Lead- en ledengeneratie

Ervaar FNV's voordelen

Hoe maken we de grootste vakbond van Nederland nóg groter? We matchen de behoefte van FNV's doelgroep met websites en campagnes die aantonen welke voordelen de vakbond biedt. Door deze op de juiste manier zichtbaar te maken bij potentiële leden, kunnen we tijdens evaluaties prachtige resultaten presenteren. 

Ervaar de voordelen

Een van de diensten waarmee FNV haar leden concreet helpt, is onafhankelijk juridisch advies bij vraagstukken over werk en inkomen. Om direct de meerwaarde van de vakbond te laten blijken, is door Perplex de website vraag-het-FNV.nl gerealiseerd.

Hier kunnen ook niet-leden juridische hulp inschakelen. Na het simpelweg stellen van een vraag, wat dagelijks tientallen keren gebeurt, volgt een telefoongesprek waarin een persoonlijk antwoord wordt gegeven. De keuze om lid te worden is vervolgens zo gemaakt!

Maak de voordelen zichtbaar

Met internetmarketing maken we FNV's voordelen zichtbaar voor haar doelgroep. Positieve resultaten hebben ertoe geleid dat Perplex organisatiebreed Google AdWords campagnes voor de FNV uitdenkt, inricht en optimaliseert. 

Wat brengt ons AdWords-werk teweeg?

Een benchmark met de resultaten voordat wij de account beheerde, laat dit perfect zien. Na groot onderhoud in de AbvaKabo FNV campagnes is: 

  • Het aantal leden minimaal verdubbeld en in sommige maanden (echt waar) soms ver-negen-voudigd.
  • Daarbij zijn de kosten per klik met ruim 70(!) procent gedaald.

Een verveelvoudiging van het aantal nieuwe leden, tegen een fractie van de eerdere kosten. 

Dit is geen kwestie van geluk

Een tweede voorbeeld van een Google AdWords account die onder Perplex' beheer is gekomen, is gericht op FNV merkverkeer. Daarbij hebben we laten zien dat het aantal geworven leden uit de campagne binnen een maand, met hetzelfde budget, wederom minimaal te verdubbelen was.

Een tipje van de sluier

Voordat Perplex de merkcampagnes overnam werd dit verkeer doorgestuurd naar een bestemmingspagina op een extern domein. In overleg met FNV hebben we ervoor gekozen om het betaalde zoekverkeer te laten landen op het corporate domein en te verwijzen naar het corporate lidmaatschapsformulier. Niet alleen wekt dit veel meer vertrouwen bij de bezoekers wat het aantal inschrijvingen ten goede komt, ook Google beloonde ons met een fors lagere CPC.

Ondersteuning landelijke campagne

In de campagne 'Zo werkt Nederland' laat FNV zien dat ze er voor iedereen is. Voor 1,1 miljoen bestaande leden én voor nieuwe leden, die in een paar heel eenvoudige stappen lid kunnen worden. 

Conversieoptimalisatie

Met alle ervaring die we in de loop der jaren hebben opgedaan, middels A/B testen en uitgebreide Google Analytics-analyses, halen we het maximale uit het conversieratio. Maar, we blijven ook verbeteren. Met een uitgebreid meetscript wordt elk onderdeel van het formulier gemonitord, geanalyseerd en geoptimaliseerd. 

Lid werft lid

In 2012 is de lid werft lid campagne die FNV tot dusver voerde samen met ons herontwikkeld. Waar mond-tot-mondreclame offline een van de belangrijkste aanleidingen was om lid te worden, had de online e-mailmarketingcampagne deze kracht nog niet.

Ons advies was om eerst iets voor bestaande leden te doen, voordat hen een gunst werd teruggevraagd. Er kwam een e-mailmarketingcampagne over het thema belastingservice, waarmee leden werden geattendeerd op het claimen van hun fiscale voordeel. Pas in tweede instantie werd gevraagd om collega's, kennissen, vrienden en familie uit te nodigen tot het aangaan van een lidmaatschap.

Dit resulteerde in een openingspercentage van meer dan 50%, een enorme piek in het gebruikmaken van de belastingservice en direct tientallen nieuwe leden.  

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
gebruiksvriendelijk en drempelvrij

VieCuri.nl

Meer dan 1.000 informatieve pagina's en 750 digitale folders helpen bezoekers een goed beeld te geven over de specialisten en specialismen van VieCuri. Gebruiksvriendelijk, snel en drempelvrij kunnen patiënten hun weg vinden in de ziekenhuissite, dankzij uitgebreide usability tests, optimalisatie als toegankelijke website en integratie van een voorleesfunctie. Ook aan de medewerkers van VieCuri is gedacht: zij gebruiken dagelijks het speciaal op maat gemaakte intranet.

Bekijk deze case