Bewuzt: dé eindejaarscampagne!

12 november 2018: na maanden van voorbereiding, sinds het winnen van de pitch in de zomer, ging de eindejaarscampagne van Bewuzt van start. 7 spannende weken volgden! Voor het eerst waagde Coöperatie VGZ de stap om deze campagne volledig online in te zetten, met minder mediabudget dan het jaar ervoor en tegelijkertijd ambitieuze groeidoelstellingen. Tot welke hoogte zouden we de resultaten kunnen laten stijgen?

De opdracht

Het doel was duidelijk: zoveel mogelijk nieuwe verzekerden. Echter, Bewuzt is een relatief onbekend merk met een lage naamsbekendheid. Ook bleek uit imago-onderzoek dat er lager dan gewenst werd gescoord op belangrijke merkwaarden.

Naast de distributie van de campagnes speelden daarom ook de in te zetten advertenties en landingspagina’s een grote rol. Het merk werd geladen met de productvoordelen voor verzekerden, in combinatie met de lage premie. De eerste weken zorgde de campagne voor bereik, om de awareness te vergroten en men aan te zetten tot het berekenen van een premie. Door overtuigende content werd de zorgverzekering daadwerkelijk in overweging genomen.

Spoiler alert! Richting het einde van het jaar heeft deze strategie zich dubbel en dwars uitbetaald. Het (meest converterende) branded Google Ads zoekverkeer, is dankzij de awareness campagnes in 2018 met 58% toegenomen.

Het juiste bereik en resultaat

Gewapend met het See-Think-Do-Care model, werd gestreden om de juiste doelgroep te converteren naar verzekerden. Daarbij hebben we de volgende kanalen ingezet:

  • Facebook en Instagram advertising, als bij de doelgroep populaire social media,
  • YouTube, aangezien dat veel tot dagelijks wordt gebruikt en men steeds meer online TV kijkt,
  • Display, om het bereik van de campagne verder te vergroten;
  • SEA, om er te zijn wanneer een zorgverzekering (bij Bewuzt) werd gezocht en onderzocht.

Met retargeting werden kanalen, boodschappen en landingspagina’s goed op elkaar afgesloten, om steeds op de juiste manier in de behoefte te voorzien. Daarbij werd niets aan het toeval overgelaten en was er veel ruimte om te variëren en experimenteren. Verschillende animaties en honderden beelden, teksten en overige advertentievormen werden met A/B tests geoptimaliseerd, om de kwaliteit van de campagne zo hoog mogelijk te houden. Tot de lead het ultieme doel bereikte: die verzekeringsaanvraag!

Alles stond klaar voor lancering en zodra de premie van Bewuzt bekend was, werd de campagne direct warm ontvangen. Vrijwel direct na de lancering zagen we mooie resultaten waaruit we voorzichtig concludeerden dat de campagne aansloeg bij de doelgroepen.

De vlaggen gingen uit op de marketingafdeling van Coöperatie VGZ en die zijn in 2018 niet meer ingehaald. De stijging in instroom bleek door te zetten en ook alle andere KPI’s, zoals de kwaliteit van het sitebezoek en het aantal gemaakte premieberekeningen, presteerden boven target.

De door ons gemaakte animaties zorgden voor een hoger conversieratio voor het starten van een premieberekening én verrasten omdat er ook direct polissen uit werden afgesloten.

De laatste weken werd het budget dagelijks geoptimaliseerd, zodat maximaal op best presterende en converterende campagnes werd ingezet. Op het moment dat de vraag en het zoekvolume in Google Ads steeg, werd mediabudget vanuit andere kanalen daarnaartoe geschoven, zodat de verdeling optimaal was. Omdat we alle kanalen beheerden konden er snel en gemakkelijk tussentijdse aanpassingen worden gedaan.

Toen kwam het aan op de laatste dagen van het jaar… Op oudjaarsdag bleek dat het aantal verzekerden dankzij de campagnes al meer dan verdubbeld was. En tot in de late uurtjes werd er nog veel naar Bewuzt overgestapt.

De resultaten per week, vergeleken met het vorige jaar

Week 1                 +143,5% aangevraagde polissen
Week 2                 +140,39% aangevraagde polissen
Week 3                 +70,73% aangevraagde polissen
Week 4                 +98,85% aangevraagde polissen
Week 5                 +86,76% aangevraagde polissen
Week 6                 +93,74% aangevraagde polissen
Week 7                 +139% aangevraagde polissen

“Wij zijn heel blij”

We kijken terug op een succesvolle eindejaarscampagne van Bewuzt. Met 111% meer polissen dan in 2017 zijn verwachtingen overtroffen én heeft de campagne een positief effect gehad op het behoud van bestaande verzekerden en de conversie via vergelijkingssites.

Om met Coöperatie VGZ’ woorden te spreken: “Wij zijn heel blij”!

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Kennis maken en delen in optima forma

Dirkzwager.nl

Kennis maken én delen is bij Dirkzwager, het grootste advocaten- en notarissenkantoor buiten de Randstad, verankerd in haar DNA. Al in 2007 startte Dirkzwager met online kennis delen, meer dan 7.500 artikelen verder was het tijd voor een nieuw platform. Want kennis hebben is macht, kennis delen is kracht. Maak kennis met Dirkzwager.nl!

Bekijk deze case