Gazelle contentcreatie: anders dan anders?

'Contentmarketing’, iedereen heeft het erover, maar hoe past u het nu succesvol toe? Hoe creëert u relevante en waardevolle content? Ons advies: breng in kaart welke stappen de gebruiker doorloopt, voorafgaand aan een aankoop of informatieaanvraag. Bepaal vervolgens per fase aan welke content behoefte is. Met welke vragen lopen mensen rond, welke factoren spelen een rol en wat zijn de afwegingen?

Waar online content normaal gesproken kort en bondig is, is er bij de Elektrische fietsen pagina van Gazelle vooral gekeken naar het zo volledig mogelijk kunnen ondersteunen en adviseren van de doelgroep. Er is gekozen voor een kwalitatieve en objectieve insteek. De webpagina heeft niet als doel om direct fietsen van Gazelle te promoten, maar om de bezoeker te laten zien dat Gazelle alles weet van én over elektrische fietsen. Wat hieraan vooraf ging leest u in deze blog.

Screenshot Gazelle Elektrische fietsen pagina

Content elektrische fietsen Gazelle

De elektrische fiets is een belangrijk onderdeel van het assortiment van Gazelle én dat geldt ook voor concurrerende merken. Dat is te merken in de ontwikkeling van de elektrische fiets, maar ook in de aandacht die offline en online wordt gegeven aan het onderwerp. Grote(re) en kleine fietsenmerken in Nederland proberen 'top-of-mind' te zijn als het gaat om de aanschaf van een elektrische fiets.

Merk is niet de belangrijkste factor

Om goed te begrijpen wat er allemaal komt kijken bij de aanschaf van een elektrische fiets zijn we blanco op pad gegaan. Welke keuzes moeten worden gemaakt, met welke vragen lopen mensen rond als het gaat om het uitzoeken (en kopen) van een elektrische fiets en welke overwegingen worden gemaakt? We hebben een aantal fietsenwinkels bezocht. Het ging om fietsenwinkels die niet alleen Gazelle in het assortiment hebben, maar een variatie aan fietsenmerken aanbieden. We hebben daar uitvoerig gesproken met de verkopers/adviseurs.

Daarnaast zijn we een dag aanwezig geweest bij het Experience Center van Gazelle. Dit is een complete ‘showroom’ met fietsen en het volledige assortiment van Gazelle. Een locatie waar u de fietsen niet enkel kunt bekijken, maar ze ook daadwerkelijk uit mag proberen. De ideale locatie om de keuze voor een (elektrische) fiets definitief te maken. Door de verschillende gesprekken ontdekten we dat bij de aanschaf van een elektrische fiets, het merk niet eens de belangrijkste factor is. Vooral rondom specifieke onderdelen zoals een accu, motor en trapondersteuning heerst veel onzekerheid en onduidelijkheid. Er wordt veel nagevraagd en uitgezocht over de kenmerken van deze onderdelen. Verder is prijs natuurlijk een belangrijke afweging. Het merk speelt in veel gevallen pas een rol als er een positieve of negatieve ervaring is.

Screenshot Gazelle Elektrische fietsen pagina

Advies voor aanschaf van elektrische fiets

Met al deze kennis en inzichten zijn we aan de slag gegaan met een advies (ofwel handleiding) voor het kopen van een elektrische fiets. Het doel van het advies is voorzien in alle informatie, zodat de consument zelf een weloverwogen keuze kan maken. Op internet en in (fietsen)winkels wordt vaak voorzien van een gedeelte van de informatie. Het is dan moeilijk om alle opties af te wegen en een fiets te kiezen die het beste bij de situatie en voorkeur past. 

Contentcreatie Perplex Elektrische fietsen pagina Gazelle

Gazelle voorziet op de website in alle voor- en nadelen van de specifieke onderdelen en de opties die daarbinnen te kiezen zijn. Daarnaast wordt per ‘type’ onderdeel aangegeven waar u het mee kunt combineren. Zo kunnen bijvoorbeeld niet alle typen motoren gecombineerd worden met alle typen versnellingen of kettingkasten. Een aantal onderwerpen worden toegelicht in een video. Bijvoorbeeld het verschil tussen de verschillende motoren.

De pagina en content is uniek door deze insteek, ook omdat de informatie objectief is geschreven. Het doel is niet om direct de fietsen van Gazelle te promoten, maar om de bezoeker te laten merken dat Gazelle alles weet van én over elektrische fietsen. Deze informatie helpt de bezoeker een eigen keuze te maken, eventueel zelfs al een fiets uit te zoeken op de website en deze vervolgens bij een fietsenwinkel uit te proberen.

Opzet pagina & doelgroep

We hebben ervoor gekozen om de pagina objectief in te steken en niet te spreken over specifieke merken voor de onderdelen. De pagina is dus echt een hulpmiddel voor de bezoeker die zich nog in het vroege stadium van oriëntatie bevindt. Maar is ook zeker interessant voor de bezoeker die weet welke onderdelen aandacht vragen in het keuzeproces, maar niet precies welk type voor hem of haar geschikt is of welke opties beschikbaar zijn. 

De verdiepende pagina’s op de site beschrijven specifieke onderdelen en oplossingen die Gazelle biedt. Daar vindt u bijvoorbeeld de verschillende merken voorwiel- en midden motoren die onderdeel zijn van de fietsen van Gazelle. Verder worden displays, versnellingen en accu’s (met bijbehorende actieradius) hier besproken.

Offline hulpmiddel

De website biedt de informatie ook als handleiding in PDF-vorm, zodat bezoekers de informatie eenvoudig kunnen opslaan, downloaden en/of printen. De handleiding is uitgebreid met een checklist waarop u de voorkeur voor specifieke onderdelen kunt aankruisen. Op deze manier bewaart u uw voorkeuren en de checklist is te gebruiken bij een bezoek aan een Experience Center of fietsenwinkel.

Gazelle elektrische fiets

Verbeterde vindbaarheid

Contentcreatie was één onderdeel van een bredere internetmarketingopdracht voor Gazelle. Dankzij uitgebreid onderzoek en de juiste optimalisaties voor zoekmachines draagt de Elektrische fietsen pagina veel bij voor Gazelle. Onder andere de positie in de organische zoekresultaten voor een specifieke zoekwoordcombinatie steeg binnen enkele dagen van 90 naar 8. Daarnaast komt ruim 15% van de bezoekers via deze pagina op de website terecht. Een mooi eindresultaat.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Fontys einddemo in Eindhoven
Lees ook

Perplex biedt Fontys studenten een kijkje in de keuken