Spraakgestuurd zoeken, toekomstmuziek?

Stelt u zich eens voor dat een potentiële klant op zoek is naar uw bedrijf. Hij zoekt niet via een browser, maar spreekt de zoekopdracht in via een virtuele assistent zoals in Google Home. Wat voor antwoord zal Google Home dan geven? En heeft u hier zelf invloed op? 

Hey Google

Als we op zoek gaan naar Perplex is een getypte zoekopdracht bijvoorbeeld: “Perplex Arnhem”. Gebruikers zijn tegenwoordig zo geprogrammeerd dat ze niet zoeken in zinnen maar in zoekwoorden. Wanneer we hetzelfde soort zoekopdracht invoeren - maar dan gesproken - wordt de zoekopdracht bijna automatisch een vraag, waardoor een zoekopdracht gelijk meer intentie krijgt.

De feiten:

  • In 2011 introduceert Apple Siri; de virtuele assistent op de Apple iPhone 4S die u vragen kan stellen.
  • In 2015 wordt in Amerika de markt voor stemgestuurde speakers geopend met de komst van de Amazon Echo. Met dit apparatuur praat u tegen de virtuele assistent van Amazon: Alexa. Het is een vraaggestuurd systeem, dus u vraagt bijvoorbeeld wat voor weer het vandaag wordt of wat er op uw kalender staat en de assistent geeft antwoord.
  • Google introduceert in 2016 de Google Home, ook een stemgestuurde speaker, voor de Amerikaanse markt, die gebruikmaakt van Google Assistant. Net zoals bij de Amazon Echo moet er eerst een wake-up woord worden uitgesproken (bij de Google Home: OK Google of Hey Google) waarna u een vraag kan stellen.
  • Apple kwam begin vorige maand (juni 2017) met hun stemgestuurde speaker; de Apple HomePod. De markt voor digitale assistenten begint daarmee omvangrijk te worden (Apple met Siri, Microsoft met Cortana, Google met Google Assistant, Amazon met Amazon Alexa, Samsung met Bixby en Facebook met M).

Met de komst van deze assistenten, maar zeker stemgestuurde speakers, verandert de manier waarop we met het Internet omgaan.


Nog nooit een Google Home horen antwoorden? Beluister hieronder een paar voorbeelden:

3 praktische tips om uw website klaar te stomen voor spraakgestuurd zoeken

Dit klinkt misschien allemaal als toekomstmuziek, maar deze technologiën gaan het komende jaar alleen maar groter worden. Het is nu dus al een goed moment om uw content kritisch bekijken. Hieronder hebben we drie praktische tips opgesteld om nu al toe te passen op uw website.

Tip 1: vragen zijn de nieuwe zoekwoorden

Het gaat tegenwoordig niet alleen over zoekwoorden, maar ook over content die veelgestelde vragen behandelen. Denk na over welke vragen uw bezoekers stellen en hoe u content daarbij naar voren komt. Scherp bijvoorbeeld uw FAQ aan (heeft u die wel?) zodat op specifieke vragen een passend antwoord te vinden is.

Tip 2: Zorg voor een goede mobiele versie van uw website

We hebben het vaker gezegd en blijven het herhalen; een goede mobiele website is ontzettend belangrijk. Ook wanneer het gaat om spraakgestuurd zoeken (dit gebeurt grotendeels via een mobiel), is een responsive website die op alle soorten devices werkt cruciaal. Heeft u uw website al eens bekeken via een tablet? Of op een kleine smartphone (bijvoorbeeld een iPhone 4)?

Tip 3: Gebruik schema mark-up

Computers kunnen tegenwoordig heel veel, denk aan het onderwerp van deze blog. Maar de echte context begrijpen van tekst op uw website blijft lastig. Maak gebruik van schema mark-up zodat een zoekmachine weet wat uw content betekent en uw content in cards of directe antwoorden plaatst. Denk even terug aan onze zoekopdracht naar Perplex, dat ons adres netjes in Google wordt weergegeven is niet zomaar. We geven het adres een code mee zodat Google begrijpt dat het om een adres gaat, zoals u kunt zien in de afbeelding hiernaast.

Voor meer informatie over de codes bezoek Schema.org.

En in de toekomst?

Voiceseach is een van de buzzwords van 2017. Helaas zijn spraakgestuurde speakers nog niet officieel verkrijgbaar in Nederland of in het Nederlands. Gelukkig hebben wij een Google Home weten te bemachtigen en zijn aan het programmeren geslagen om te kijken welke eigen functionaliteit we zelf kunnen toevoegen. Bent u benieuwd naar een demo? Maak dan gerust een afspraak om de toekomst zelf te ervaren bij ons op kantoor.

SMX London 2017 wall
Lees ook

SMX Londen 2017: de invloed van Voice Search op SEO