Personalisatie waar je verder mee komt

  • VERDER - Personalisatie - Strategie - Content
  • Leestijd: 3 minuten
Emma Rommers Communicatie- en contentspecialist

Meesters in scheiden, erven en mediation

Hoe kan vereniging van Advocaat-Scheidingsbemiddelaar FAS ervoor zorgen dat het publiek haar ziet als een keurmerk voor echtscheidingen? Door hard te roepen en zichzelf aan te prijzen via advertenties, óf door vrijblijvend echt goede content te bieden zodat mensen terugkomen op het moment dat het nodig is? Perplex ging samen met ZB Communicatie & Media de uitdaging aan en dat werpt zijn vruchten af: bezoeker bekijken bijna 4 pagina’s meer, zitten 9 keer langer op de website en converteren 3,74 keer meer. Hoe? Door te personaliseren!

Het start in de wachtkamer

Voordat we aan de slag konden, zijn we met de advocaten van vereniging van Advocaat-Scheidingsmiddelaars (vFAS) om tafel gaan zitten, met als doel om te achterhalen wie de potentiële websitebezoekers zijn. We zijn ervan uitgegaan dat de online doelgroep gelijk zou zijn aan de mensen die bij hen in de wachtkamer zitten. We hebben vFAS advocaten uitgevraagd over de vragen, wensen en informatiebehoefte van hun klanten.

Van persona...

De vergaarde informatie van vFAS advocaten hebben we kunnen herleiden tot 6 persona's en 3 fases, die garant staan voor 98% van de doelgroep. De website kent vier contentpijlers: scheiden, mediation, kinderen en geld & bezit. Iedere persona heeft andere vragen binnen de verschillende peilers en is op zoek naar een advies wat voor hem of haar van toepassing is.

...tot contentstrategie

We hebben het platform gepersonaliseerd, zodat we de juiste content ook daadwerkelijk bij de goede persona kunnen aanbieden. Het idee voor personaliseren hebben we uitgedacht en doorontwikkeld en aan de hand hiervan hebben we, in combinatie met de informatiebehoefte van de persona's, een data driven contentstrategie opgesteld. ZB Communicatie & media heeft de content voor verder-online.nl volgens de strategie gecreeërd.

Impliciet personaliseren

Scheiden is een gevoelig onderwerp. Een bezoeker wil niet al zijn gevoelige informatie 'op straat gooien'. Daarom hebben we gekozen voor impliciet personaliseren. De bezoeker hoeft zelf niets te vermelden.

Door in huis ontwikkelde algoritmes toe te passen en continu te optimaliseren, kunnen we de bezoeker het advies laten zien dat voor hem of haar het meest van toepassing is. Alsof je iemand een dik boek geeft en enkel de bladzijdes markeert die het meest relevant zijn.

Privacy bewaken

De data die wordt verzameld, slaan we intern op in een soort blackbox. Doordat (gevoelige) informatie in ons beheer blijft, houden we zelf de controle. We kunnen altijd verantwoorden wat er precies met de data gebeurt. Hiermee voorkomen we dat de informatie ergens voor wordt gebruikt of wordt doorverkocht.

De data wordt nooit gekoppeld aan persoonlijke gegevens, die we krijgen door middel van conversie. Hierdoor blijft de data die we verzamelen altijd anoniem.

Personalisatie toepassen?

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Marjolijn Doorenbosch-Aerts Marketing manager

Gerelateerde cases