Gazelle.nl

De optimale online campagne én -site

Met campagnepagina's en effectieve internetmarketing wordt extra aandacht gegeven aan bepaalde fietssegmenten. Daarnaast vroeg het kunnen voeren van de optimale online campagne al snel om de ontwikkeling van een nieuw Gazelle.nl. Inmiddels wordt de website structureel ondersteund door een breed scala aan online marketing en werken we dagelijks aan een steeds sterkere mix. 

Persona's en hun customer journey 

Gazelle richt haar marketing op vier persona's, die de verschillende doelgroepen van de fietsfabrikant representeren. In het verlengde daarvan hebben we voor ieder segment een customer journey uitgedacht. Aan de hand van enerzijds gedrag, emoties en beslismomenten van de doelgroep en anderzijds doelstellingen van Koninklijke Gazelle, is de online inzet vervolgens geïmplementeerd. 

Wow! De e-bike campagne

De allereerste campagne die we voor en met Gazelle hebben gevoerd, is de e-bike campagne. Ter promotie van het elektrische fietsassortiment is relevant bezoek geworven voor de toenmalige actiesite. De voornaamste doelstelling van de campagne was het overbrengen van de communicatieboodschap en deelname aan de actie. 

Met een weloverwogen mediamix werd de online marketing afgestemd op twee persona's. Uiteindelijk werd met ruim 10% minder benodigd budget, drie keer zoveel bezoek geworven dan de vooraf gestelde KPI. Deze meer dan succesvolle start was de basis voor de daarop volgende online marketingactiviteiten. 

Next step: Gazelle.nl

Om het maximale uit campagnes te kunnen halen, zijn geregeld aanpassingen aan landingpages benodigd. Om snel te kunnen acteren, is de website Gazelle.nl opnieuw opgezet, met het Umbraco CMS.

Er is gekozen voor veel vrijheid, zodat het voor Gazelle mogelijk is om pagina's op te maken zonder vaste structuur. Middels contentblokken, die zowel flexibel zijn qua volgorde als inhoud, kan een pagina volledig naar eigen inzicht worden opgebouwd.

Migreren en verbeteren

In sneltreinvaart is een solide, nieuwe website gerealiseerd. Bestaande functionaliteiten werden gewaarborgd, met verbeteringen waar mogelijk. De inzichten die eerdere maanden waren opgedaan bij de internetmarketingcampagnes, waren daarin zeer waardevol. 

Op de nieuwe website is het complete, actuele aanbod fietsen prominenter in de etalage gezet. Het webdesign geeft meer beleving rondom het assortiment en het is makkelijker om de ideale fiets te vinden.

Favoriete fietsen kunnen worden opgeslagen om ze vervolgens met elkaar te vergelijken. De bezoeker bouwt een soort 'winkelwagentje' op en kan de fietswinkel waar een proefrit gemaakt gaat worden als persoonlijke favoriet opslaan. 

Technisch hebben we gebruik gemaakt van slimme technieken, zoals een koppeling met de productdatabase van Gazelle, waardoor een groot deel van de fietsdetailpagina's automatisch gegenereerd kan worden. In alle versies, want de website wordt internationaal in acht taal-/landvarianten gepubliceerd. 

Doorlopend doorontwikkelen

Sinds de livegang van de website wordt er doorlopend ontwikkeld en wordt de website uitgebreid met functionaliteiten en pagina's. Speciale campagnepagina's worden opgezet ter ondersteuning van internetmarketincampagnes en een nieuwe MijnGazelle-omgeving geeft Gazelle-rijders een extra reden om niet alleen hun fiets te registreren, maar ook regelmatig de Mijn-omgeving te bezoeken.

Met de toevoeging van contentmarketing speelt Gazelle in op de organische vindbaarheid van de website en ondersteunt het op structurele wijze haar merkwaarden.

Gazelle elektrische fiets OrangeC7plus

Verbeterde vindbaarheid

De realisatie van de Elektrische fietsen pagina is een voorbeeld van contentmarketing voor Gazelle. De elektrische fiets is een belangrijk onderdeel van het assortiment en vindbaarheid is dan ook essentieel. Naast een betere organische positie in de zoekresultaten is het doel van de pagina om de doelgroep te ondersteunen en te informeren. Er is gekozen voor een kwalitatieve en objectieve insteek. We willen bezoekers laten zien dat Gazelle alles weet van én over elektrische fietsen, het doel is niet om direct fietsen van Gazelle te promoten.

