E-mailautomatisering: waarom je triggered e-mails moet inzetten

  • 14 november 2022 - Internetmarketing

Getriggerde e-mails zijn er in een groot aantal verschillende vormen, dus iets vinden dat werkt met elk van jouw geautomatiseerde campagnes is lang niet zo moeilijk als je misschien denkt. Voordat we ingaan op verschillende getriggerde e-mailvoorbeelden, gaan we het hebben over wat een getriggerde e-mail is en hoe deze precies werkt met e-mailautomatisering.

Quote start
“Personalization—it is not about first/last name. It’s about relevant content.”

Dan Jak

Quote stop

Wat is een getriggerde e-mail?

Als e-mailmarketeer weet je al dat er verschillende soorten e-mails zijn die het verzenden waard zijn. Hoewel veel e-mails eenmalige berichten zijn, waaronder nieuwsbrieven, komen andere in de vorm van series. Deze series worden vaak automatisch verzonden nadat een consument of abonnee een bepaalde actie heeft uitgevoerd. Die actie staat bekend als de "trigger" en die e-mail die wordt verzonden, wordt gedefinieerd als de getriggerde e-mail.

Hoe werken getriggerde e-mails en e-mailautomatisering samen?

Getriggerde e-mails verschillen van gebruikelijke promotionele e-mails doordat ze automatisch rechtstreeks aan een individuele nieuwsbriefabonnee worden afgeleverd op basis van hun gedrag, terwijl promotionele e-mails naar een groep mensen worden verzonden, ongeacht acties of gedrag. Je kunt berichten inplannen om op bepaalde tijden te verzenden, maar dat betekent niet dat je de meest relevante inhoud naar je abonnees stuurt. Een getriggerde e-mail is een geautomatiseerde e-mail die een abonnee ontvangt wanneer hij een specifieke actie onderneemt. Zo kun je bijvoorbeeld een triggered e-mail inrichten voor bezoekers die hun winkelwagen achterlaten en voor de betaling vertrekken.

 

Waarom je getriggerde e-mails wilt inzetten?

Getriggerde e-mails kunnen je tijd besparen en de inkomsten voor je bedrijf verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat getriggerde e-mails vier keer meer omzet produceren en 18 keer meer winst voor bedrijven oplevert dan gewone e-mails. Maar getriggerde e-mails hebben nog meer voordelen:

Regelmatige communicatie

Het gebruik van getriggerde e-mails maakt het gemakkelijk om je klanten op de hoogte te houden, wat vertrouwen opbouwt en jouw geloofwaardigheid als bedrijf vergroot. Door met klanten te communiceren over bestellingen, producten, het verlaten van de winkelwagen en meer, bouw je een relatie op en moedig je terugkerende klanten aan.

Verwachtingen van de klant

Getriggerde e-mails zijn voor veel klanten een verwachting geworden. Dat betekent dat zodra ze een aankoop doen, een kamer boeken of zich abonneren op een nieuwsbrief, ze een bevestigingsmail verwachten. Deze automatische e-mails kunnen jouw tijd besparen en vertrouwen opbouwen bij jouw klanten.

De 5 belangrijkste e-mailmarketing statistieken

E-mailmarketing statistieken

Hoge openrate en CTR

Een groot voordeel van getriggerde e-mails is dat ze een 71% hogere open rate en een 102% hogere click-through rate hebben dan niet-getriggerde e-mails. Dat betekent dat ontvangers zeer waarschijnlijk jouw e-mails zullen ontvangen en erop reageren. Dit komt omdat de e-mails worden verzonden op basis van het gedrag van die specifieke gebruiker, dus elke e-mail die ze ontvangen, is relevant en actueel voor hen.

Relevantie

Een belangrijke reden waarom zoveel e-mails ongeopend blijven, is dat ze niet relevant of interessant zijn voor de klant. Getriggerde e-mails lossen dat probleem op door alleen naar gebruikers te gaan die een specifieke actie ondernemen waardoor de e-mailmarketingsoftware weet dat ze geïnteresseerd zijn in het ontvangen van die specifieke e-mail.

