16. Zorg voor toegankelijke formulieren
De gebruiker wil graag een aankoop doen, een vraag stellen via het contactformulier of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Om ervoor te zorgen dat de gebruiker zover in het proces niet afhaakt is het formulier erg belangrijk. Zorg ervoor dat je enkel de benodigde gegevens vraagt en laat de rest achterwege - of maak velden optioneel. Te lange en onduidelijke formulieren zijn een conversiekiller. Laat zien welke velden verplicht zijn (*) of benadruk bijkomende voordelen wanneer gebruikers gegevens achterlaten. Bijvoorbeeld het invullen van een wachtwoord en e-mailadres, zodat de volgende bestelling nog gemakkelijker geplaatst kan worden.
17. Integreer een zoekfunctie op je site
Fedosja: "Een zoekfunctie op jouw website heeft twee belangrijke voordelen. Het eerste voordeel is dat bezoekers dit over het algemeen als erg prettig ervaren. Ten tweede levert het je interessante data op." Met de juiste instellingen in Analytics kun je precies achterhalen welke zoekopdrachten de bezoeker heeft uitgevoerd op de website. Deze opdrachten kunnen handige inzichten geven voor optimalisatie. Welke (relevante) thema’s komen vaak naar voren en wordt hier op de website al voldoende aandacht aan besteed? Hier kunnen kansen voor (content)optimalisatie liggen.
18. Creëer een positieve gebruikerservaring
Om ervoor te zorgen dat een gebruiker tot een macro-conversie overgaat is het noodzaak om te zorgen dat men tijdens het proces hiernaar toe niet afhaakt. Gebruiksvriendelijkheid speelt een grote rol in de aanloop tot deze macro-conversie. Bij een negatieve gebruikerservaring is de kans dat de gebruiker afhaakt veel groter dan bij een positieve gebruikerservaring; dit zie je logischerwijs terug in de conversie aantallen. Test daarom je product en optimaliseer en blijf dit daarna doorlopend doen; kortom creëer een positieve gebruikerservaring!
19. Zorg voor een korte en duidelijke boodschap
Zorg voor een korte en duidelijke boodschap, het is belangrijk dat de gebruiker weet wat hij of zij kan verwachten bij een klik op de button. Daarnaast is er altijd angst om ongewenst ergens aan vast te zitten wat zorgt voor een drempel. Gebruik daarom niet onnodig definitieve termen zoals 'nu bestellen' of 'boek je reis' wanneer dit nog niet daadwerkelijk gebeurt.
20. Zorg voor een logische navigatiestructuur
Zorg voor een logische navigatiestructuur binnen de website. Bedenk in welke fase (van de customer journey) de gebruiker zit en wat voor informatie men op dit moment wil zien. Wanneer men zoekt naar specifieke informatie en die niet snel genoeg kan vinden heeft dit een negatief effect op de gebruikerservaring.
21. Bied een conversie op het juiste moment aan
Julia: "Converteren is belangrijk maar het werkt averechts om deze mogelijkheid aan te bieden als men hier nog niet klaar voor is." Sterker nog, dit kan een negatieve invloed of zelfs irritatie opwekken. Neem bijvoorbeeld een pop-up voor het inschrijven voor een nieuwsbrief. Bij een eerste bezoek op de website wil men eerst wat meer informatie over het bedrijf. Direct inschrijven voor de nieuwsbrief is deze beginfase nog helemaal niet gewenst.