Google AdWords/PPC

Zoekwoorden als basis
voor interessante content

Twee schoenen op een weg in de storm

Zoekmachineadvertenties 

Hoog eindigen in de resultatenpagina van een zoekmachine kunt u op meerdere manieren bereiken. Door middel van zoekmachineoptimalisatie kunt u proberen zo hoog mogelijk te staan in de 'gratis' organische resultaten. Echter, over de haalbaarheid en termijn van een toppositie op elk gewenste zoekopdracht zijn geen garanties te geven. Met zoekmachineadvertenties heeft u dit veel beter in de hand en bovendien direct resultaat. Door het inzetten van gerichte advertenties zorgt u voor relevant verkeer naar uw website, gebaseerd op de voor u belangrijkste zoekwoorden of woordcombinaties.

Kosten per klik of vertoning

De kosten voor zoekmachineadvertenties (zoals Google AdWords) gaan per klik (CPC) of per 1.000 vertoningen (CPM). Zoekmachineadvertenties worden in het geval van CPM ingezet voor het vergroten van de naamsbekendheid en het genereren van zoveel mogelijk vertoningen. CPC-advertenties zijn veel meer gericht op resultaat, zoals het aantal bezoeken naar uw website en het aantal conversies. Hoeveel budget nodig is, hangt af van veel factoren. Op voorhand kan wel een schatting worden gemaakt van hoeveel klikken uw advertenties zullen genereren. Het maximale budget heeft u zelf in de hand, maar uiteindelijk is de opbrengst uit uw investering veel interessanter. Met statistiekenprogramma's als Google Analytics kunt u precies meten hoeveel bezoeken en aanvragen een zoekwoord of advertentie heeft opgeleverd. Uiteindelijk onderbreken we niet rendabele zoekwoorden en advertenties om zo de opbrengst uit uw investering te vergroten.

Meer dan euro's

Hoewel advertentieprogramma's gebaseerd zijn op een veiling, is de hoogste biedprijs niet altijd een garantie voor de hoogste advertentiepositie. Factoren als kwaliteit en relevantie zijn zeker zo belangrijk. Het is dus zaak om uw advertenties zo aantrekkelijk en relevant mogelijk voor de zoekopdracht te maken.

Naast Google, kan het ook interessant zijn om te adverteren in andere zoekmachines, zoals Bing. Maar ook sociale media als Facebook en LinkedIn lenen zich voor het inzetten van betaalde advertenties. Bent u meer gericht op het verkopen van producten, dan zijn Marktplaats en Google Shopping wellicht interessant.