Segmenten en schema's

Het maken van op triggers gebaseerde e-mails is snel en eenvoudig met e-mailmarketingsoftware. Het enige dat je hoeft te doen, is de trigger definiëren, de e-mail te maken, en de e-mail gaat automatisch naar de juiste gebruikers zonder dat je zelf nog iets hoeft te doen.

Klantenbehoud en retentie

Getriggerde e-mails helpen je om bestaande klanten te behouden door de communicatielijnen open te houden, gepersonaliseerde berichten over te brengen en snel te reageren op acties van klanten. Al deze dingen zorgen ervoor dat bestaande klanten zich gewaardeerd voelen door jouw bedrijf en dat moedigt merkloyaliteit aan.

Quote start
Loyale klanten komen niet alleen terug en bevelen je niet alleen aan, ze staan er tevens echt op dat hun vrienden ook zaken met je doen.

Chip Bell, schrijver en keynote spreker

Quote stop

Typen getriggerde e-mails

Er zijn veel manieren waarop je getriggerde e-mails kunt gebruiken. De beste manier om te bepalen welk type getriggerde e-mail voor jou geschikt is, is door na te denken over welk doel je met de e-mail wilt bereiken en op welke trigger je wilt dat deze reageert. Hier zijn acht van de meest voorkomende typen getriggerde e-mails:

  1. Welkom

Welkomstmails kunnen worden geactiveerd door iemand die zich aanmeldt om lid te worden van jouw site, zich abonneert op jouw blog of nieuwsbrief of zijn eerste aankoop doet.

 

  1. Onboarding

Als de klant bepaalde stappen moet nemen om zijn abonnement, aankoop of lidmaatschap te voltooien, kun je automatisch een e-mail sturen met een duidelijke CTA of een overzicht van de stappen.

 

  1. Reactivering

Deze e-mails gaan naar (slapende) klanten die al een tijdje niet met jouw e-mails of bedrijf bezig zijn geweest (ongeacht de tijdsduur die je instelt). Ze herinneren de klant aan je bedrijf en kunnen een stimulans bevatten om terug te komen, zoals een kortingscode of een gratis geschenk.

 

  1. Remarketing

Remarketing staat ook wel bekend als "verlaten winkelwagen" berichten. Dit zijn enkele van de meest populaire getriggerde e-mails, omdat ze conversies kunnen stimuleren. Online shoppers laten vaak artikelen in hun winkelwagentje achter zonder af te rekenen. Wanneer dit gebeurt, ontvangt de klant een e-mail om hem eraan te herinneren zijn aankoop te voltooien of om te vragen of hij geïnteresseerd is in soortgelijke artikelen.

 

  1. Transactioneel

Deze e-mails bevestigen automatisch aankopen, nabestellingen, verzendingen, boekingen, retouren en terugbetalingen om de klant te verzekeren dat hun transactie is gelukt.

 

  1. Accountmeldingen

Deze e-mails informeren klanten over alles wat met hun account te maken heeft, zoals een wijziging van een wachtwoord of profielinstelling. Als de klant deze wijzigingen niet heeft aangebracht, weten ze meteen dat er iets aan de hand is en kunnen ze eventuele problemen met je bedrijf oplossen.

 

  1. Persoonlijke gebeurtenissen

Deze e-mails kunnen worden geactiveerd door een gebeurtenis in het persoonlijke leven van de klant, zoals een verjaardagsbericht, jubileum of een winkelmijlpaal. Vaak bevatten deze berichten een soort geschenk,  een kortingscode of een ander promotieartikel.

 

  1. Realtime

Realtime e-mails hebben betrekking op alles wat er momenteel rond jouw klant gebeurt, zoals het weer, de locatie en evenementen. Je kunt demografische informatie gebruiken om deze triggers te in te zetten.

 

Wanneer je een getriggerde e-mailcampagne maakt, moet je een duidelijk doel achter elke trigger hebben en je klantenlijsten segmenteren voor een persoonlijk gevoel.

Meer weten?

Wil je meer weten over geautomatiseerde e-mailmarketing programma’s en/of triggered e-mails? Onze specialisten denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies!

Interesse?

We komen graag met je in contact, om te ontdekken wat we voor jou of je organisatie kunnen betekenen.