Athlon

Digitale afdeling als service

Athlon en Perplex gaan al even terug. Voor ChangeMyCar, een start-up van Athlon, realiseerden we een innovatief product dat in 2018 dé Fleet Industry Award won. De vervolgvraag van Athlon International? Een digitale inhaalslag, wat vorm kreeg als een nieuw internationaal contentplatform. 

Winnaar Umbraco Awards 2020

Het internationale contentplatform van Athlon heeft tijdens de Umbraco awardshow maar liefst 2 awards gewonnen in de categorieën:

  • Best Custom Solution
  • Best Gold Partner Solution

Getting you there

Niet alleen vanuit een nieuwe partner verwachtte Athlon meer advies en inspiratie, ook op digitaal gebied viel er nog de nodige winst te behalen. Het startpunt was een uitgebreid en internationaal onderzoek. Centraal stonden de vragen: wat is de status van de internationale digitale tak van Athlon? Hoe digitaal volwassen is Athlon per land? Welke middelen waren er al én hoe konden die worden toegepast?

Hieruit ontstond het idee voor één platform voor alle landen en all talen, wat eenvoudig en intuïtief werkt. Een platform dat werkt voor de marketeer en inspiratie en advies biedt. Een platform dat vanzelfsprekend ook voldoet aan juridische en IT-vereisten. En een platform waarvan de kosten beter te managen zijn.

Het startpunt van het project was de vernieuwing van de internationale website Athlon.com. Het doel was, en is, een naadloze implementatie naar alle landen, die aansluitend volgen. 

“Tailor made, dynamisch en 100% Athlon” - Athlon

Van standaard Enterprise naar een gloednieuwe responsieve website

We brachten helder in kaart wat de daadwerkelijke behoefte is bij alle landen met grote verschillen waar Athlon in actief is. De eenvoudige en intuïtieve werking van het platform moest gefaciliteerd worden door een systeem dat werkt voor alle landen en alle talen. Sterker nog; het moet leuk zijn om mee te werken. Aanvullende doelen van de nieuwe website waren meer efficiëntie, hogere conversies en inspireren om te verbeteren. Stuk voor stuk pijlers die de basis vormen voor alle aparte onderdelen van het project en waar gedurende het proces naar gerefereerd kan worden.

De eerste livegang was voor Athlon Internationaal. Op de landen lag geen enkele druk om ook over te gaan. Het eindproduct moest 'simpelweg' voor zichzelf spreken. En dat deed het; de landen wilden en willen de overstap graag zelf maken! 

Contentmanagement als brandmanagement

Gelijktijdig evolueerde de huisstijl van Athlon en vertaalde Perplex die naar een nieuwe digitale brandguide. Parallel hieraan werd ook de juiste contentstrategie uitgewerkt, zodat de juiste functionaliteiten en content werden ontwikkeld en de onderdelen op een pagina ook echt voor Athlon’s doelgroep zouden bijdragen. De vraag die daarin centraal stond was: ‘Welke uitdagingen spelen er bij de doelgroep en hoe kan Athlon daarin van waarde zijn?’ Het beantwoorden van deze vragen in de vorm van bewijs en in een passende tone-of-voice, zorgt ervoor dat het merk visueel én inhoudelijk sterk wordt neergezet.

It’s here: renewed athlon.com

Na de setup van het op maat gemaakte CMS, het maken van de brandguide en invulling van de content, was de livegang van de nieuwe internationale website van athlon.com daar! Om de doelgroep hier zoveel mogelijk bij te betrekken en aansluiting te vinden hun wensen en behoeften, werd ook LinkedIn meegenomen in de kanalenmix van Athlon.

Proefkonijn

Met de livegang van athlon.com, was de eerste stap gezet om ook het eerst land te migreren naar het nieuwe platform. Zweden stond te popelen om over te gaan naar de nieuwe Athlon omgeving en stijl en werd benoemd tot ‘guinea pig’. Er kwamen specifieke wensen naar voren op het gebied van contactmogelijkheden en het communiceren van aanbiedingen. Deze functionaliteiten zijn zo ontwikkeld dat alle nieuwe landenwebsites binnen het platform er gebruik van kunnen maken. Op deze manier lift iedereen mee op de updates die plaatsvinden.

Leasen helemaal afgestemd op de klant

Hoe zorg je dat leaserijders, die niet vast willen zitten aan vast contract, persoonlijker worden benaderd en meer vrijheid hebben? Een ingewikkelde en snel ontwikkelende vraag in de auto-industrie. ChangeMyCar geeft een gewaagd antwoord waarmee ze dé Internationale prijs, de Fleet Industry Award, winnen in 2018. 

Lees de ChangeMyCar case 

“This website reflects Athlon Sweden’s customer focus and commitment to excellence.” Pernilla Carlsson – Marketing Specialist Athlon Sweden

 

Doordat er dusdanige animo was voor het nieuwe platform, volgden al snel de aanvragen en kick-offs van de landenwebsites voor Engeland, Spanje, Portugal, Nederland en België. Zo werkt Athlon in een rap tempo aan haar internationale digitale positie.

Voorop lopen

Het kunnen inzetten van (door)ontwikkelingen als personalisatie, marketing automation en chatbots, maakt het multifunctionele platform van Athlon een duurzame investering waarmee de leasemaatschappij voorop kan blijven lopen in de markt. En middels benchmarking leren landen van elkaar hoe ze hun doelgroep en doelstellingen het beste kunnen bereiken. De sites, de digital marketeers uit de landen én Athlon & Perplex blijven elkaar versterken.