• Home
  • Cases
  • AZL
  • Transformatie naar toekomstbestendige website

AZL

Transformatie naar toekomstbestendige website

Een dagelijkse betrokkenheid van pensioenuitvoerder AZL bij de snel ontwikkelende online wereld bracht in 2019 een strategische verandering op gang. Met de introductie van een nieuwe corporate branding was de eerste stap naar een nieuw begin gezet. Ook hoorde de realisatie van een responsieve en toekomstbestendige website bij de nieuwe identiteit van AZL.

Samen transformeren

Perplex en AZL werken al jarenlang samen om te zorgen dat aan de behoeften van meer dan 35 pensioenfondsen op het gebied van online aanwezigheid en communicatie wordt voldaan. AZL is dé veranderexpert geworden, maar vond het lastig om altijd op de hoogte te zijn en in te spelen op digitale veranderingen. Om dit wél te kunnen, realiseerde de veranderexpert zich dat niet alleen de corporate branding, maar ook de website een grote transformatie moest ondergaan.

De toekomst voor elkaar

De oude website van AZL was sterk verouderd en het content management system (CMS) was volgens AZL beperkend voor de gebruikers. Essentiële functionaliteiten en vereisten als formulieren en interactieve elementen misten. Tevens was de website niet responsive, werkte deze niet op nieuwe browsers en was integratie van social media niet mogelijk.

AZL heeft Perplex daarom gevraagd een nieuwe corporate website te realiseren. Een website die voldoet aan de standaarden van deze tijd, zowel in uitstraling als in gebruik van het CMS.

Focus op bezoekers

Voorafgaand aan de realisatie zijn er – in samenwerking met AZL – een aantal kenmerken bepaald voor de website. In elke stap van het proces lag de focus op het maken van een website die gebruiksvriendelijk, responsive, flexibel en uit te breiden is.

Dit betekent dat bezoekers moeiteloos door de website kunnen navigeren, de website goed benaderbaar is, op meerdere apparaten werkt, meerdere soorten content ondersteunt (formulieren, video’s, etc.) en toekomstbestendig is. Dit laatste betekent dat de website ook mogelijkheden biedt die eventuele veranderingen omarmen.

Uitdagingen

Projecten zonder uitdagingen zijn schaars. Misschien niet voor niets. Uitdagingen er om aan te gaan en oplossingen voor te bedenken. In dit proces zijn we twee uitdagingen tegengekomen...

Doelgroepen

AZL is bij veel verschillende aspecten van de pensioenwereld betrokken en deelt hierover veel informatie. Deze informatie is echter niet voor één, maar meerdere doelgroepen bedoelt. Dit betekent dat de website aantrekkelijk moet zijn voor alle doelgroepen die we website van AZL bezoeken.

De belangrijkste doelgroepen van azl.eu zijn pensioenfondsbestuurders (van huidige en nieuwe klanten) en consultants op beslissersniveau vanuit de pensioenbranche. Tegelijkertijd wil AZL vanuit employer branding ook hoger opgeleide professionals aanspreken als potentiële werkgever.

Informatievoorziening

Naast de komst van diverse soorten bezoekers, biedt de website veel belangrijke updates en uitleg met betrekking tot de laatste wijzigingen in het pensioenstelsel. Dergelijke informatie kan vrij uitgebreid en complex zijn en maakt het daarom van belang om deze op een leesbare en begrijpelijke manier te delen. Het was dus belangrijk om rekening te houden met vragen als:

  • Hoe presenteren we alle beschikbare informatie op een overzichtelijke manier?
  • Hoe ontlasten we de redacteuren zodat zij efficiënter kunnen werken?

Oplossingen op maat

Elke nieuwe website die we maken vraagt om op maat gemaakte oplossingen. Wensen vanuit AZL, de diverse doelgroepen die de website bezoeken en de hoeveelheid informatie op de website maakten dat we voor azl.eu creatief na moesten denken. Dit heeft uiteindelijk voor hele mooie oplossingen gezorgd, die helemaal passen bij AZL!

Header

De homepagina biedt ingang voor elke doelgroep – via één van de drie knoppen in de header  kan elke gebruiker zijn of haar weg in de website vinden. Om te zorgen dat de look & feel van de website in overeenkomt met de nieuwe corporate huisstijl hebben we extra aandacht besteed aan de details zoals kleuren, lettertypes en ronde vormen.

Elementen

Door het bouwen van een visuele scheiding tussen de verschillende onderwerpen hebben we gezorgd dat er een overzicht van de verschillende onderwerpen is terwijl de gebruikerservaring positief en persoonlijk blijft.

Publicaties

AZL deelt regelmatig kennis in de drie verschillende soorten publicaties, namelijk Pensioenitems, Perspectief en Whitepapers. Op de overzichtspagina van elke soort publicatie is het laatste item uitgelicht, maar het blijft ook gemakkelijk om iets uit het archief te lezen.

Dossier

Het is mogelijk om een landingspagina met daaronder contentpagina’s met heldere navigatie te creëren. Dit zorgt ervoor dat zelfs een enorme hoeveelheid informatie op een gestructureerde en toegankelijke manier wordt weergegeven.

Meer dan een contentpagina

Bij het ontwerpen van een website denken we altijd na over de gebruikerservaring. Ook voor AZL waren we op zoek naar een gebruiksvriendelijke werkwijze.

Dit is hoe we op het idee kwamen om een contentpagina met grid te ontwikkelen die een verscheidenheid aan combinaties biedt. Met behulp van grids is het mogelijk om een opvallende contentpagina, een gestructureerde overzichtspagina en zelfs een landingspagina te maken die op een toegankelijke manier alle benodigde informatie biedt.

Met slechts enkele muisklikken zijn afbeeldingen en teksten afgestemd op de standaard van AZL!

Umbraco 8 heeft het allemaal

Een overzichtelijke structuur, een intuïtieve interface, een verscheidenheid aan technische mogelijkheden. Umbraco 8 verrast ons nog steeds met zijn flexibiliteit en potentieel. Zelfs het team van AZL deelde hun uiterst positieve feedback over hoe gemakkelijk het is om content te creëren en de hele website via het CMS te beheren.

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar één ding weten we zeker: zowel het Nederlandse pensioenlandschap als de online wereld verandert. En AZL is er klaar voor.