Perplex @ SMX Londen (3/3)

Search Marketing Expo (SMX) is één van de meest toonaangevende conferenties voor internetmarketeers. Elk jaar vinden er meerdere edities plaats in Europa en de VS. Dit jaar zijn onze collega's Mariëlle en Mark afgereisd naar Londen om op 18 en 19 mei SMX bij te wonen.

In de derde én laatste blog over SMX gaan we in op 'Remarketing Lists for Search Ads'.

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

In deel 1 hebben we gesproken over Dynamic Search Ads waarbij advertenties automatisch worden gegenereerd op basis van de inhoud van een website. In deel 2 kwam het onderwerp 'automatiseren' aan bod.

In de derde én laatste blog gaan we in op een veelbesproken onderwerp tijdens de SMX in Londen: RLSA.

Wat is RLSA?

Remarketing Lists for Search Ads biedt de mogelijkheid om mensen die een website al eerder bezocht hebben via zoekadvertenties te retargeten. Vervolgens kun je dit via AdWords op verschillende manieren inzetten:

  • Doelgroep targeting: richt een campagne specifiek in voor een bepaalde doelgroep (d.m.v. target & bieden). Deze doelgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit websitebezoekers die aan bepaalde criteria hebben voldaan, waardoor ze een hoog potentieel hebben.
  • Bodaanpassing: meer of minder bieden op basis van een bepaalde doelgroep, zodat je een betere positie kunt innemen in de zoekresultaten. Wanneer er veel herhalingsaankopen plaatsvinden kan ervoor gekozen worden om meer te bieden voor de doelgroep die reeds een aankoop gedaan heeft op de website.
  • Aangepaste advertentietekst: pas een advertentie aan op basis van een specifieke doelgroeplijst. Dit kan de titel zijn maar ook de highlights of de sitelinks. Alles om het voor de gebruiker persoonlijker en gemakkelijker te maken.
  • Andere landingspagina: ook de landingspagina is aan te passen op basis van remarketing lijsten. Zo kunnen bestaande klanten (die eerder geconverteerd hebben) naar een pagina worden doorverwezen waarop ze korting voor hun vervolgaankoop krijgen.

 

De kracht van RLSA via Google Analytics

Google Analytics bevat een enorme hoeveelheid data over je bezoekers. Deze data kun je inzetten om zeer specifieke remarketing lijsten te maken en te gebruiken als doelgroep in AdWords.

Eén van de grootste updates wat betreft de functionaliteit van RLSA was de integratie met Google Analytics. Het effect ervan was enorm.

RLSA gaat al wat jaartjes mee. Eén van de grootste updates wat betreft de functionaliteit van RLSA was de integratie met Google Analytics. Hoewel de update onder de radar plaatsvond is het effect ervan enorm. Het betekende dat we niet alleen lijsten konden maken gebaseerd op pageviews, maar ook gebruik konden maken van alle data in Analytics. Denk aan de uitstappagina, sessieduur, het aantal transacties en productnaam. De mogelijkheden zijn hiermee eindeloos geworden en toch blijft het één van de meest onderbenutte AdWords-zoekadvertentie functies.

Het optimale aantal bezoeken voor een conversie

Door de padlengte in Analytics te analyseren kun je erachter komen na hoeveel sessies de kans het grootst is dat een bezoeker converteert. In dit voorbeeld gaan we uit van 4 bezoeken. In Analytics kun je vervolgens een doelgroep aanmaken waarin enkel bezoekers worden opgenomen die de website reeds 3 keer hebben bezocht en nog niet geconverteerd hebben. Zodra de lijst groot genoeg is kun je deze gebruiken in AdWords. Wanneer de resultaten van deze doelgroep beter zijn kan er eventueel een bodverhoging worden overwogen.

Up-sell & cross-sell

RLSA kan goed van pas komen om te adverteren op bepaalde producten die relevant zijn aan een recente aankoop van een persoon. Stel dat je online een TV koopt bij webshop A en een aantal weken later besluit jij dat je er een soundbar onder wilt zetten. Webshop A weet dat je net een TV hebt aangeschaft en mogelijk interesse hebt in accessoires. In Analytics kunnen lijsten aangemaakt worden op basis van productnaam. Door onderscheid te maken in verschillende merken of zelfs model kan er specifieker worden getarget. Door middel van RLSA kan het bod en de advertentietekst vervolgens op jou worden aangepast.

RLSA en DSA samen

De combinatie van Dynamic Search Ads en RLSA kan zeer aantrekkelijk zijn wanneer je een webshop beheert met een breed assortiment producten. Via RLSA kun je doelgroep lijsten maken met mensen die reeds hebben besteld via je webshop. DSA kan geautomatiseerd advertenties creëren voor alle beschikbare producten in je assortiment. De combinatie van de twee zorgt ervoor dat je enkel mensen target die reeds klant zijn en je merk kennen; zij zoeken een bepaald product en jij biedt dit aan, hierdoor is de kans groot dat ze loyaal blijven.

Overige tips & tricks

  • Remarketinglijsten voor zoekadvertenties moeten minimaal 1000 leden hebben voordat de lijst kan worden gebruikt.
  • Test een doelgroep eerst zonder bodaanpassing. Analyseer de resultaten en beslis hierna of een bodaanpassing / strategie voor deze doelgroep meerwaarde heeft.
  • Kijk uit met veel verschillende bodverhogingen, aangezien deze over elkaar heen kunnen werken waardoor je eindigt met een te hoog bod.
  • Per Analytics Property kun je tot 2.000 doelgroep lijsten aanmaken.
  • Houd rekening met je privacy- en/of cookie statement bij de inzet van remarketing.