App, mobiele site of responsive website: wat zet u in voor mobiele marketing?

Het gebruik van mobiele telefoons en vooral smartphones groeit ook in 2016. Zo’n 82% van de verkochte telefoons in 2016 zal naar verwachting een smartphone zijn. Zo’n 5 jaar geleden was dit nog 65%. Het aantal verkochte tablets daalt licht, maar is redelijk stabiel. Het is dan ook van belang om in te spelen op het aantal mobiele internetters en ook de mobiele bezoekers op uw website.

Dat mobiel een steeds belangrijkere rol inneemt is duidelijk en mobiele marketing is dan ook een serieuze zaak. U benut mobiele marketing optimaal wanneer u informatie voor mobiele bezoekers optimaal mobiel beschikbaar maakt. Een vraag die daarbij gesteld moet worden is: kies ik voor een app, mobiele-, of responsive website? Wij zetten graag de voor- en nadelen voor u op een rij.

Mobiele marketing

Mobiele website

Een mobiele website is ook een site, maar dan volledig geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Hierbij is rekening gehouden met de manier waarop de gebruiker op een smartphone naar een website kijkt. De userinterface en beschikbare schermruimte zijn anders, verder is de internetverbinding op mobiel vaak trager dan op een desktop of laptop.

De voordelen

Een mobiele website heeft ten opzichte van een app een aantal belangrijke voordelen:

  • Groot bereik
    Een mobiele website is voor alle smartphones bereikbaar, ongeacht het besturingssysteem. Hierdoor heeft een mobiele website een groot bereik en is dus toegankelijk voor alle smartphonegebruikers.
  • Relatief lage kosten
    De mobiele website is voor alle besturingssystemen bereikbaar en hierdoor hoeft er dus maar één versie van de website ontwikkeld te worden.
  • Geen tussenpersoon
    Met een mobiele website heeft u niet te maken met een apps-store en bepaalt u zelf of uw website bereikbaar is voor uw doelgroep.
  • Vindbaarheid in zoekmachines
    Mobiele websites worden door zoekmachines gevonden en geïndexeerd.
  • Eenvoudig updates uitvoeren
    Een mobiele website kunt u eenvoudig updaten via een CMS. Bijvoorbeeld een tekstuele wijziging of het toevoegen van een pagina. Hierdoor beschikt de gebruiker online altijd over de meest actuele versie.

De nadelen

Toch zijn er ook een aantal nadelen:

  • Afhankelijk van browser
    Elke smartphone beschikt over een browser, maar deze zijn niet altijd in staat om te werken met alle programmeertechnieken. Denk hierbij aan Flash en Javascript. Toch biedt HTML5 hierin voor (bijna) alle smartphones een oplossing. Ook verschilt de weergave van de mobiele website op verschillende mobiele browsers vaak enigszins.
  • Weinig gebruik functionaliteiten
    Nog lang niet alle mobiele websites zijn er toe in staat om de functionaliteiten van een smartphone te gebruiken, bijvoorbeeld de camera en GPS.
  • Alleen online te gebruiken
    Is er geen internetverbinding mogelijk, dan kan de mobiele website niet worden benaderd.

Responsive website

Een responsive website is een website die zich aanpast aan het apparaat en het gedrag van de gebruiker. Dezelfde content kan in verschillende vormen worden aangeboden, de inhoud blijft echter hetzelfde. De presentatie en bediening kan verschillen per apparaat.

Er zijn twee versies: de standaard responsive website en de adaptive responsive site. Waar de responsive website zich aanpast aan de schermgrootte, gebruikt adaptive ook scripts om te herkennen welk apparaat de website bezoekt, wat de schermresolutie is en/of de snelheid van de internetverbinding. De inhoud en functionaliteit kan hier vervolgens op worden aangepast.

De voordelen

Belangrijke voordelen van een responsive website:

  • Eenvoudig updates uitvoeren
    Er is sprake van één CMS waardoor je content gemakkelijk kunt beheren. Het beheren van content kan bij een adaptive website wel behoorlijk tijdsintensief zijn.
  • Relatief lage kosten
    Omdat er sprake is van één website kost het over het algemeen minder tijd om dit te ontwikkelen. Een adaptive responsive website kost meer (flinke hoeveelheid extra werk voor content managers, designers en programmeurs.
  • Geen duplicate content
    Omdat het gaat om één website bestaat er niet de kans dat zoekmachines meerdere sites tonen met dezelfde content.
  • Vindbaarheid
    Google geeft de voorkeur aan responsive sites (in plaats van mobiele sites), omdat er sprake is van één URL, content gemakkelijker deelbaar is, aanpast aan het apparaat en er minder redirects nodig zijn (snellere laadtijd). Om een mobiele site net zo goed vindbaar te maken is iets meer tijd en moeite nodig, maar dit kan wel.

