5 tips voor een toegankelijke website

  • 11 januari 2023 - Usability - Webdesign
Peter Jansen UX- en webdesigner

Toegankelijkheid is vaak een ondergeschoven kindje bij het ontwerpen van een nieuwe website. Toch kun je met wat simpele aanpassingen het gebruikersgemak verhogen voor elke bezoeker. Een aanpasbare lettergrootte en goed kleurcontrast zijn een goed begin, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. We helpen je graag op weg in dit artikel.

Het belang van een toegankelijke website

Als je volledig ziend bent, zal het je niet zo snel opvallen hoe lastig het navigeren over een website kan zijn voor iemand die blind of slechtziend is. Voor mensen met een motorische handicap kan het lastig zijn om een toetsenbord en muis te gebruiken. Om ook die websitebezoekers een zachte landing te geven op je platform, is het fijn om de toegankelijkheid van je website te verhogen.

Niet alleen zet je met een toegankelijke website de deuren open voor een breder publiek, ook betaalt deze investering zich terug in een betere vindbaarheid, beter bereik, een kostenbesparing en je onderscheidt je hiermee met je concurrenten. Do we need to say more?

Aanpasbaar lettergrootte en goed kleurcontrast

Een toegankelijke website begint bij een goed kleurcontrast tussen tekst en achtergrondkleur. Dat is prettig voor elke websitebezoeker, maar extra van belang voor slechtzienden. Onvoldoende contrast maakt de website voor hen slecht leesbaar. Heeft de bezoeker ook last van een zichtafwijking zoals kleurenblindheid, dan is dit contrast extra van belang.


Naast kleurcontrast is ook een aanpasbare lettergrootte wenselijk voor de toegankelijkheid van je website. Zo kunnen slechtzienden het lettertype naar eigen voorkeur instellen, wat de leesbaarheid van de pagina’s verhoogt.

Quote start
Toegankelijkheid is vaak een ondergeschoven kindje bij het ontwerpen van een nieuwe website.

Peter Jansen, UX- en webdesigner

Quote stop

Duidelijke namen aan links en buttons

Om de toegankelijkheid van je website te verhogen, is het belangrijk om links en buttons een duidelijke naam te geven. Bij termen als ‘lees meer’, ‘meer info’ of ‘ga verder’ begrijp je alleen waar je naartoe verwezen wordt als je ook de context begrijpt. Die context wordt doorgaans niet waargenomen door bezoekers met een visuele beperking.


Geef daarom individuele links een eigen, beschrijvende context mee zodat iedereen weet waar hij of zij naartoe verwezen wordt. In plaats van een button met ‘Ja, ik meld me aan’ kies je bijvoorbeeld voor ‘Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief’.

Geef duidelijke structuur aan je pagina

Wie slechtziend of blind is, gebruikt hulptechnologieën om de content te tonen, zoals audio of braille. Als de pagina dan niet voorzien is van een heldere structuur en opbouw, wordt navigeren door de website een uitdaging. Het gebruiken van duidelijke headings is hierbij essentieel. Door begrijpelijke koppen op verschillende niveaus op je pagina te gebruiken kunnen hulptechnologieën de content gemakkelijk in beeld brengen voor de eindgebruiker.

Zorg voor heldere formulieren

Het labelen van formuliervelden is cruciaal voor de toegankelijkheid van je website. Maak daarom geen gebruik van placeholdervelden, maar van labels die boven de invulvelden te zien zijn. Zo blijft er constant een tekst boven het invulveld staan en weet ook iemand die slechtziend is wat er in dat veld moet komen te staan.

Gaat er iets niet goed met het invullen? Geef dan niet alleen een foutmelding, maar leg ook uit wat er niet goed is gegaan met behulp van een melding onder het invulveld bijvoorbeeld. Zorg tot slot voor een logische opbouw van de velden, zodat het formulier bruikbaar is voor elke bezoeker.

Creëer meerdere navigatiemogelijkheden

Websitebezoekers met een motorische beperking gebruiken vaak alternatieve navigeermogelijkheden op je website, bijvoorbeeld met de tab-functie. Door aan elke link aan te geven of deze bij de ‘tabbing sequence’ hoort, kun je deze navigatiefunctie inrichten. Zorg er wel voor dat de volgorde van die tabs overeenkomt met de volgorde op de website zodat je daar de logica behoudt. Ook is het belangrijk dat je bij de eerste tab een skip-to-content link toevoegt om ervoor te zorgen dat de bezoeker naar de contentspecifieke pagina geleid wordt.


Heb je nog vragen naar aanleiding van onze tips en uitleg over de verschillende functionaliteiten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag met je vraag of verzoek.

Ook een toegankelijke website?

We komen graag met je in contact, om te ontdekken wat we voor jou of je organisatie kunnen betekenen.

Peter Jansen UX- en webdesigner