mijnsmart.nl

Online als volwaardig verkoopkanaal

2009; het jaar dat Barack Obama werd geïnaugureerd, de Mexicaanse griep heerstte, de aanslag op Koninginnedag plaatsvond, de DSB bank failliet ging en Nederland in een recessie belandde. Online shoppen was in opkomst, ongeveer de helft van de internetters deed gemiddeld 1 keer per maand online een aankoop. Zou je ook volledig online een auto kunnen verkopen?

Succesfactoren

De smart rijder, wat beweegt hem of haar? En een privé leaseconstructie, welke doelgroep zou daarin geïnteresseerd zijn? Deze twee vragen waren het uitgangspunt bij het neerzetten van het concept mijnsmart.nl, een samenwerking tussen Mercedes-Benz Financial Services, smart Nederland en Perplex. Kennis van de markt en doelgroep werden gecombineerd met onze expertise op online marketinggebied, in het bijzonder e-commerce.

Het resultaat: een uniek online product, met USP’s als: een all-in prijs per maand voor een extreem zuinige auto, standaard uitgerust met populaire opties en een beperkte keuze in kleuren en extra’s. Een extra ‘online’ voordeel kon niet ontbreken: de smart wordt razendsnel thuisbezorgd.

De eerste smart bestelling!

In juli 2009 werd de digitale showroom ‘mijnsmart.nl’ geopend. Binnen 2 dagen was er een antwoord op de vraag van Mercedes-Benz Financial Services: de eerste smartbestelling was een feit. Binnen enkele maanden groeide de website uit tot een volwaardig verkoopkanaal.

De juiste kanalen

Een webshop wordt niet zomaar een volwaardig online verkoopkanaal. Vindbaar worden was van groot belang en direct bij lancering werd de website dan ook met effectieve internetmarketing ondersteund, voor bezoekers in alle fasen van de customer journey. Door goed te onderzoeken voor wie mijnsmart.nl interessant zou zijn, is een voor smart volledig nieuwe doelgroep aangeboord. Voor mensen die op Marktplaats op zoek waren naar een nieuwe auto, bleek het concept erg succesvol.

Winnaar ‘Umbraco BeNeLux Awards’ 2014

Tijdens het Umbraco Festival in Antwerpen, is mijnsmart.nl in de categorie profit beloond met een award! De combinatie van design, usability en techniek gaf de doorslag. De maatwerk webshop is zo aansprekend mogelijk gemaakt, zodat de smart fun al bij het aanschaffen begint. Zo kunnen kleuren en opties direct worden uitgeprobeerd op een geanimeerde rijdende smart.

 

Uitbreidingen

Omdat het online kopen van een auto in 2009 nog behoorlijk vooruitstrevend was, werd er gestart met een basisversie. Toen de eerste bestellingen eenmaal binnen kwamen, volgden uitbreiding na uitbreiding in de daaropvolgende jaren. Mijlpalen in het leven van 'mijnsmart.nl', waren in:

  • 2010
    Ook zakelijk aanbod kwam beschikbaar, met bestickeringsmogelijkheid én 14% bijtelling
  • 2012
    Het assortiment werd uitgebreid met een ebike (elektrische fiets) 
    Een nieuw smart model, de smart forfour werd toegevoegd aan het assortiment
    Naast het leasen, werd het ook mogelijk een smart te kopen of te lenen 
  • 2013
    Het nieuwe assortiment en de resultaten gaven ruimte voor een compleet redesign
  • 2014
    De website werd beloond met een Umbraco award voor een combinatie van het design, de usability en techniek
  • 2015
    De bezoeker kreeg nog meer zekerheid door de Thuiswinkel Waarborg certificering
  • 2016
    De smart ebike raakte online zelfs uitverkocht

“Met het Thuiswinkel Waarborg heb je als online shopper de zekerheid dat je een aankoop doet bij een betrouwbare webwinkel, waar service en kwaliteit belangrijke speerpunten zijn”

Thuiswinkel Waarborg-certificering als eerste automerk in Nederland

Bij een webshop hoort een Thuiswinkel waarborg, dus ook deze certificering werd behaald. “Met het Thuiswinkel Waarborg heb je als online shopper de zekerheid dat je een aankoop doet bij een betrouwbare webwinkel, waar service en kwaliteit belangrijke speerpunten zijn”, aldus Kees Swildens, manager marketing van Mercedes-Benz Financial Services. “Het is een waarborg voor consumenten- en gegevensbescherming en biedt de garantie van een veilige betaalomgeving.”

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Van pilot naar product

Gazelle Privé Plan

Gazelle's Privé Plan heeft voor ons een gouden randje. Opgezet als pilot om één elektrische fiets online te kunnen financieren, vervolgens door ons getest met kwalitatief gebruikersonderzoek en aangepast naar een versie 2.0. 

De verbetering van de conversie was bizar en de pilot evolueert: het wordt een daadwerkelijk online product.

Bekijk deze case