Typen getriggerde e-mails
Er zijn veel manieren waarop je getriggerde e-mails kunt gebruiken. De beste manier om te bepalen welk type getriggerde e-mail voor jou geschikt is, is door na te denken over welk doel je met de e-mail wilt bereiken en op welke trigger je wilt dat deze reageert. Hier zijn acht van de meest voorkomende typen getriggerde e-mails:
- Welkom
Welkomstmails kunnen worden geactiveerd door iemand die zich aanmeldt om lid te worden van jouw site, zich abonneert op jouw blog of nieuwsbrief of zijn eerste aankoop doet.
- Onboarding
Als de klant bepaalde stappen moet nemen om zijn abonnement, aankoop of lidmaatschap te voltooien, kun je automatisch een e-mail sturen met een duidelijke CTA of een overzicht van de stappen.
- Reactivering
Deze e-mails gaan naar (slapende) klanten die al een tijdje niet met jouw e-mails of bedrijf bezig zijn geweest (ongeacht de tijdsduur die je instelt). Ze herinneren de klant aan je bedrijf en kunnen een stimulans bevatten om terug te komen, zoals een kortingscode of een gratis geschenk.
- Remarketing
Remarketing staat ook wel bekend als "verlaten winkelwagen" berichten. Dit zijn enkele van de meest populaire getriggerde e-mails, omdat ze conversies kunnen stimuleren. Online shoppers laten vaak artikelen in hun winkelwagentje achter zonder af te rekenen. Wanneer dit gebeurt, ontvangt de klant een e-mail om hem eraan te herinneren zijn aankoop te voltooien of om te vragen of hij geïnteresseerd is in soortgelijke artikelen.
- Transactioneel
Deze e-mails bevestigen automatisch aankopen, nabestellingen, verzendingen, boekingen, retouren en terugbetalingen om de klant te verzekeren dat hun transactie is gelukt.
- Accountmeldingen
Deze e-mails informeren klanten over alles wat met hun account te maken heeft, zoals een wijziging van een wachtwoord of profielinstelling. Als de klant deze wijzigingen niet heeft aangebracht, weten ze meteen dat er iets aan de hand is en kunnen ze eventuele problemen met je bedrijf oplossen.
- Persoonlijke gebeurtenissen
Deze e-mails kunnen worden geactiveerd door een gebeurtenis in het persoonlijke leven van de klant, zoals een verjaardagsbericht, jubileum of een winkelmijlpaal. Vaak bevatten deze berichten een soort geschenk, een kortingscode of een ander promotieartikel.
- Realtime
Realtime e-mails hebben betrekking op alles wat er momenteel rond jouw klant gebeurt, zoals het weer, de locatie en evenementen. Je kunt demografische informatie gebruiken om deze triggers te in te zetten.
Wanneer je een getriggerde e-mailcampagne maakt, moet je een duidelijk doel achter elke trigger hebben en je klantenlijsten segmenteren voor een persoonlijk gevoel.