Perplex biedt Fontys studenten een kijkje in de keuken

Om opleidingen goed aan te laten sluiten bij de praktijk, leveren we hier zelf graag een bijdrage aan. Dus: 1 echte case, 4 sprints en 6 projectgroepen. Fontys Hogescholen en Perplex gaven studenten voor de derde maal op rij een kijkje in de professionele keuken.

Hoe doe je onderzoek, welk concept is onderscheidend en welke uitwerking is vervolgens levensvatbaar? Voor de einddemo reisden we af naar Eindhoven, waar de 6 projectgroepen streden om de felbegeerde Perplex snowglobe.

1 echte case

“Bedenk een online gefocuste campagne om de naamsbekendheid van Specsavers als aanbieder van gehoorapparaten te vergroten, die zorgt dat meer mensen Specsavers bezoeken - zowel fysiek als digitaal.” Deze opdracht was een echte uitdaging, de doelgroep was minstens 1 generatie ouder. Hoe je daarmee omgaat, bleek een goede case.

4 sprints

Om de paar weken was het volle bak in onze vergaderruimte. Resultaten van de sprints werden door de studenten gedeeld, om na constructieve feedback het roer om te gooien, of vol gas door te gaan. Voortschrijdend inzicht en geduld werden soms op de proef gesteld, alles zodat de talenten het maximale uit zichzelf zouden halen. 

Fontys studenten presenteren concept voor Specsavers

6 demo's 

Na een half jaar waren ze er dan: 6 concepten. De een origineler dan de ander, maar in ieder geval elke keer compleet anders. In een korte presentatie pitchte iedere projectgroep haar demo aan ons.

Fontys studente presenteert haar concept voor Specsavers
  1. 'Voordelen ontdek je samen'

Op een platform worden de nadelen van het dragen van een hoortoestel omgezet naar voordelen die gebruikers daarmee ervaren. De doelgroep kan hier terecht voor reviews en vragen stellen aan andere gebruikers of aan Specsavers zelf.

  1. 'Geef kleur aan je gehoor'

Met een minder goed gehoor ervaar je de mooie dingen om je heen niet optimaal. Door dit in een uiting te visualiseren en met bijpassend geluid te ondersteunen, wordt de doelgroep getriggerd een gehoortest te gaan doen.

  1. 'Gehoorverlies kent geen leeftijd'

Middels videocampagnes op Facebook, waarin echte mensen hun ervaring delen, wordt het onderwerp gehoorverlies onder de aandacht gebracht. 

  1. 'Deel een goed gehoor'

Met een ludieke geluidskaart, worden ontvangers opgeroepen om een afspraak voor een hoortest te maken bij een lokale audicien. Tevens wordt aangestuurd om de kaart ook naar bekenden toe te sturen. 

  1. 'Samen naar een goed gehoor'

Door met dit concept vooral de omgeving van de slechthorende aan te spreken en (online) samen een gehoortest te kunnen doen, wordt de drempel om naar de audicien te gaan voor de doelgroep verlaagd.

  1. 'Houd je oren fit met Specsavers'

Gehoorschade leidt tot geheugenverlies, maar Specsavers komt hiervoor in actie: met een puzzeltocht kan de doelgroep haar gezondheid verbeteren. In verschillende steden kan met een app een woord worden vrijgespeeld en wordt men met feiten over het gehoor bekend gemaakt met het onderwerp hoorzorg.

Fontys studenten presenteren de demo
Laatste ronde langs de stands van de projectgroepen

Terwijl Olaf en Ilse de laatste ronde langs de stands van projectgroepen deden, gingen de eerste biertjes al open. Het bereiken van de einddemo is een feestje waard! Net na de presentaties ging het concept ‘Samen naar een goed gehoor’ aan kop, maar tijdens de laatste 10 minuten raakten we overtuigd: de beste uitvoering, van eerste touchpoint tot aan het protoype van de app, was van ‘Houd je oren fit met Specsavers’. Dat gaf de doorslag, unaniem een terechte winnaar!

Terug in de schoolbanken

De samenwerking tussen Fontys en Perplex blijkt waardevol voor alle partijen. Praktijkervaring uit het bedrijfsleven de opleiding in en een goed beeld van aanstormend talent voor ons als online marketingbureau. Tot slot voor Specsavers? Naast een aantal originele ideeën in ieder geval een slogan die niet op tafel kon blijven liggen..

Lees ook

27 tips om uw conversie te verhogen