De nadelen

Er zijn ook een aantal nadelen:

  • Laadtijd
    Een responsive site kan op langzame telefoons in combinatie met een trage internetverbinding zorgen voor een lange laadtijd. Het inladen van afbeeldingen op een mobiele telefoon kan bijvoorbeeld flink wat dataverkeer kosten en de laadtijd beïnvloeden. Wordt de website veel via smartphones bezocht dan is het van belang om hier rekening mee te houden.
  • Ingewikkeld bij grote websites met veel content
    Heeft u een website met uitgebreide bestelprocessen, formulieren en lange pagina’s met content, dan kan een responsive site op mobiel wat onoverzichtelijk worden. Kijk ook goed naar het menu en ga na of dit niet te uitgebreid is voor op een mobiele telefoon.
  • Merkbeleving
    Bij een responsive adaptive website is niet altijd sprake van een uniforme (merk)beleving, deze sites kunnen er verschillend uitzien, bij responsive blijft dit over het algemeen wel behouden. Twijfelt u tussen responsive en adaptive design dan is dit iets om rekening mee te houden.

Applicatie (app)

Een applicatie, of app, is software die de gebruiker downloadt en installeert op zijn smartphone. De software is specifiek ontwikkeld voor een van de besturingssystemen en is niet platform breed te gebruiken. Gebruikers van bijvoorbeeld een iPhone kunnen alleen app's downloaden uit de App-store van Apple. En dus niet uit de Android Market van Google.

De voordelen

Een app heeft ten opzichte van een mobiele website een aantal belangrijke voordelen:

  • Gebruik van functionaliteiten
    Een app kan gebruik maken van de functionaliteiten van een smartphone. Denk hierbij aan de camera, die gebruikt kan worden om een QR-code te scannen. Of het gebruik van GPS om de locatie van de gebruiker te bepalen. Bij de app Pokémon Go worden twee functionaliteiten gecombineerd, met Augmented reality en GPS worden animaties geprojecteerd op beelden van de smartphone-camera.

  • Niet afhankelijk van browser of web standaarden
    De app maakt gebruik van het interne besturingssysteem. U hoeft geen rekening te houden met de web standaarden en hierdoor hebt u meer controle over de userinterface.

  • Snelle laadtijd
    Bij het downloaden en installeren van de app zijn alle grafische elementen op de smartphone gezet. Hierdoor hoeft bij het benaderen van de app alleen de content opgehaald te worden.

  • Permanent aanwezig
    Een app is snel toegankelijk voor de gebruiker en bevindt zich altijd op de desktop van de smartphone. Hierdoor is het creëren van directe interactie een kleine stap.

  • Omzet
    App's kunnen gratis, maar ook tegen betaling worden aangeboden voor smartphonegebruikers.

De nadelen

Een app heeft ook nadelen:

  • Hoge kosten
    Een app is slechts geschikt voor één besturingssysteem. Er dienen meerdere versies van de app ontwikkeld te worden als deze geschikt moeten zijn voor diverse besturingssystemen. Hergebruik van een app is vrijwel onmogelijk, waardoor de kosten vaak het veelvoudige van een mobiele website zijn.

  • Kleiner bereik
    Een app kan niet platform breed gebruikt worden en bereikt hierdoor maar een kleine groep smartphonegebruikers.

  • Niet vindbaar in zoekmachines
    App's zijn niet vindbaar voor zoekmachines en kunnen niet geïndexeerd worden door zoekmachines. U bent afhankelijk van het zoekmechanisme van de app-stores.

  • Tussenpersoon voor app-stores
    Bij een aantal platforms dient u toestemming te krijgen van de eigenaar voordat uw app mag worden aangeboden. Ook het verwijderen van app's uit stores door eigenaren komt voor. U bent dus afhankelijk van een tussenpersoon.

  • Regelmatig updates benodigd
    De systemen waar de smartphones op draaien zijn doorlopend in ontwikkeling. Er komen regelmatig updates uit die invloed kunnen hebben op de app. Het kan zijn dat de app aangepast moet worden om ook op deze nieuwe softwareversie van de smartphone te draaien. Regelmatig updaten is dus noodzakelijk.

Hoe maakt u de juiste keuze?

Of u kiest voor een app, mobiele site of responsive website hangt volledig af van uw doelgroep, de gewenste inhoud, de functionaliteiten en het beschikbare budget.

Meer informatie?

Meer weten over de mogelijkheden? Of bent u op zoek naar deskundig advies? Stel ons dan gerust uw vraag!

Lees ook

Programmeren met een gouden randje: Perplex is Umbraco Gold Partner