Scoren met content – het succesverhaal van Dirkzwager

  • 24 januari 2020 - Umbraco CMS - Internetmarketing
  • Leestijd: 8 minuten

SEA vs. SEO.

Betrek deze drang naar resultaat op online marketing en zie daar: SEA (zoekmachine-advertenties) en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Waardevolle instrumenten bij het vindbaar maken en houden van je content. SEA blijft populair en wordt vaak gezien als meest effectief middel, in ieder geval op korte termijn. Immers, we richten een Google Ads-campagne in, bieden met voldoende budget op relevante zoekwoorden/zoekwoordcombinaties en bezoek op je website volgt gegarandeerd. Daar tegenover staat dat bij het onderbreken of stoppen van de campagne het aantal bezoeken op je website afneemt.

SEO wordt daarentegen vaak gezien als onberekenbaar, Men vindt het moeilijker om ervoor te kiezen dit in te zetten, want: op welke termijn heeft het effect? En welk effect heeft het dan? Vragen die vooraf lastig te beantwoorden zijn. Het effect van SEO is vaak pas op lange(re) termijn zichtbaar en meetbaar. Maar dat aandacht, tijd en budget inzetten voor SEO in combinatie met contentmarketing sterk bij kan dragen aan het behalen van online doelstellingen, daar wil ik je graag van overtuigen. Kijk en lees mee!

 

Wat kies je?

Beide instrumenten zijn op hun eigen manier waardevol. SEA biedt direct resultaat en is daarmee interessant voor kortetermijndoelstellingen. Voordat je resultaat behaalt met SEO heb je een lange(re) adem nodig. SEO is daardoor vaak geschikter voor langetermijndoelstellingen. Afhankelijk van je doelstellingen kan je strategie natuurlijk ook bestaan uit een combinatie van beide instrumenten.

Relevante content.

Dirkzwager legal & tax, de grootste juridische en fiscale dienstverlener buiten de Randstad, startte in 2007 met het online delen van kennis. Een eerste artikel werd gepubliceerd op een kenniswebsite, losstaand van de corporate website dirkzwager.nl. In de jaren daarna volgden steeds meer specialisten van Dirkzwager dit voorbeeld; ze schreven artikelen over uiteenlopende onderwerpen binnen hun eigen vakgebied of expertise en publiceerden deze artikelen op losse kenniswebsites.

Wat begon met een enkele kenniswebsite, groeide uit tot een kennisweb van 7.500+ artikelen verspreid over meer dan 15 websites. Stuk voor stuk websites met waardevolle en interessante content, maar niet op de juiste manier waardevol voor de online vindbaarheid en autoriteit van Dirkzwager als juridische en fiscale dienstverlener. Het domein dirkzwager.nl had een lage autoriteit en bevatte weinig inhoudelijke content. Kwam een bezoeker terecht op één van de kenniswebsites, dan wist deze niet direct de link met het grote advocatenkantoor Dirkzwager te leggen.

Het roer ging om...

In 2018 ging het roer drastisch om. Er is een nieuwe online strategie ingezet met een aantal belangrijke pijlers:

  • online kennis (content) samenbrengen, structureren en categoriseren
  • auteur volledig in control laten zijn over eigen content en inzicht geven in bereik en waarde
  • bezoekers optimaal ondersteunen in het vinden van relevante informatie

Het vernieuwde dirkzwager.nl werd gelanceerd: een geavanceerd kennisplatform dat artikelen, video’s, publicaties, e-books, evenementen, specialisten, expertises, sectoren en thema’s samenbrengt en op basis van inhoud en relevantie aan elkaar verbindt. Waardevol? Jazeker! Zowel voor de bezoeker als voor Dirkzwager.

Websites advocatenkantoren.

Uit recent onderzoek onder de top 50 advocatenkantoren in Nederland blijkt dat er grote verschillen zijn in aantallen websitebezoekers, domeinkracht en ‘type’ websitebezoek van deze kantoren.

  • Bekijk hieronder de top 10 Nederlandse advocatenkantoren op basis van het gemiddeld aantal bezoekers per maand op hun website! 

De grote kantoren in Nederland verwelkomen gemiddeld 7.600 bezoekers per maand op hun website. Dirkzwager wordt op basis van grootte van kantoor (op basis van aantal advocaten in dienst) op plaats 14 gezet, maar ontvangt maandelijks veruit het meeste bezoek op de website vanuit niet-betaalde zoekresultaten. Dirkzwager steekt daarmee met kop en schouders boven de andere kantoren uit!

Het mag duidelijk zijn dat dergelijke aantallen bezoekers niet bereikt worden met een paar ‘informatieve pagina’s’ op een website. Dirkzwager werkt al sinds 2007 aan het opbouwen en onderhouden van een rijke online kennisdatabase, die door advocaten, notarissen, fiscalisten en juridisch medewerkers dagelijks gevoed wordt met nieuwe en relevante content. Relevante content gezien vanuit de dienstverlening en expertise van Dirkzwager, maar óók gezien vanuit het zoekgedrag en de informatiebehoefte van de doelgroep.

Zoekopdrachten zonder merknaam.

In het onderzoek naar de websites van Nederlandse advocatenkantoren is niet alleen een indicatie van het bezoek per maand gegeven, maar ook benoemd hoe de verdeling in zoekopdrachten mét en zonder merknaam is. Kijken we naar de cijfers van Dirkzwager, dan komt ruim 92% van het bezoek terecht op de website zonder ‘Dirkzwager’ op te nemen in de zoekopdracht. En dat is precies het gewenste resultaat van de contentstrategie. Deze cijfers geven weer dat 92% van de bezoekers op zoek is naar informatie over een onderwerp waar de specialisten van Dirkzwager over hebben geschreven, zonder dat ze vooraf hebben bepaald bij Dirkzwager uit willen komen. Deze zoekopdracht wordt namelijk zonder naam van een specifiek advocatenkantoor ingevoerd. Potentiële new business dus!

De waarde van organisch verkeer.

In het onderzoek is uitgegaan van een indicatie van het bezoek vanuit niet-betaalde (SEO) zoekresultaten. Voor de website van Dirkzwager geldt dat 90% van het totale bezoek binnenkomt via organisch zoekverkeer. Het onderzoek meldt dat dit 35.800 bezoekers per maand zijn, het werkelijke aantal ligt nog vele malen hoger.

Stel: je wil dit bezoekersaantal (35.800) realiseren met Google Ads-campagnes en je zou €0,90* per klik betalen, dan zou dit een maandelijks advertentiebudget van minimaal €32.220 betekenen. Een behoorlijk bedrag... Genoeg reden om je te focussen op SEO!

SEO inzetten voor jouw website


* indicatie op basis van zoekvolume

Content als leadgenerator.

Een hoog bezoekersaantal zegt echter niets over de kwaliteit van het bezoek. De juiste doelgroep raken is een cruciale succesfactor van een contentstrategie. Door bezoekers content te laten waarderen, contactaanvragen en ontvangen feedback te analyseren en opgedane inzichten te verwerken in het contentplatform, weten de specialisten van Dirkzwager met online kennis delen precies de gewenste doelgroep te raken. Het contentplatform is daarmee niet alleen een belangrijke informatie- en kennisbron, maar ook een leadgenerator. Een win-winsituatie!

We zijn trots dat we samen met Dirkzwager hun wens hebben kunnen waarmaken: als juridisch dienstverlener het beste scoren in Google.nl!