Op exclusief bezoek bij Google Dublin

Een exclusieve uitnodiging van Google voor een bezoek aan het hoofdkantoor in Dublin. Zo’n verzoek krijgen we niet vaak. Een retourtje voor onze online marketeers Denise en Mariëlle was dan ook zo geboekt! Het verblijf in de Ierse hoofdstad stond in het teken van interessante trainingen, een uitgebreide rondleiding door Google Headquarters én een culturele verkenning.

Dagprogramma op maat

Mariëlle: "Ons contactpersoon van Google, Dirk-Jan, vroeg ons om langs te komen voor een exclusieve afspraak op het Europese hoofdkantoor. Tegen zo’n verzoek zeggen we natuurlijk geen nee! We konden zelf aangeven welke onderwerpen we interessant vonden en waar we graag meer over wilden leren. Op basis hiervan maakte Dirk-Jan een dagprogramma. Dit programma bestond onder andere uit trainingen over The age of assistence, Mid-funnel marketing en Machine learning.’

Als online marketeers is het voor ons belangrijk om op de hoogte te blijven van alle marketing-ontwikkelingen zodat we dit kunnen toepassen en testen om optimaal resultaat te behalen voor onze klanten.

 In dit blog bespreken we onderstaande onderdelen die we bij Google hebben geleerd:

  • The age of assistance: hoe speel je in op het veranderende online gedrag van je doelgroep?
  • Mid-funnelmarketing: hoe kun je consumenten bereiken in de verdiepende en/of overwegende fase & welke campagnes sluiten hierop aan?
  • Machine learning: hoe kunnen we Machine Learning inzetten binnen de online campagnes?

Be there, be useful, be quick

The age of assistance

Potentiële klanten bereiken via alleen de krant, radio en televisie:  we kunnen het ons bijna niet meer voorstellen. Vandaag de dag dragen deze media nog steeds bij aan het bereiken van de doelgroep, maar het aantal contactmomenten binnen de klantreis is flink uitgebreid. Deze ontwikkeling vraagt om de inzet van verschillende middelen en kanalen. Hierbij verwacht de doelgroep dat zij geassisteerd wordt gedurende de klantreis (bijvoorbeeld het bieden van service door het maken van een (product)vergelijking of het actief laten weten dat een jouw vlucht vertraagd is) en niet alleen marketingberichten krijgt te zien (‘Koop dit’). De belangrijkste kernwoorden in deze veranderende verwachting zijn: be there, be useful en be quick.

Be there

Met andere woorden… Zorg ervoor dat je als bedrijf zichtbaar bent tijdens het oriëntatieproces, wanneer naar je gezocht wordt en speel in op relevante momenten. Om assistentie te bieden kan het bijvoorbeeld handig zijn om een online chat te activeren.

Be useful

Tijdens deze relevante momenten wil je interessant zijn voor je doelgroep, wat neerkomt op personalisatie.

Be quick

Tot slot wil je de doelgroep een goede ervaring bieden waarbij mogelijke obstakels zo veel mogelijk uit de weg worden geholpen. Potentiële klanten willen snel geholpen worden. Een snelle website draagt hier aan bij, maar houd bijvoorbeeld ook rekening met spraakgestuurde online activiteiten van de doelgroep.

Mid-funnel marketing

Google Search (SEA) is een effectieve manier om een doelgroep te bereiken wanneer zij al op zoek zijn naar jouw producten en/of diensten. Toch zijn consumenten slechts 4% van de tijd via de zoekmachine op zoek. De overige tijd spenderen zij dus elders (bijvoorbeeld op websites, mobile, Youtube, Gmail). Ook op dit moment is het belangrijk om in beeld te zijn. Wanneer men in de verdiepende of overwegende fase zit (midden in de marketingfunnel) is het van belang de aandacht van deze klanten te krijgen én vast te houden. Onderstaande voorbeelden laten zien hoe andere kanalen aansluiten op de verdiepende of overwegende fase:

Smart Display

Een interessante optie in het Google Display Netwerk is het opzetten van smart-display campagnes. Deze campagne is erop gericht om zoveel mogelijk conversies te genereren. Er worden verschillende optimalisatiemogelijkheden (zoals biedingen, advertentie, targeting en attributie) op een automatische wijze gecombineerd om een optimaal resultaat te behalen. Deze campagnes kunnen de consument dus over de streep trekken om over te gaan tot conversie. Een leuke bijkomstigheid: je betaalt enkel wanneer er een conversie op de website is voltooid. Op deze manier weet je zeker dat er geen kosten worden gemaakt op klikken waar uiteindelijk geen conversies uitkomen.

YouTube

Naast Smart Display is de targetingoptie ‘Custom intent audiences’ een zeer geschikte mogelijkheid om een groep te bereiken die geïnteresseerd is in jouw dienst/product en hier via een andere weg een effectieve boodschap te tonen. Deze optie biedt de mogelijkheid om doelgroepen met de juiste intentie te benaderen. Bezoekers die al eerder hebben gezocht op relevante termen die aansluiten bij jouw aanbod kun je via deze weg benaderen. Deze optie is overigens ook beschikbaar binnen het Google Display Netwerk.

Zowel in YouTube als Display is de creative (advertentiemateriaal) ontzettend belangrijk. Volgens Google hangt de prestatie van een campagne 70% af van de creative. Zeker in dit tijdperk waarbij iedereen snel informatie opneemt maar ook weer snel uitgekeken is. De ideale lengte van een video ligt tussen de 30 – 40 seconden. Daarnaast is het van belang om in de eerste 5 seconde het merk zichtbaar naar voren te laten komen zodat consumenten altijd je merk hebben gezien voordat ze wegklikken.

Machine learning

Er zijn inmiddels ontzettend veel factoren die van invloed zijn op de prestaties van campagnes. Google speelt hierop in door een steeds uitgebreidere set aan optimalisatiemogelijkheden aan te bieden. Inmiddels zijn er zoveel mogelijkheden dat Google het de adverteerder makkelijker maakt door gebruik te maken van Machine Learning, oftewel door delen van het optimalisatieproces te automatiseren.

Machine Learning is mogelijk binnen vier gebieden:

  • Biedingen: Biedstrategieën (bijvoorbeeld CPA of ROAS) – hierbij optimaliseert Google bijvoorbeeld automatisch op het behalen van zoveel mogelijk conversie.
  • Advertenties: Responsive Search Ads – delen van advertenties automatisch met elkaar combineren om zo tot de best presterende variant te komen.
  • Targeting: Dynamische campagnes – op basis van landingspagina’s kan er een campagne worden opgezet.
  • Attributie: Het instellen van Data-driven attributie. Hiermee wordt ook waarde toegekend aan zoekwoorden die niet direct een conversie hebben opgeleverd, maar wel een bijdrage hebben geleverd. Zo zorg je ervoor dat je een optimaal inzicht hebt in de complete funnel.

We hebben natuurlijk nog veel meer geleerd in Dublin. Terug op kantoor is aan ons de taak om bovenstaande onderwerpen in de praktijk toe te passen. Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact op, we denken graag met je mee!  

Lees ook

Waarom iedereen digitaal toegankelijk moet zijn