De vernieuwde Google SERP

Misschien is het je al opgevallen: op 13 januari heeft Google een grote update uitgerold aan haar zoekmachine. De impact van de verandering in algoritmes is voor sommige websites nog niet te zien, maar wat wel direct opvalt is de nieuwe weergave voor de SERP (Search Engine Results Page), oftewel hoe Google haar zoekresultaten presenteert. In deze blog praten we je door de belangrijkste veranderingen, en geven we ook nog wat tips waar je direct zelf mee aan de slag kunt.

Google updates

Google voert doorlopend updates door in haar algoritme, groot of klein. De afgelopen jaren is gebleken dat ongeveer tweemaal per jaar een echt grote update wordt uitgerold waar je 'iets' mee moet doen. De update op 13 januari was zo'n update die vooral grote impact heeft op de zoekresultatenpagina. De update is een wereldwijde update voor zowel desktop als mobiel (bron).

De nieuwe weergave 

Het meest opvallende is de weergave op desktop. De advertentielabels zijn zwart en volledig uitgeschreven na de update. Het is hierdoor duidelijk dat het om een advertentie gaat. Vóór de update stond hier groen-omrand 'Ad'. Google wilde de consument niet expliciet wijzen op het feit dat het om een advertentie ging. Opvallend is dat Google er nu voor kiest om het juist wel duidelijk te maken. Misschien heeft het extra toezicht op Google door diverse toezichthouders wel mee te maken. Aan de andere kant draait Google waarschijnlijk deze weergave terug als het blijkt dat er minder geklikt wordt op advertenties, aangezien dit uiteindelijk voor Google het belangrijkste verdienmodel is. Zeker iets om in de gaten te houden de komende maanden.

Kanttekening: in het Engels is er juist steeds minder onderscheid tussen advertenties en organische zoekresultaten. Het Ad-label, eerder groen-omrand, is hier veranderd in de tekst 'Ad' in zwarte letters - en gaat zo op in alle andere (organische) zoekresultaten.

Wel of geen favicon?

In de nieuwe weergave staat de URL in het zwart bovenaan, in plaats van in het groen onder het resultaat. Bij de organische resultaten valt ook de favicon direct op. Het is één van de meest visuele elementen op de zoekresultatenpagina. Een kans voor de creatieve internetmarketeer om op te vallen tussen de andere resultaten...

Na veel kritiek heeft Google de update omtrent de favicons op desktop weer teruggedraaid. "We’ve heard your feedback about the update. We always want to make Search better, so we’re going to experiment with new placements for favicons…."  (bron).

Wat zijn favicons?

Een favicon, (url-icoon of pagina-icoon) is een pictogram, een 16 bij 16 pixelicoontje dat naast de titel van je website verschijnt in het tabblad van de webbrowser. Dit icoon zorgt voor herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid, omdat de gebruiker zo het juiste tabblad sneller terug kan vinden.

De favicon is de nieuwe standaard in de zoekresultaten van Google. Daardoor wordt het nog belangrijker om de juiste favicon te selecteren. Wanneer er geen favicon beschikbaar is, of het niet voldoet aan het beleid van Google, dan wordt een standaardafbeelding weergeven. Een paar tips:

  • Zorg voor een geldig bestandsformaat (.ico, .jpg, .png of .gif)
  • De favicon dient een veelvoud van 48 pixels te zijn; Google schaalt deze terug naar 16 x 16 pixels voor gebruik in de zoekresultaten, dus zorg ervoor dat deze er goed uitziet met die resolutie, maar lever geen favicon aan van 16 x 16 pixels. (zie ook hier)

Wat zijn de mogelijkheden?

We zijn direct aan de slag gegaan om te onderzoeken wat er allemaal is met de favicons in de zoekresultaten. Hoe kunnen we opvallen? 

  • In onze eerste test kozen we ervoor om voor verschillende pagina’s op onze websites (zoals rondom onze expertise Umbraco, de homepage en het blog) een andere favicon te kiezen. Uiteraard in de hoop dat elke pagina een specifieke favicon kreeg. Helaas heeft Google maar één favicon voor je hele website en over het algemeen is dat de favicon van je homepage. Het heeft dus geen zin om per pagina een andere favicon in te stellen.  
  • In een tweede test stelden we een bewegende favicon (een animated gif) in. Deze wordt echter niet in de richtlijnen van Google weergeven en wordt dus ook niet getoond in het overzicht. 
  • De update biedt veel mogelijkheden om te testen. Wat zou jij graag uitproberen? Laat het ons weten! 

Controleer je favicon in de resultaten

Het is slim om op zowel je mobiel als op desktop de weergave van je favicon te controleren. Wordt je favicon niet goed weergeven, achterhaal waar het aan ligt zodat je het probleem kunt oplossen. Voor onze klant IXXI bleek dat we een wit transparante X hadden gebruikt als favicon. Dit verdween echter op de zoekresultatenpagina...

De favicons worden alleen weergeven bij organische resultaten en dus niet bij advertenties. Na veel kritiek heeft Google de update omtrent de favicons op desktop teruggedraaid Wel zijn ze aan het testen met nieuwe plaatsingen van favicons, dus we houden het in de gaten!

Metadata in 2020

Naast de nieuwe weergave, valt het op dat Google wijzigingen blijft doorvoeren aan de weergave van de meta-title en -description. Voorheen toonde Google simpelweg de aangeleverde data, maar geeft hier steeds meer haar eigen draai aan op basis van de intentie en het zoekgedrag van de gebruiker. Hiernaast zie je de meta-description zoals wij het hebben opgegeven, en hieronder hoe het in Google wordt weergeven.

Opgegeven in de website / code

Meta-title: Doelgerichte website of onlinemarketing campagne?

Meta-description: Denkers of doeners? Bij Perplex hoeft u niet te kiezen. Wij helpen marketeers al meer dan tien jaar met het succesvol ontwikkelen van resultaatgerichte sites en digitale campagnes.

Sluit aan bij de zoekintentie

Google toont in 2 van de 3 gevallen zelf een description. Veelal is dit de eerste zin op de pagina, maar dit kan ook een combinatie zijn van de opgegeven description en een zin verderop op de pagina. Hoe relevanter de description is bij een bepaalde zoekopdracht, hoe meer kans dat Google deze overneemt. Kortom, zorg voor relevantie, want dit verhoogt het doorklikratio – wat uiteindelijk weer invloed heeft op de ranking in Google.

De ideale lengte voor de meta-title op dit moment is maximaal 58 karakters, en de meta-description tussen de 120 en 155 karakters (afhankelijk van desktop of mobiele apparaten). Het advies is in veel gevallen om bij de title de zoekterm passend bij de pagina aan het begin op te nemen en de bedrijfsnaam aan het einde. Maar veel belangrijker, sluit aan bij de zoekintentie van de gebruiker.

Welk advies willen we meegeven?

De komende tijd zal moeten uitwijzen wat de impact van de wijzigingen is op doorklikratio. Gebruikers zullen voorlopig ook nog even moeten wennen aan de update, maar het is slim om het de komende tijd goed in de gaten te houden en direct even je favicon te controleren. Mocht je hulp nodig hebben, of een analyse van je website willen, schroom dan niet om contact op te nemen!

Brandenburger Tor in Berlijn
Lees ook

SMX Advanced 2019: Inzichten op het gebied van SEO & SEA