Bolsius.com

Inspiratieplatform

Twee belangrijke aanleidingen voor vernieuwing van Bolsius.com, waren de nog niet geoptimaliseerde mobiele weergave en achterliggende techniek van de website. Naast de wensen vanuit IT, vroeg ook de presentatie aan de doelgroep om een nieuwe, inspirerende insteek. Want bij Bolsius' positionering als sfeermaker in het interieur, is het oproepen van dat gevoel ook online noodzakelijk. 

Beginnen bij het begin

Hoe verleidelijk het ook was om concreet met de (technische) invulling aan de slag te gaan, moest de website vooral verleidelijk worden voor Bolsius' doelgroep. Een goede technische basis is heel belangrijk, maar moet tegelijkertijd ook gewoon werken. 

We zijn daarom dan ook gestart met het bepalen van de strategie en creatieve invulling. Consument, retailer, grootverbruiker, pers en sollicitanten: eenieder heeft andere drijfveren voor het bezoek van de website. Bepaald bezoekersgedrag en sommige gewenste content wordt echter gedeeld en is juist te combineren.

Van praktische informatie tot heel veel inspiratie

Bolsius' voormalige website was voornamelijk gericht op praktische productinformatie rondom het gebruik van kaarsen. Met de nieuwe website ondersteunen we ook andere fasen van de customer journey. Het huidige Bolsius.com bedient zowel een oriënterende gebruiker als een bestaande klant.

Sfeer, sfeer en nog meer sfeer

Het gebruik van kaarsen gaat voornamelijk over het creëren van sfeer. We ondersteunen de gebruiker bijvoorbeeld door te laten zien hoe die sfeer kan ontstaan in uw eigen interieur? Welke type kaars past daarbinnen en waar kan ik het in dat geval kopen? Maar misschien nog wel belangrijker: waar kan ik naartoe als ik vragen heb over een product dat ik gebruik? 

Een beetje tegen onze gewoonte in sturen we binnen deze website niet op directe verkoop en (harde) conversies. De inspiratie en beleving bij het merk Bolsius heeft in dit geval de focus en dat is op iedere pagina zichtbaar. 

Coole corporate copy

Al in 1870 werd de basis van de huidige onderneming gelegd door de gebroeders Bolsius. Zij verwerkten bijenwas op ambachtelijke wijze tot kaarsen. Bijna 150 jaar later is Bolsius de grootste kaarsenproducent van Europa, met een onderscheidende kwaliteit. Dit unieke verhaal verdient het om verteld te worden, op een eveneens vernieuwende wijze. Bolsius' geschiedenis is omgevormd naar een digitale 'reis door de tijd' waarin u deelgenoot wordt gemaakt van alle mijlpalen. 

Technische realisatie

De interne behoefte om de technische platformstructuur te versimpelen was meer dan logisch. Er was inmiddels sprake van zo'n 10 websites in soms wel 8 taalvarianten.

Logisch en schaalbaar

Eén bron van productinformatie en beeldmateriaal, één Content Management Systeem en één aanpak voor alle websites. Dus, een publicatieplatform waarmee diverse websites gerealiseerd kunnen worden en dat zich leent voor doorontwikkeling. 

Op termijn kan ook een webshop voor retailers een plaats krijgen. Daarnaast worden handmatige administratieve processen geautomatiseerd, zodat Bolsius sneller service kan verlenen. 

Gebruiksvriendelijk CMS Umbraco

Perplex ondersteunt Bolsius sinds 2007 en diverse campagnesites waren eerder gerealiseerd met het Umbraco CMS. Dankzij positieve ervaringen is voor Bolsius.com wederom dit CMS ingericht, op een hele flexibele manier. Geen van de pagina’s heeft een vaste opmaak, maar kan naar wens worden opgebouwd met behulp van een zogenoemd ‘grid systeem’. Met een set aan sjablonen en contentelementen hoeft geen enkele pagina binnen de website er hetzelfde uit te zien. Uiteraard wel binnen kaders waardoor de huisstijl bewaakt blijft.

Internationaal platform

Bolsius kan haar websites, per doelgroep en land, heel gericht insteken. Want waar Bolsius in Nederland erg bekend is met sfeerkaarsen, is de Poolse doelgroep meer bekend met de Bolsius graflichten.

Deze verschillen vragen optimale flexibiliteit om lay-outs per land te creëren. De focus kan worden verlegd zonder dat er specifieke webontwikkeling per land nodig is.

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?

Smaakvolgers.nl

Bij Perplex houden we van lekker eten. De gezamenlijke lunches zijn altijd een feestje, de vrijdag krokettenlunch een standaard en de maandelijkse - al dan niet wekelijkse - taartmomenten vaste prik. Het ontstaan van Smaakvolgers, een website over lekker (uit) eten in omgeving Arnhem, is dan ook geen toeval. Een extra reden om professioneel verder te smullen...

Bekijk deze case