwd hoe je deze behoefte kan achterhalen? Of benieuwd waar de verbeterpunten binnen jouw website liggen? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!