Dankzij een uitgebreid doelgroeponderzoek en de juiste optimalisaties voor zoekmachines draagt de Elektrische fietsen pagina veel bij voor Gazelle. De positie in de organische zoekresultaten is gestegen en ruim 15% van de bezoekers komt via deze pagina op de website terecht.

Contentcreatie Perplex Elektrische fietsen pagina Gazelle

“Niet zomaar content, maar content die de doelgroep ondersteunt en adviseert
én tegelijkertijd bijdraagt aan de organische vindbaarheid in de zoekmachines.” 

Gazelle Privé Plan: van pilot naar product

Een nieuwe mijlpaal in onze samenwerking bereikten we met de pilot Gazelle Privé Plan. Na het neerzetten van de basis, werd het concept getest met kwalitatief gebruikersonderzoek en aangepast naar een versie 2.0.
Lees waarin dit heeft geresulteerd! 

Case: Gazelle Privé Plan

Van campagnes naar een jaarplan

De online marketing, waar het voor het product e-bike allemaal mee begon, nam een vlucht. Van vooral campagnematig acteren groeiden werkzaamheden uit naar een combinatie met doorlopende, structurele online inzet. 

Het was een absolute eer om een internetmarketing jaarplan te mogen voorstellen en implementeren. Gazelle en haar fietsassortiment zijn door het jaar heen steeds beter zichtbaar. Voor de juiste doelgroep, in een specifieke fase van de customer journey, met een passende mediamix, voor een zo goed mogelijk rendement. 

Ook offline onderzoek

Welke richting gaan we op? Welke afslag nemen we wel en wat doen we juist niet? Constant houden we elkaar scherp en zijn we op zoek naar nieuwe inzichten. 

Naast uitgebreide Google Analytics analyses per leeftijdsgroep, worden usability tests uitgevoerd. Ook al doende in de uitvoering testen we: met net iets andere doelgroepen, communicatieboodschappen, beelden..

Recent gingen we nog één stapje verder: we voerden veldonderzoek uit. Consumenten werden "op straat" geïnterviewd, fietsdealers in de winkel. 

#wijwillendiegazelle

Een internetmarketingcampagne voor lifestyle fietsen richt zich op een jongere doelgroep, bijvoorbeeld middelbare scholieren waaronder de transportfiets populair is. Instagram weet die doelgroep te bereiken. Met een vlogcontest kon de deelnemer met de origineelste vlog, of die met de meeste likes, een fiets voor zichzelf en drie van zijn of haar vrienden winnen. 

Gazelle sponsort de vrije tijd van olympische sporters

Gazelle verraste, samen met familie en vrienden, Dorian van Rijsselberghe, Femke Heemskerk, Epke Zonderland en Dafne Schippers met vrije tijd. De video’s zijn op een campagnepagina te bekijken om zichtbaarder te worden onder Gazelle's doelgroep, op het thema 'vrije tijd'.

De link naar Gazelle's fietsen

Perplex zorgt voor engagement onder Gazelle's doelgroep en schakelt haar hulp in. Door uw favoriete sporter een vrijetijdstip te geven, kun je zijn of haar fiets winnen. Gaat u voor de Van Stael van Epke, of juist HeavyDutyNL van Femke? Welke lifestyle fiets past bij u? 

De vrijetijdscampagne wordt onder de aandacht gebracht via YouTube, Facebook, Instagram, zoekmachinemarketing, bannering op websites en bloggers en is wederom gebaseerd op de customer journey. Met een slimme (re)marketingfunnel wordt deze brandingcampagne toch zo resultaatgericht mogelijk ingericht.

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Jaar na jaar meer resultaat uit internet

Specsavers.nl

Bril-, contactlens- of hoortoesteldrager? Grote kans dat u op Specsavers.nl een afspraak heeft gemaakt bij een van haar winkels. Perplex zet voor Specsavers online marketing en landingpages in om leads te genereren.

Bekijk deze case