Kennis maken en delen in optima forma

  • Dirkzwager legal & tax - Strategie - Content
  • Leestijd: 3 minuten
Anne Derksen Digitaal strateeg

Juridische en fiscale dienstverlener

Dirkzwager legal & tax, de grootste juridische en fiscale dienstverlener buiten de Randstad, startte in 2007 met het online delen van kennis. Een eerste artikel werd gepubliceerd op een kenniswebsite, losstaand van de corporate website dirkzwager.nl. In de jaren daarna volgden steeds meer specialisten van Dirkzwager dit voorbeeld; ze schreven artikelen over uiteenlopende onderwerpen binnen hun eigen vakgebied of expertise en publiceerden deze artikelen op losse kenniswebsites.

Vindbaarheid & autoriteit

Wat begon met een enkele kenniswebsite, groeide uit tot een kennisweb van 7.500+ artikelen verspreid over meer dan 15 websites. Stuk voor stuk websites met waardevolle en interessante content, maar niet op de juiste manier waardevol voor de online vindbaarheid en autoriteit van Dirkzwager als juridische en fiscale dienstverlener. Het domein dirkzwager.nl had een lage autoriteit en bevatte weinig inhoudelijke content. Kwam een bezoeker terecht op één van de kenniswebsites, dan wist deze niet direct de link met het grote advocatenkantoor Dirkzwager te leggen.

Het roer ging drastisch om

Er is een nieuwe online strategie ingezet met een aantal belangrijke pijlers:

  • online kennis (content) samenbrengen, structureren en categoriseren
  • auteur volledig in control laten zijn over eigen content en inzicht geven in bereik en waarde
  • bezoekers optimaal ondersteunen in het vinden van relevante informatie

Het vernieuwde dirkzwager.nl werd gelanceerd: een geavanceerd kennisplatform dat artikelen, video’s, publicaties, e-books, evenementen, specialisten, expertises, sectoren en thema’s samenbrengt en op basis van inhoud en relevantie aan elkaar verbindt. Waardevol? Jazeker! Zowel voor de bezoeker als voor Dirkzwager.

Quote start
Met de lancering van dirkzwager.nl hebben de specialisten totale controle over hun eigen online kennis
Quote stop

Het effect van kwalitatieve én relevante content

Ruim 92% van het bezoek op dirkzwager.nl komt terecht op de website zonder ‘Dirkzwager’ op te nemen in de zoekopdracht. En dat is precies het gewenste resultaat van de contentstrategie. Deze cijfers geven weer dat 92% van de bezoekers op zoek is naar informatie over een onderwerp waar de specialisten van Dirkzwager over hebben geschreven, zonder dat ze vooraf hebben bepaald bij Dirkzwager uit willen komen. Deze zoekopdracht wordt namelijk zonder naam van een specifiek advocatenkantoor ingevoerd. Potentiële new business dus!

  • Online vindbaarheid nr 1 in de top 50 advocatenkantoren
  • Zoekopdracht zonder merknaam 92% op dirkzwager.nl

Waardering en scoring van content

Maar hoe weten de specialisten of de artikelen die ze schrijven ook gelezen en gewaardeerd worden? Perplex ontwikkelde een formule voor het berekenen van een kwaliteitsscore per artikel, gebaseerd op conversies op de artikelpagina. Denk hierbij aan ‘harde conversies’ zoals het delen van het artikel via social media en contact opnemen met de specialist. Maar ook aan ‘zachtere conversies’ zoals tijd op de pagina in relatie tot scroldiepte.

Contentplatform realiseren?

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Anne Derksen Digitaal strateeg

Gerelateerde cases