Marketingtrends voor conversie in 2023: hier moet je op letten

  • 20 december 2022
  • Leestijd: 2 minuten

Heb jij de strategische plannen van jouw organisatie voor 2023 al rond? De laatste trends en ontwikkelingen op marketinggebied mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig hoef je niet zelf op onderzoek uit, we bieden ze je graag op een presenteerblaadje aan. Lees je mee?

Deze blog is onderdeel van een serie. In het eerste deel van deze blogserie duiken we in de marketingtrends voor conversie voor komend jaar. We bespreken de ontwikkeling van werving naar retentie en het belang van vertrouwen. Later in de serie komen ook nog trends op het gebied van data & automation en social media voorbij. Lees hier het blog over SEA-trends en SEO-trends voor 2023. 

Dit artikel is gebaseerd op het Digital Marketing Trends 2023 onderzoek van Fingerspitz.

Marketingtrends voor conversie

Vertrouwen creëren

De koopbereidheid van consumenten is historisch laag. Dit dieptepunt komt mede tot stand door de verschillende crises van de afgelopen jaren. Als bedrijf en als merk is het belangrijk om hierop in te spelen. Dat doe je door zekerheid te bieden aan de consument of websitebezoeker. Denk hierbij aan zekerheid over het product, zekerheid over de organisatie en zekerheid over het proces.

De noodzaak van het aanschaffen van een product wordt nog vaker dan ooit kritisch onder de loep genomen. Verdiepen in de gebruiker is daarom belangrijker dan ooit tevoren. Ontzorg, doe een stapje extra en toon een blijk van waardering om ervoor te zorgen dat je retentie op peil blijft.

Van werving naar retentie

Waar eerder de focus lag op het aantrekken van nieuwe klanten, wordt retentie en customer lifetime value steeds belangrijker. Deze verschuiving ontstaat door de nadruk op kwantiteit versus kwaliteit in leadgeneratie en sales.

Een geoptimaliseerde salesfunnel geeft niet meer hetzelfde voordeel van een paar jaar terug. En een goede ROI (return on investment) komt in het gedrang. Gelukkig zijn hier ook oplossingen voor! Zo zullen loyaltyprogramma’s en merkperceptie ook in 2023 belangrijk blijven. En marketing loops zullen deel uitmaken van de strategie.

Dus optimaliseer de acquisitie-funnnel en bekijk je bedrijfsdoelstellingen vanuit een holistisch perspectief. Maak het prioriteit om de terugkerende klant een optimale klantervaring te bieden en realiseer je dat die terugkerende klant een andere informatiebehoefte heeft dan de nieuwe klant. Hoe sterker al je kanalen samenhangen, hoe sterker je positie en duurzame groei is.

Wil je graag het complete trendrapport van Fingerspitz lezen? Klik dan hier.

Meer weten over conversie?

Neem contact op met onze online marketeers en kijk wat er voor jou mogelijk is!

Micky Bronkhorst Digitaal marketing strateeg