• Home
  • Blog
  • Visual Search: Het nieuwe ‘zoeken’

Visual Search: wordt de camera de nieuwe zoekopdracht?

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, en duizend woorden passen niet in je zoekopdracht. Daarom zijn we na Voice Search enthousiast over Visual Search. Het nieuwe ‘zoeken’ in afbeeldingen of zelfs met je eigen mobiele camera! Visual Search komt in verschillende vormen en wordt vooral gebruikt op mobiele apparaten. "Vervangt Visual Search de tekstvraag én wordt de camera de nieuwe zoekopdracht?"

Denk in afbeeldingen, niet in zoekwoorden

De tekstvraag leidt veelal tot het gewenste resultaat, wanneer deze ingetypt wordt in de zoekmachine. Toch zien we dat beeld een steeds belangrijkere rol speelt. Zo verschijnen bij 11% van alle zoekopdrachten 'image blocks' en geldt dit voor transactionele én informatieve zoekopdrachten, daarnaast maakt 27% bij zoeken gebruik van Google Afbeeldingen, aldus Jes Scholz. Een tip is dan ook om te kijken naar optimalisatie voor image blocks, om zo de concurrentie te slim af te zijn in zoekmachineresultaten. En dit geldt ook voor video. Creëer video-content voor zoeken, door zeer specifieke video's aan te bieden (gericht op de 'hoe-vraag') en door deze de juiste kenmerken (zoals een relevante beschrijving) mee te geven.

"Visual Search is een nieuwe kans voor SEO. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, is niet taal-specifiek en iedereen kan het begrijpen", Jes Scholz.

Geen conversies meer via websites?

Het gebruik van de stem, maar nu ook foto's om te zoeken. De tijd dat de gebruiker converteert via websites eindigt, de consument wil het nu, laat ze niet zoeken. Bijvoorbeeld Bixby; partner met Amazon en Pinterest, je maakt een foto en post deze op Pinterest, vervolgens vind je het product via Amazon. En dan heb je nog Spark; upload een afbeelding en je wordt doorgelinkt naar Amazon om dit te kopen.

Met de app CamFind kun je een foto maken en de app definieert direct wat er op de foto staat. Vervolgens krijg je gerelateerde afbeeldingen en linkjes voor meer informatie, zoals Wikipedia. Na enkele foto's in mijn woonkamer, kreeg ik bijvoorbeeld informatie over mijn kat, én het rode wijnglas op tafel. Het herkennen van de objecten (zeker merkspecifiek) is nog niet optimaal, maar het is erg vermakelijk en heeft zeker potentie.

Waar zien we Visual Search nog meer terug?

Naast het gebruik van de tekstvraag en foto's uploaden in Google Afbeeldingen, is er nu ook Visual Search in een bestaande afbeelding, zoals we zien bij Pinterest en Bing. Hier kan een element geselecteerd worden in de afbeelding, om vervolgens informatie te ontvangen over dit product, inclusief verkoopadressen. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om eigen foto's te gebruiken voor meer informatie, zoals mogelijk is met Pinterest -en Google Lens.

Pinterest -en Google Lens

Pinterest (Lens) is gericht op inspireren, en laat bij het uploaden van een foto van aardbeien, niet meer foto's van aardbeien zien, maar bijvoorbeeld passende recepten. Google Lens richt zich op relevantie en gebruikt objectherkenning én een vorm van augmented reality. Je maakt een foto of je richt de camera op bijvoorbeeld een restaurant en Google vertelt je waar je naar kijkt en voorziet van relevante informatie, zoals reviews en openingstijden. Tevens kan Google Lens de SSID en het wachtwoord van een Wi-Fi-router lezen en uw telefoon automatisch aansluiten. Binnenkort verschijnt Google Lens in bèta op Google Pixel 2 (XL) in de Google Assistant en -Foto's-app.

Kansen op het gebied van Visual Search

Hoe kunnen we deze nieuwe vorm van zoeken integreren in de customer journey en hoe spelen we slim in op deze ontwikkeling? Vervangt Visual Search het intypen van een zoekopdracht? Er zijn al mogelijkheden om een afbeelding of foto te uploaden voor meer info, in bestaande afbeeldingen te zoeken en om in een app een foto te maken (en op basis van objectherkenning resultaten te ontvangen). Wel is veel nog voor verbetering vatbaar en lijkt het voor nu een aanvulling op de tekstvraag. 

Toch voegen de nieuwe functionaliteiten van bijvoorbeeld Bing, Google en Pinterest veel toe en wordt de gebruiker steeds sneller van de gewenste informatie voorzien. De gebruiker hoeft niet meer te 'zoeken', maar maakt een foto en converteert, zonder een site bezocht te hebben. Wel geldt nog steeds dat dit laatste enkel werkt op mobiel. Onze tips:

  • SEO voor afbeeldingen: optimaliseer voor 'image-blocks'
  • Creëer video-content voor zoeken, gericht op de hoe-vraag, voor een plek in de rich snippets
  • Ontdek waar je Visual Search kunt integreren in de customer journey
  • Houd toekomstige advertentiemogelijkheden in de gaten
  • De camera als zoekopdracht biedt mogelijkheden voor mobiele en lokale resultaten
SMX London 2017 wall
Lees ook

SMX Londen 2017: de invloed van Voice Search op SEO