• Home
  • Blog
  • Google Analytics 4; nieuwe kansen voor het optimaliseren van jouw website!

Google Analytics 4; nieuwe kansen voor het optimaliseren van jouw website!

Heb jij ‘m al voorbij zien komen; de melding over Google Analytics 4? Op dit moment is Google bezig met de uitrol van de nieuwe versie van Analytics. Moet jij iets met deze melding doen of verandert er iets voor jou? Belangrijke vragen. Wij zien met Google Analytics 4 vooral een kans en nemen je graag mee in een aantal stappen die we nu alvast kunnen zetten! 

Wat gaat er veranderen?

Het grootste verschil tussen de huidige Google Analytics en Google Analytics 4 is het datamodel. Waar het huidige datamodel van Google Analytics gericht is op sessies richt Google Analytics 4 zich op events. Het verschil in data verzamelen maakt het dus eigenlijk onmogelijk om statistieken in beide versies met elkaar te vergelijken. Om met Google Analytics 4 van start te kunnen, is het dan ook nodig om een nieuwe property aan te maken waarmee het data verzamelen vanaf 0 begint.

Geen zorgen! De huidige Google Analytics is niet zomaar verdwenen maar zal uiteindelijk wel komen te vervallen. Een goede reden om snel van start te gaan met het verzamelen van de eerste data in een Google Analytics 4 property.

Het gebruik van Google Analytics 4 zal even wennen zijn, maar ondanks dat de nieuwe versie nog niet volledig af is zien wij al interessante voordelen.. Het is namelijk veel makkelijker om de customer journey in kaart te brengen en gedetailleerde doelgroepen aan te maken. Daarnaast ontvang je meer event-informatie dankzij de aanpassing van het datamodel, waardoor je nog uitgebreidere analyses kunt maken.

Hoe nu verder?

Google Analytics 4 is op dit moment nog niet volledig af. Zo zijn nog niet alle rapporten beschikbaar en ontbreken bepaalde functies. Google zal deze nieuwe versie de komende tijd steeds verder gaan ontwikkelen en daarmee uiteindelijk de huidige Google Analytics vervangen.

Ondanks dat deze nieuwe versie de huidige Google Analytics dus nog niet kan vervangen, is ons advies om al wel zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property in te gaan richten. Op deze manier starten we alvast met het verzamelen van data. Onze inschatting is dat we halverwege 2022 volledig over zullen gaan op Google Analytics 4, uiteraard is dit afhankelijk van de snelheid waarmee Google Analytics 4 verder wordt ontwikkeld. Tot die tijd zal de nieuwe Google Analytics 4 property parallel lopen aan de huidige Google Analytics versie die op je website staat.

Focus je op de belangrijkste metingen

Bij een nieuwe website ben je al snel geneigd om zoveel mogelijk meetbaar te maken. Je bent immers toch benieuwd of al die handige functies op jouw website ook daadwerkelijk worden gebruikt door de bezoeker. In de praktijk blijkt dat uiteindelijk van alles wat meetbaar is gemaakt, maar naar de helft wordt gekeken...

Wij zien de uitrol van Google Analytics 4  als dé kans om samen opnieuw naar de allerbelangrijkste doelen van je website te kijken en dit meetbaar te maken in je nieuwe Google Analytics 4 property. Op deze manier zal de focus weer komen te liggen op de voor jou belangrijkste KPI’s en kunnen we jouw website nog meer optimaliseren op performance.

Aan de slag!

Aankomende maand zullen we contact opnemen met onze klanten om de inrichting van de Google Analytics 4 property te realiseren. Vervolgens gaan we samen in gesprek om de allerbelangrijkste doelen van de website in beeld te brengen om te bepalen wat we meetbaar gaan maken in Google Analytics 4. De doelen worden ingericht en de eerste stap: de technische overgang naar Google Analytics 4 is een feit!

In 2022, wanneer Google Analytics 4 verder is ontwikkeld, nemen we je mee in de nieuwste statistieken en zullen we de dashboards aanpassen. Tot slot, bepalen we in 2022 samen wanneer we volledig overgaan op Google Analytics 4.

Samen gaan we in gesprek om de allerbelangrijkste doelen van de website in beeld te brengen én meetbaar te maken in Google Analytics 4.

Nog even dit over de privacy van jouw websitebezoekers...

Privacy wordt steeds belangrijker in de wereld van dataverzameling. Voornamelijk data vanuit third-party cookies is voor Google erg belangrijk. Omdat de toekomst hiervan steeds meer onzeker wordt, moet ook Google mee in deze verschuiving. Het verzamelen van data zal steeds lastiger worden. Hoe dit in de toekomst invloed zal hebben op jouw online marketingstrategie is nog niet helemaal duidelijk. Het is goed om hier alvast rekening mee te houden door zoveel mogelijk data te verzamelen binnen je eigen website en minder afhankelijk te worden van externe partijen, zoals Google. Dat wil niet zeggen dat je uiteindelijk volledig onafhankelijk moet zijn van de data van Google, maar wel dat je opzoek kan gaan naar andere manieren van data verzameling met de focus op de privacy van jouw gebruikers.

Perplex ontwikkelt websites middels het Content Management Systeem (CMS) Umbraco. Dat doen we goed waardoor Perplex één van Umbraco's actiefste Gold partners is geworden! Als Gold Partner is Perplex vorig jaar begonnen met de ontwikkeling van uMarketingSuite: Een Customer Data Platform voor het Umbraco CMS voorzien van allerlei intelligente marketing functionaliteiten zoals A/B-testing, Digital Analytics en Personalisatie.

uMarketingSuite maakt gebruik van statistieken die op de server worden verzameld. Dit betekent dat de gegevens altijd worden verzameld - ook als de bezoeker een advertentie- of cookie-blocker gebruikt. Daarmee speelt Perplex in op de ontwikkelingen rondom strengere dataverzameling. Wil je meer weten over uMarketingsuite? Neem dan een kijkje op de website!

Lees ook

Samenwerking VGZ-Perplex beloond met een award!