SMX Advanced 2019: Inzichten op het gebied van SEO & SEA

Search Marketing Expo (SMX) is ’s werelds grootste conferentie gericht op zoekmachinemarketing (SEO en SEA). Dit jaar reisden Mariëlle, Ilse en Robin af naar Berlijn om de eerste Europese editie van SMX Advanced bij te wonen. Met veel inspiratie en nieuwe inzichten keerden zij terug naar Arnhem. In deze blog delen we enkele opvallende inzichten en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en Google Ads.

Trends & inzichten

Googlebot is “Evergreen” & up-to-date

Googlebot – de bot die websites crawlt en indexeert – heet nu “Evergreen”. Dankzij deze belangrijke update gebruikt de bot standaard de laatste versie van Google Chrome. Zo is deze altijd up-to-date. Dit zorgt er ook voor dat content in JavaScript goed kan worden geïndexeerd. Zo ook Lazy Loading. Dit is het vertraagt laden van afbeeldingen onder de vouw, totdat de gebruiker met scrollen in de buurt komt.

Op het gebied van Lazy Loading zijn er trouwens ook ontwikkelingen. Zo wordt “Native Lazy Loading” nu ondersteund met Google Chrome 76.

User Experience (UX) als ranking factor

De eerste Panda Update dateert van 2011, maar is nog steeds een hot topic. Deze update van Google is gericht op het herkennen van lage kwaliteit content, met als doel om de kwaliteit in de zoekresultaten te verbeteren. Will Critchlow gaf aan dat met deze update User Experience (UX) steeds meer als ranking factor wordt gezien en dat Machine Learning daarbij een belangrijke rol speelt.

“Gebruikersgedrag heeft invloed op de uiteindelijke Search Engine Results Page”. Rand Fishkin heeft onlangs ontdekt dat herhaaldelijk klikken op een resultaat de ranking daadwerkelijk beïnvloedt. Google geeft echter aan dat CTR geen ranking factor is, maar dat wel wordt gekeken naar gebruikersgedrag. Iets om in de gaten te houden.

Slide conversion actions sets

Conversion action sets in Google Ads

Tijdens Google Marketing live, afgelopen mei, werd aangekondigd dat het mogelijk werd om conversieacties op campagneniveau in te stellen. Eindelijk! Met deze ontwikkeling zijn specifieke doelconversies per campagne in te stellen in plaats van op accountniveau. Zo selecteren wij voor onze opdrachtgevers de juiste conversies, passend bij de campagne én fase van de klantreis waarin de doelgroep zich bevindt.

Tijdens de 'Deep Dive Session' werd dieper ingegaan op het groeperen van conversies, voordat je deze koppelt aan een campagne; “conversions action sets”.

SMX locatie met stoelen

Vaak zijn er verschillende conversies die passen bij een bepaalde fase van de klantreis. Zo vallen meerdere campagnes in het Google Ads account in deze fase. 

Door vooraf de conversies per fase van de klantreis te groeperen en deze als action set toe te voegen, koppel je de set eenvoudig aan passende campagnes. Een groot voordeel van het gebruiken van deze sets is dat het systeem leert vanuit de verschillende campagnes waaraan de set gekoppeld is. Deze inzichten worden opgeslagen in de action set, waardoor er meer data beschikbaar is voor de inzet van biedstrategieën. Zeker iets om toe te passen!

Site Search: zoekbalk versus vergrootglas

Naast een goede menu-structuur is Site Search erg belangrijk voor SEO. Er kwam naar voren dat de kwaliteit van content een grote rol speelt, zeker met de Google Panda update. Nu is het onmogelijk om al deze kwalitatieve content op te nemen in het (sub)menu.

Met een zoekfunctie binnen de website help je de gebruiker om eenvoudig de juiste content te vinden. In welke vorm? Laat de gebruiker niet zoeken naar deze functie en gebruik bij voorkeur een zoekveld in plaats van een klein vergrootglas voor een hogere doorklikratio (CTR). En zorg er tegelijkertijd voor dat de call-to-action duidelijk is. Meer weten?

HTTPS ondersteuning in Google Chrome

Begin 2020 ondersteunt Google Chrome geen TLS 1.0 en 1.1 meer.

Wat is TLS?
TLS is een afkorting voor Transport Layer Security en wordt gebruikt om verbindingen op Internet te beveiligen. Dit betekent dat als je gebruik maakt van 1.0 of 1.1 jouw website straks niet meer zichtbaar is voor Google en de gebruiker.

Test jouw website om zeker te weten dat je ook in 2020 nog vindbaar bent.

Behaalde certificaten van Mariëlle en Robin

Advanced Google Ads & Technical SEO

Na het bijwonen van interessante sessies tijdens de eerste twee dagen van de SMX, stond de derde dag in het teken van workshops. Mariëlle nam deel aan de Google Ads workshop van Brad Geddes en Robin aan de SEO workshop van Bastian Grimm.

De workshops waren erg interessant en gaven nieuwe inzichten om de komende periode mee aan de slag te gaan. Zo liet Brad Geddes bijvoorbeeld zien hoe je op basis van draaitabellen nog geavanceerdere analyses kunt doen binnen een Google Ads account, en deelde Bastian Grimm belangrijke ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing.

Nieuw

Bèta Google Ads: leadformulierextensie

Een ontwikkeling die nog niet genoemd werd tijdens de SMX, maar waar Google op dit moment mee aan het bèta testen is; leadformulierextensie. Deze extensie kan toegevoegd worden aan een search advertentie, waarbij de doelgroep bijvoorbeeld hun e-mailadres achterlaat om vervolgens direct een PDF-document te downloaden. De extensie is nog in bèta, dus wij gaan de resultaten in de gaten houden en bekijken voor welke campagnes deze nieuwe extensie kansen biedt.

Screenshot leadformulierextensie

Meer weten?

Benieuwd wat Perplex kan betekenen voor jouw organisatie? Ontdek alle mogelijkheden op het gebied van online marketing. SMX (Advanced) zelf een keer bijwonen? Bekijk alle evenementen op de website van Marketing Land Events.

Over de auteurs

Mariëlle is helemaal thuis in het bureauleven, maar vooral ervaren in het bedenken, ontwikkelen én optimaliseren van online marketingcampagnes. Robin heeft een ruime ervaring op e-commerce gebied en wordt enthousiast van usability tests en stijgende conversies. Net als Mariëlle en Robin checkt Ilse non-stop resultaten in Google Analytics, maar coördineert ze daarnaast ook de marketeers en contentmakers.

Vragen over online marketing? Neem dan contact op met Marielle, Robin of Ilse.

Perplex - Mariëlle van Kempen
Perplex - Ilse Vermeulen
Screenreader
Lees ook

5 simpele tips voor een toegankelijke website