Effectief een online campagne opzetten? 4 tips

  • 01 februari 2023 - Internetmarketing
Myrna Ruhulesin Online marketeer

Online campagnes zijn overal om ons heen, je komt ze tegen op Google, Facebook, LinkedIn, YouTube, Snapchat, TikTok en op nog veel meer online kanalen. Online zichtbaar zijn is belangrijker dan ooit. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw campagne opvalt tussen al die andere berichten en advertenties? Met de volgende 4 tips helpen we je op weg.

1. Zet jouw doelgroep centraal

Voor het opzetten van een online campagne is het goed om eerst in kaart te brengen wat je doel is en wie je wilt bereiken: wie is nu jouw doelgroep? Wat zijn de behoeftes en kenmerken van deze personen? Je moet weten wat ze aanspreekt zodat je hun aandacht kan trekken.

Je kunt meer inzicht krijgen in je doelgroep door het uitvoeren van een doelgroeponderzoek. Daarbij is het van belang om de aanleiding van je analyse te bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer weten over je bestaande doelgroep of juist nieuwe klanten? Maak dit voor jezelf eerst duidelijk. 

Er zijn voor het uitvoeren van een doelgroeponderzoek verschillende onderzoekmethodes die je kunt toepassen. Denk aan interviews, enquêtes of het uitvoeren van deskresearch.

Uiteindelijk kun je middels het onderzoek een omschrijving geven aan je doelgroep. Zo kun je kenmerkende eigenschappen toekennen als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen.

Als dit inzichtelijk is, dan kun je jouw content hierop afstemmen. Verplaats je in de doelgroep en denk daarbij niet vanuit jezelf. Jouw content moet aansluiten op wat de doelgroep zoekt en wil lezen. Dit is een must om jouw campagne te laten slagen. 

Extra tip: stel een persona op zodat je weet voor wie je de campagne maakt.

Quote start
“Persona’s helpen de wensen van klanten beter te begrijpen met als resultaat een hogere klanttevredenheid”

Motivaction

Quote stop

Nu jouw doelgroep is bepaald, is het ook belangrijk om te weten waar ze zich online het meest bevinden. Maken ze gebruik van kanalen als Facebook, Instagram of juist YouTube en TikTok? Dit kun je uitzoeken door online research te doen via tools als Google Analytics.

Als je namelijk al data hebt verzameld, dan kun je bijvoorbeeld kijken via welke kanalen de doelgroep terecht is gekomen op jouw website. Voor nieuwe klanten kun je kijken of er recente onderzoeken of artikelen zijn over welke kanalen veel gebruikt worden. Verdiep je hierin en kies op basis daarvan een geschikt kanaal, dit kunnen er natuurlijk ook meerdere zijn.

2. Bepaal jouw USP’s

Door te achterhalen wat de wensen en behoeften zijn van je doelgroep, weet je ook wat hen motiveert en hoe je hen het beste kunt overtuigen. Combineer dit met jouw Unique Selling Points (USP's) en je hebt een goede formule voor je campagne te pakken.

De volgende stap is bepalen wat jou anders maakt dan je concurrenten en verwerkt dit in je campagne. Laat jouw UPS’s spreken en zorg ervoor dat je content van waarde is voor jouw doelgroep. Vooral als het je doel is om meer klanten te werven of producten/diensten te verkopen. Houd dus goed in gedachten wat jou uniek maakt én waarom de doelgroep voor jou moet kiezen.

3. Zorg voor de juiste landingspagina

Je wilt natuurlijk het liefst dat je doelgroep de campagne ziet en vervolgens doorgaat naar je website. Een geschikte landingspagina die zich richt op het doel van je campagne is daarom essentieel. Dit moet de doelgroep ook direct terug zien op de pagina.

Laat ook duidelijk zien waar de pagina overgaat, bijvoorbeeld door een heldere structuur aan de pagina te geven met duidelijke koppen (H2 en H3). Ook buttons op de pagina met aansprekende en converterende tekst werkt vaak goed. Het zou zonde zijn als de doelgroep afhaakt doordat de landingspagina niet goed aansluit op de advertentie.

4. Blijf optimaliseren

De campagne staat live, zit jou werk erop? Nee, zeker niet. De volgende stap is om de resultaten goed in de gaten te (blijven) houden. Houd hierbij wel rekening mee dat een campagne in het begin altijd in een leerfase terecht komt.

Deze fase duurt meestal een aantal dagen waarbij er gekeken wordt hoe jouw advertentie door machine learning het best kan worden weergegevens. Vervolgens draait de advertentie optimaal en is het goed om wekelijks te optimaliseren. Op deze manier kun je de effectiviteit van jouw campagne vergroten.

Wil jij nu ook effectieve online campagnes?

Neem gerust met ons contact op en ontdek wat we voor jou of je organisatie kunnen betekenen.