• Home
  • Blog
  • Is ‘boven de vouw’ nog van deze tijd? (wel of niet scrollen)

Is ‘boven de vouw’ nog van deze tijd? (wel of niet scrollen)

Al jarenlang praten webdesigners en marketeers over ‘boven de vouw', het principe dat alle belangrijke informatie zichtbaar moet zijn zonder dat de websitebezoeker hoeft te scrollen. Maar is de vouw nog wel van deze tijd?

Krant versus website

'Boven de vouw' hebben we sinds 1994 overgenomen van de krant, waarbij belangrijke nieuwsberichten of -foto's op de bovenste helft van de voorpagina worden geplaatst. Redacteuren zetten dit nieuws in om mensen te verleiden de krant te kopen (en natuurlijk te lezen). De krant wordt vaak gevouwen aangeboden en het is een logisch gevolg dat de bovenste helft van de voorpagina het meest gezien wordt. Het is dan ook niet vreemd dat adverteerders graag hun advertenties op deze plaats zien staan.

We hebben inmiddels geleerd te scrollen en het is gebruikelijk om de scrollbar in de browser te gebruiken.

Gebruikerservaring van 1994 naar 2016

De term werd overgenomen door webdesigners, met het idee dat alle belangrijke content op een webpagina bereikbaar moet zijn zonder te scrollen. Maar het zal u niet verbazen dat er veel veranderd is sinds 1994. Dat geldt zowel voor de mogelijkheden met internet in het algemeen, als voor de gebruikservaring(en) van websitebezoekers. In de jaren '90 waren internetgebruikers niet gewend aan scrollen en was het principe 'boven de vouw' meer een regel dan een richtlijn. Maar we hebben inmiddels geleerd te scrollen en het is gebruikelijk om de scrollbar in de browser te gebruiken. Dit is niet alleen gebaseerd op eigen ervaringen, ook onderzoeksresultaten tonen dit aan. Kunnen we daarmee stellen dat de vouw uit de tijd is? 

De keuze is binnen enkele seconden gemaakt...

Websitebezoekers bepalen binnen enkele seconden of een website de moeite van een lang(er) bezoek of scrollen waard is. De combinatie van content (tekst, beeld, video) en vormgeving helpen de bezoeker in het maken van deze keuze. Het is dus van groot belang dat de eerste indruk positief is en dat uw website de aandacht van de bezoeker heeft. Aangezien deze eerste indruk mede bepaald wordt door de content die de bezoeker onder ogen krijgt, kiest u de getoonde content zorgvuldig. Maar dit betekent niet dat álle belangrijke content in de eerste 600 pixels geplaatst moet worden. Teveel content in een te kleine ruimte is geen succes en u kunt ervan uitgaan dat de boodschap niet overkomt.

Boven de vouw

Hoe verleid je een websitebezoeker om uw website verder te gaan ontdekken? 

Denk verder dan de vouw

Met de wetenschap dat internetgebruikers inmiddels hebben geleerd om te scrollen is de boodschap: denk verder dan de vouw. Juist de combinatie van originele en kwalitatieve content, aantrekkelijk en aansprekend webdesign en een gebruiksvriendelijke website verleiden uw websitebezoekers en sporen ze aan uw website te gaan ontdekken. De eerste indruk is natuurlijk cruciaal. Maar laat het uw doel zijn uw gehele website te vullen met kwalitatieve content. Voldoe aan de verwachting die u 'boven de vouw' schept.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het verleiden van bezoekers, creëren van unieke content of realiseren van een gebruiksvriendelijke én aantrekkelijke website? Perplex adviseert u graag op het gebied van content, webdesign en usability. Stel ons gerust uw vraag!

Lees ook

7 fabels over adverteren met Google AdWords