Het smaakvolle van cookies

Cookies zorgen ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid van een website wordt vergroot. Hierdoor krijgt de bezoeker te maken met een bewuste afweging omtrent privacy: weegt het gemak van cookies op tegen de privacy die hij of zij inlevert? Betrouwbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol, hoe groter het vertrouwen in een bedrijf, hoe meer informatie de bezoeker prijsgeeft. 

Nederlandse consumenten leven, volgens het DDMA privacy onderzoek van 2016, met een privacyparadox: ze maken zich zorgen om hun online privacy, maar handelen daar niet naar. 75% staat juist welwillend tegenover het delen van informatie. 

Personaliseren met cookies, hoe werkt dat?

Om te kunnen personaliseren, zijn er cookies nodig. Door informatie daarmee geanonimiseerd op te slaan, zijn bepaalde patronen te herkennen. Op basis daarvan kan de gebruiker veel gerichtere content gepresenteerd worden.

Er zijn 2 manieren van personalisatie: expliciet; waarbij de bezoeker kiest en impliciet; op basis van het bezoekersgedrag. 

Expliciet: de bezoeker kiest

Bij expliciet personaliseren kiest de bezoeker wat hij wil zien en daar wordt de content op aangepast. Een bezoeker geeft bijvoorbeeld aan dat hij een konijn heeft, en krijgt in dat geval alleen konijnenvoer te zien.

Of een bezoeker schrijft zich in voor de nieuwsbrief. De website zal deze informatie onthouden en geeft bij het volgende bezoek een ander element weer. De bezoeker zal eerst zelf informatie moeten geven, voordat de gepersonaliseerde content kan worden weergeven.

Impliciet: op basis van gedrag

De tijd die een bezoeker besteedt op de website, de herkomst van het IP-adres en de klikpaden worden opgeslagen en aan de hand daarvan kan impliciet worden gepersonaliseerd. De verzamelde data wordt gebruikt om de bezoeker verder te helpen, zonder dat hij daar specifiek om vraagt.

Impliciete personalisatie biedt een kans om de relatie met een doelgroep te versterken, de keerzijde is dat het te ver kan gaan en dan afschrikt. De gebruiker kan de optie daarom altijd uitschakelen. Er is veel geschreven over impliciet personaliseren, maar het is nog minder vaak toegepast. 

Patronen herkennen

Door het werken met klantprofielen en het in kaart brengen van de bijbehorende costumer journey kun je impliciete signalen herkennen en hierop anticiperen. Als bezoekers een bepaalde tijd doorbrengen op een artikel, kan dit betekenen dat ze interesse hebben in dat onderwerp. Het gaat om het herkennen van patronen, waarbij steeds vaker Big Data wordt toegepast.

Een voorbeeld: personalisatie op verder-online.nl

Cookies gebruiken om een website te personaliseren: dat deden we voor de vernieuwde website van vFAS. De bezoeker krijgt relevante content te zien, zonder expliciet iets aan te hoeven geven. Scheiden is een gevoelig onderwerp, de gebruiker zal zijn privacygevoelige informatie niet zomaar 'op straat willen gooien'. Door impliciete personalisatie kunnen we toch het gepaste advies laten zien aan de bezoeker. 

De informatie komt anoniem terecht in de databank van Perplex. Wij gebruiken de gegevens functioneel, om de bezoekers van verder-online.nl een betere gebruikservaring te bieden. We interpreteren de gegevens en de lessen die we daar uit leren, gebruiken we om de content nog verder te optimaliseren. 

Bekijk de case over personalisatie  

De afweging van de gebruiker

Cookies en personalisatie zijn in te zetten om de bezoeker een fijne ervaring te geven op uw website. Uiteindelijke beslist de bezoeker zelf of het stukje privacy dat wordt opgegeven, opweegt tegen de ervaring die hij of zij daarvoor terugkrijgt.

Aan ons de taak, om samen met onze opdrachtgevers, het vertrouwen te (blijven) winnen van de bezoekers. Ook u helpen we graag verder! Neem gerust contact met ons op.

Logo SMX Munchen
Lees ook

SMX München 2017: van zoekresultaten naar antwoorden