Zoekmachinemarketing: hoe u de strijd aangaat voor een toppositie

Optimale vindbaarheid in de resultaten van zoekmachines, wie wil dat nou niet? Er zijn twee varianten van zoekmachinemarketing die bij kunnen dragen aan een goede positie van uw website. De eerste is zoekmachine optimalisatie (SEO; Search Engine Optimization), een langetermijnkanaal en zeer waardevol. De tweede variant is zoekmachine adverteren (SEA; Search Engine Advertising), dit is snel én relatief eenvoudig in te zetten. In dit blogitem gaan wij kort in op de combinatie van SEO en SEA en laten wij zien op welke wijze VGZ en Bewuzt, ook tijdens de belangrijkste periode van het jaar, online goed zichtbaar zijn.

Vergroot uw bereik met SEO én SEA

Voor een goede vindbaarheid is het zeer waardevol om zowel te kijken naar SEO als SEA. U hoeft niet te kiezen, sterker nog, SEO en SEA kunnen elkaar juist versterken. Daar waar SEO op de lange termijn zorgt voor resultaat, kunt u er met SEA voor zorgen dat u vrijwel direct vindbaar bent in de resultaten van zoekmachines als Google en Bing. Door beide varianten in te zetten benut u alle mogelijkheden. Zo zijn er bezoekers die standaard klikken op het eerste zoekresultaat, maar er zijn er ook die advertenties bewust overslaan. Het is dan ook een gemiste kans als u niet beide groepen aanspreekt.

SEO is tijdsintensief, maar zeker de moeite waard. Voer alle mogelijke optimalisaties door, en vergroot het niet-betaalde zoekverkeer naar uw site. Is er nog niet zoveel organisch verkeer, dan kan SEA hierbij ondersteunen.

(Waarom) adverteren op merknaam?

Naast SEO ook adverteren? Denk dan niet alleen aan adverteren op generieke termen. Ook adverteren op merknaam kan interessant zijn, zelfs als u in de (onbetaalde) organische zoekresultaten al goed vindbaar bent. Adverteert u zelf niet op merknaam, dan doet de concurrentie dit misschien wel. Maar waarschijnlijk wordt u beloond met een betere kwaliteitsscore en positie dan de concurrentie. Daarnaast zijn de kosten per klik relatief laag.

Een ander voordeel van adverteren op merknaam is dat u bepaalde acties of evenementen onder de aandacht kunt brengen en de doelgroep naar gerichte pagina’s op uw website kunt leiden. Daar waar spelfouten in de merknaam niet altijd zorgen voor het gewenste organische zoekresultaat, kunt u er met SEA voor zorgen dat u ook bij typefouten of andere variaties van de merknaam (zoals afkortingen) vindbaar bent. Tenslotte laat onderzoek van Bing zien dat er vaker geklikt wordt op een organisch zoekresultaat, als er ook geadverteerd wordt. Reden genoeg dus om ook te adverteren (op merknaam).

Vanuit VGZ en Bewuzt was het belangrijkste doel van SEA om ervoor te zorgen dat bestaande klanten niet overstappen én dat er zoveel mogelijk nieuwe polissen worden afgesloten. Hieronder lichten we de case even kort toe.

Contact VGZ.nl

VGZ en Bewuzt: competitie in de zoekresultaten

Hoe behaalt én behoudt u een toppositie in de zoekresultaten tijdens de belangrijkste periode in het jaar? Na het bekendmaken van de zorgpremies schieten de gemiddelde kosten per klik (CPC) dagelijks verder omhoog en is er een oplopende strijd gaande tussen de verschillende aanbieders.

Dit geldt ook voor VGZ.nl en Bewuzt.nl. Om in te kunnen spelen op de flinke concurrentie aan het einde van het jaar, maar ook het gehele jaar online zichtbaar te zijn, is Perplex ingeschakeld.

Case: VGZ.nl & Bewuzt.nl

De strijd om een top-4 positie

Sinds Google de advertenties aan de rechterkant niet meer toont, is de strijd om een top-4 positie te bemachtigen groter dan ooit. Zeker tijdens de belangrijkste periode van het jaar, wanneer elke zorgverzekeraar bovenaan de zoekresultaten wil staan. Zoals het woord strijd al aangeeft, bent u niet de enige die deze positie wil bemachtigen. U zult daarom de concurrentie een stapje voor moeten blijven. Op basis van onze ervaring met de eindejaarscampagne voor VGZ en Bewuzt delen wij graag twee inzichten die de kans op een positie in de top-4 vergroten.        

  1. Blijf het hele jaar goed zichtbaar

Ondanks dat voor zorgverzekeraars de piekperiode aan het einde van het jaar ligt, is het van belang om het hele jaar goed zichtbaar te zijn. Dit geldt niet alleen voor zorgverzekeraars, maar denk ook aan vakantieaanbieders en de periode waarin het vakantiegeld wordt uitgekeerd. Hoewel het aantrekkelijk lijkt om het gehele budget op te sparen tot het keuzemoment, leert onze ervaring dat het van belang is om het hele jaar door zichtbaar te zijn. De keuze voor een zorgverzekeraar hangt niet alleen af van de nieuwe premies en de bekendmaking hiervan. Het kan zijn dat verzekerden het hele jaar door op zoek zijn naar informatie rondom zorgadvies, terwijl de vakantieperiode ervoor zorgt dat andere thema’s als ‘zorgverzekering buitenland’ een grotere rol spelen. Aan het einde van het jaar wordt het vergelijken van zorgverzekeringen en de premie belangrijk. Met relevante communicatieboodschappen voor iedere zoekvraag, bent u het hele jaar goed zichtbaar. Zo zijn advertentieteksten naarmate de piekperiode dichterbij komt, waarschijnlijk meer actiegericht.

  1. Blijf controleren én optimaliseren

Om de concurrentiestrijd aan te gaan is het van belang om de lopende campagnes te blijven optimaliseren. Vanaf het moment dat de piekperiode is aangebroken, betekent dit verschillende keren per dag campagnes controleren, biedingen aanpassen, zoekwoorden toevoegen, teksten optimaliseren en budgetten controleren. Alleen wanneer u zo snel mogelijk inspeelt op veranderingen, is het mogelijk om mee te blijven doen in de veiling en de strijd aan te gaan met de concurrentie.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie en adverteren voor uw organisatie? Neem dan eens contact met ons op!

Lees ook

De vraag is niet of, maar welke videocontent u inzet