1. Zet jouw doelgroep centraal
Voor het opzetten van een online campagne is het goed om eerst in kaart te brengen wat je doel is en wie je wilt bereiken: wie is nu jouw doelgroep? Wat zijn de behoeftes en kenmerken van deze personen? Je moet weten wat ze aanspreekt zodat je hun aandacht kan trekken.
Je kunt meer inzicht krijgen in je doelgroep door het uitvoeren van een doelgroeponderzoek. Daarbij is het van belang om de aanleiding van je analyse te bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer weten over je bestaande doelgroep of juist nieuwe klanten? Maak dit voor jezelf eerst duidelijk.
Er zijn voor het uitvoeren van een doelgroeponderzoek verschillende onderzoekmethodes die je kunt toepassen. Denk aan interviews, enquêtes of het uitvoeren van deskresearch.
Uiteindelijk kun je middels het onderzoek een omschrijving geven aan je doelgroep. Zo kun je kenmerkende eigenschappen toekennen als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen.
Als dit inzichtelijk is, dan kun je jouw content hierop afstemmen. Verplaats je in de doelgroep en denk daarbij niet vanuit jezelf. Jouw content moet aansluiten op wat de doelgroep zoekt en wil lezen. Dit is een must om jouw campagne te laten slagen.
Extra tip: stel een persona op zodat je weet voor wie je de campagne maakt.

