• Home
  • Blog
  • Zien door de ogen van een blinde

Zien door de ogen van een blinde

We maken websites, zetten marketingcampagnes op, schrijven content en plaatsen flitsende conversiebuttons op de ‘juiste’ plaats. Daarbij houden we altijd een doelgroep voor ogen. Het gebeurt zelden dat deze doelgroep slechtziend of zelfs blind is. Toch zijn in Nederland ruim 320.000 mensen slechtziend of blind.1 Het hele internet toegankelijk maken is een grote missie. Om een schaalbaar en realistisch doel te stellen proberen we in 2017 het CMS Umbraco accessible te maken voor iedereen! Stap 1: 'Zien' door de ogen van een slechtziende. 

Elwin en Jeffrey achter de computer

Hoe ziet dat er uit?  

We werden uitgenodigd door Elwin Aarsman. Hij maakt fietsen voor zijn werk, hij houdt de website van Digi-visie bij in zijn vrije tijd. Op het eerste oog was er niets bijzonders aan zijn huis, er hingen gewoon lampen aan het plafond en gordijnen voor de ramen. Totdat Elwin achter zijn computer kruipt en een vlugge robotstem de stilte doorbreekt. Elwin kan enkel met zijn linkeroog nog slechts 2% zien en gebruikt een screenreader om via internet eten te bestellen, het nieuws te lezen en zijn blog bij te houden.

Net als Google

 Google zoekmachine op een laptop

Elwin vertelt: “Wanneer je op een nieuwe plek werkt, moet je de weg naar het koffiezetapparaat leren. Heb je het twee keer gezien, dan weet je het wel. Zo werkt het voor mij op een website. Ik moet eerst de weg leren kennen en dan kan ik er gemakkelijk overheen navigeren.” Elwin bekijkt websites niet zoals wij dat doen, maar ziet het eerder zoals Google een website ziet. Elwin: “Als ik 'lees meer’ zie staan in mijn linklijst, heb ik geen idee waarover ik meer ga lezen. Net als Google.”

"Ik kan het ze niet kwalijk nemen"

Veel websites werken niet handig voor Elwin, maar dat frustreert hem niet. “Ik heb altijd een keuze. Werkt een website niet, dan ga ik naar een andere website. Dan heb je aan mij geen klant. Bij instanties van de overheid is dat wel vervelend, omdat je dan vaak geen keuze hebt.”

Door een paar relatief gemakkelijke aanpassingen, is een website wel te gebruiken door iemand met een visuele beperking zoals Elwin. En daar komt nog eens een voordeel bij: Google begrijpt u ook nog eens beter.

Hetzelfde gemak

Elwin: “Ik hoef absoluut geen voordeel ten opzichte van anderen, maar voor hetzelfde geld zou ik wel graag het hetzelfde gemak hebben.” Helpt u Elwin en vele met hem om nét iets beter de weg te vinden op een website? Houd dan in ieder geval rekening met het volgende:

  • Blinden en slechtzienden werken met linklijsten, waar alle linkjes op een rij onder elkaar komen te staan. ‘Lees meer’ zegt dus helemaal niets. Geef een duidelijke omschrijving mee aan de link.
  • Geef afbeeldingen een ALT-tekst met een goede beschrijving van wat er op de foto gebeurt, helemaal als de afbeelding essentieel is om de pagina te begrijpen. Zo begrijpt een blinde of slechtziende ook de context.
  • Geef een video altijd een duidelijke en beschrijvende voice-over.
  • Een screenreader leest alles voor, niets is te negeren. Houd daar rekening mee met de content die u op (vooral) de homepage zet. Is dit echt relevant?
  • Deel de koppen in naar prioriteit. De belangrijkste kop wordt een <h1>, gevolgd door <h2> enzovoorts. 
  • Nog 5 tips om uw website toegankelijker te maken

Zoeken binnen Viecuri 

Case: VieCuri

Wij hebben ons als eens eerder begeven in de wereld van toegankelijke websites. Voor VieCuri maakten we een drempelvrije ziekenhuiswebsite met meer dan 1.000 informatieve pagina's en 750 digitale folders. Zo helpen we bezoekers een goed beeld te geven over de specialisten en specialismen van VieCuri. Gebruiksvriendelijk, snel en drempelvrij kunnen patiënten hun weg vinden op de website, dankzij uitgebreide usability tests, optimalisatie als toegankelijke website en integratie van een voorleesfunctie.

Bekijk de case

Helpt u mee?

Helpt of ondersteunt u ons in de strijd om Umbraco toegankelijk te maken voor iedereen? We komen graag met u in contact! Wij helpen u ook graag met het toegankelijker maken van uw website, mail naar info@perplex.nl voor meer informatie.

Lees ook

Personalisatie van een website in Umbraco