SMX Londen 2017: de invloed van Voice Search op SEO

Na SMX München en SMX San Jose reisden onze collega’s Denise en Mariëlle af naar Londen, om daar de Search Marketing Expo (SMX) bij te wonen. Ook op deze locatie kwamen veel onderwerpen rondom zoekmachine-marketing (SEM) en zoekmachine-optimalisatie (SEO) aan bod. In dit blog gaan we in op de meest recente ontwikkelingen in zoekgedrag, die een steeds grotere impact zullen hebben op SEO en daarmee ook de creatie van content: Voice Search.

Wanneer gebruiken we Voice Search?

Het toenemende gebruik van mobiele telefoons zorgt er voor dat we Voice Search meer en meer toepassen. Zo hebben Apple gebruikers Siri allemaal weleens voorbij zien komen; de persoonlijke assistent die werkt op basis van spraak. U kunt Siri simpele vragen stellen, maar ook het instellen van bijvoorbeeld uw wekker met spraakopdracht is mogelijk. Google bleef niet achter en ontwikkelde de op spraakgestuurde Google Assistent, ook te gebruiken via Google Home. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van spraakgestuurde assistenten en dit roept bij ons dan ook de vraag op: wat is de invloed van Voice Search op zoekopdrachten en hoe spelen we hierop in?

Wat is de invloed van Voice Search op zoekopdrachten en hoe spelen we hierop in?

Presentatie SMX Londen 2017

Wat is de invloed van Voice Search
op de zoekresultaten?

Getypte zoekopdrachten verdwijnen natuurlijk niet zomaar. Toch moeten we, ook in Nederland, inspelen op het stijgende gebruik van gesproken zoekopdrachten. Daar waar getypte zoekopdrachten vaak bondig zijn, zijn gesproken zoekopdrachten meer vraaggericht en hierdoor ook natuurlijker. Een getypte zoekopdracht is bijvoorbeeld ‘zonnebril rond gezicht’, terwijl de gesproken variant er hoogstwaarschijnlijk als volgt uitziet: ‘welke vorm zonnebril past bij een rond gezicht?’. De gebruiker is op zoek naar een direct antwoord en hier wilt u als merk graag op inspelen.

Inspelen op mogelijke vragen
van de doelgroep!

Snel antwoord geven op een vraaggerichte zoekopdracht kan onder andere met behulp van Featured Snippets in Google. Een Featured Snippet is een zoekresultaat helemaal bovenaan in Google, waarbij een korte samenvatting antwoord geeft op een gestelde vraag van de gebruiker. Deze ontwikkeling in Google biedt kansen op het gebied van SEO.

Daarnaast komt creatie van de juiste content hierbij om de hoek kijken, want deze prominente plek in de zoekresultaten krijgt u niet zomaar. Het is belangrijk om na te gaan welke vragen bij de doelgroep spelen en hierbij de juiste content te creëren. “De juiste content is in dit geval een duidelijk antwoord geven op vragen die spelen bij de doelgroep”, aldus Pete Campbell tijdens de SMX in Londen. Kortom, de selectie van specifieke zoekwoorden zal steeds verder verschuiven naar een selectie van zoekwoordcombinaties die inspelen op vragen.

SMX Londen 2017

Google Business voor lokale resultaten

Voice Search wordt niet alleen gebruikt voor het zoeken naar bijvoorbeeld productinformatie, maar ook voor lokale informatie zoals openingstijden of een restaurant in de buurt. Het up-to-date houden van uw Google Business account blijft dus ook bij het gebruik van Voice Search erg belangrijk. Zorg voor een aantrekkelijke vermelding, waarbij de openingstijden en adresgegevens juist ingevuld zijn. Daarnaast gaf Nick Wilsdon tijdens zijn presentatie aan dat 360-afbeeldingen een erg goede aanvulling zijn voor uw Business-account.

Zoekwoordonderzoek en passende content?

Wij helpen u graag met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en het creëren van relevante content die aansluit bij uw doelgroep. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op!

Perplex'ers Mariëlle en Denise in Londen voor de SMX