MSD Animal Health

Het effect van campagne optimalisatie

Wist je dat teken al actief zijn wanneer de temperatuur boven de 7 graden uitkomt? Met de start van de lente begint dan ook het tekenseizoen dat t/m november doorloopt. Het is belangrijk om honden en katten goed te beschermen tegen teken, want naast een vervelende tekenbeet bij huisdieren hebben honden- en katteneigenaren maar liefst 50% meer kans op een tekenbeet. Aan ons de uitdaging om samen met MSD Animal Health de STAP-methode, die je precies vertelt hoe je in actie komt tegen teken, onder de aandacht te brengen van huisdiereigenaren en dierenartsen. Signaleren, Teek verwijderen, Advies bij (dieren)arts en Preventie, dát zijn de handvatten om in actie te komen tegen teken.

De opdracht

Na een succesvolle zomer- en herfstcampagne waarin we veel learnings hebben opgedaan, stond voor de periode maart t/m mei de lentecampagne van STAP op de planning. Het doel was duidelijk: een zo groot mogelijk bereik onder de juiste doelgroep creëren én zoveel mogelijk kwalitatief verkeer naar de website realiseren. De kwaliteit van het verkeer beoordeelden we hierbij op de mate van interactie op de landingspagina.

Om deze doelstelling te behalen werden verschillende kanalen inclusief boodschappen, passend bij de customer journey ingezet. De kanalen Facebook, Instagram, Display, YouTube en Google Ads & Bing stonden in deze campagne centraal. Daarnaast werden de landingspagina's binnen de website aangepast voor een perfecte aansluiting.

Op basis van de learnings van de voorgaande zomer- en herfstcampagne konden we de targeting in de campagnes en de insteek van de advertenties nog net iets verder aanscherpen.

See-Think-Do-Care model

Op basis van het See-Think-Do-Care model maakten we een verdeling in de kanalen om zo advertenties te ontwikkelen passend bij de fase waarin de doelgroep zich op dat moment bevindt.

  • Zo werden in Facebook en Instagram o.a. advertenties getoond aan huisdiereigenaren en dierenartsen om awareness te creëren rondom de STAP methode.
  • De YouTube videocampagnes zorgden voor de verspreiding van de animatie waarin de STAP methode wordt uitgelegd.
  • Advertenties in het Google Display Netwerk zorgden voor bereik en aandacht onder honden en katteneigenaren wanneer zij verschillende websites bezochten.
  • In de SEA campagnes (Google Ads en Bing) gingen we een stapje verder door de doelgroep te informeren over langdurige bescherming tegen teken.

Het juiste bereik én resultaat

Op basis van de learnings van de voorgaande zomer- en herfstcampagne konden we de targeting in de campagnes en de insteek van de advertenties nog net iets verder aanscherpen. Zo zagen we naast een enorm bereik de volgende opvallende resultaten ten opzichte van de voorgaande campagnes:

  • De gemiddelde CTR van de Displaycampagne verbeterde met 163% naar 0,7%. In de laatste maand van de campagne lag de CTR zelfs op 0,8%!
  • Het uitkijkpercentage van de videocampagnes verbeterde met 82%.
  • De Facebook en Instagram campagnes verbeterden in conversiepercentage voor het afspelen van de animaties op de landingspagina's met 155%.
  • De CTR van de search campagnes verbeterde met 39% terwijl de gemiddelde CPC positief daalde met 78%. Het conversiepercentage voor het afspelen van de animaties verbeterde met ruim 30%.

Continu optimaliseren

Deze campagne laat heel goed het positieve effect van structurele campagne-optimalisatie zien. Door voortdurend resultaten te monitoren en op basis hiervan de campagnes verder te optimaliseren en bij te sturen, halen wij het beste resultaat uit de campagnes. De jaarlijkse lente- en zomercampagne zitten er inmiddels alweer bijna op, dus wij zijn klaar om onze learnings dit keer door te voeren voor de STAP herfstcampagne om zo weer dat extra resultaat ten opzichte van vorig jaar te realiseren.