Laptop met dashboard

Dashboards

Doe meer met data

Een dashboard is een grafische gebruikersinterface die belangrijke data inzichtelijk maakt. De kracht van een dashboard? Je bent binnen 5 minuten op de hoogte van alles en kunt de data gebruiken bij het maken van beslissingen, maar ook bij het inrichten van marketing! Een hele goede manier om meer betrokkenheid te creëren binnen elke organisatie. Perplex ondersteunt bij het zoeken naar de rode draad in jouw data en het inzichtelijk maken hiervan. 

Er was eens...

We zijn begonnen met het maken van dashboards om beter en duidelijker te kunnen rapporteren aan klanten. Dashboards waren het perfecte middel om resultaten inzichtelijk te maken. De dashboards werden destijds voornamelijk door onszelf gebruikt. Wij bekeken de data, haalden hier informatie uit, trokken conclusies, exporteerden de resultaten naar een pdf en stuurden deze door.

Terug naar 2013

In 2013 begonnen we aan ons eerste dashboard voor FNV. Het op maat gemaakte dashboard bevatte heel veel data vanuit verschillende bronnen die door middel van grafieken en tabellen in kaart werd gebracht. De goedkeuring van FNV en het veelvuldige gebruik van het dashboard bepaalden mede het verdere verloop van onze liefde voor dashboards…  

Mercedes dashboard weergave

Naast FNV hebben we in het verleden onder andere dashboards gemaakt voor:

Anno 2019

5 jaar later is er veel gebeurd! De verschuiving van offline naar online media heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat online data steeds belangrijker is geworden. We weten inmiddels dat hier veel waardevolle informatie uitgehaald kan worden. Hierdoor wordt ook de vraag naar (op maat gemaakte) dashboards groter. Daar komt bij dat saaie, corporate dashboards simpelweg niet meer voldoen. Het visuele aspect speelt anno 2019 een steeds grotere rol.

Data Studio

Sinds 2016 werken we met Google Data Studio. Deze tool kan data ophalen uit allerlei Google diensten zoals Google Ads, Analytics en YouTube. Ook kun je koppelingen maken met eigen databases of andere systemen zoals Facebook Ads of een spreadsheet. Daarnaast is ook gedacht aan het visuele aspect en zijn er veel mogelijkheden op het gebied van styling en vormgeving.  

 

Tegenwoordig speelt de ‘beleving’ van dashboards een grote rol in de ontwikkeling ervan. Door een groot scherm op te hangen en hier actuele informatie op te delen, kunnen dashboards een belangrijk onderdeel van de organisatie zijn. Grafieken en cijfers zijn niet interessant genoeg en zorgen er niet voor dat mensen bij een dashboard blijven staan, hier een gevoel bij krijgen en de informatie juist kunnen interpreteren.

Voorbeeld dasboard grafieken

Er zijn diverse creatieve manieren om dit wél te realiseren, namelijk:

  • Kleuren: laat het scherm rood kleuren bij foutmeldingen, knipperen als de website eruit ligt of maak behaalde targets groen. Door slim gebruik te maken van grafieken maak je de status in één oogopslag duidelijk;
  • Geluid: laat een geluid horen als er een chat binnenkomt of een target gehaald is;
  • Afbeeldingen: maak bijvoorbeeld gebruik van een productafbeelding in plaats van een SKU nummer of gebruik een mooi vormgegeven funnel zodat het verloop van de data duidelijk is.

Cases 2019

In 2019 creëerden we onder andere dashboards voor:

  • Wagenborg Passagiersdiensten: creatie van een real time dashboard. Het gehele platform van de veerdienst wordt continu gemonitord en inzichtelijk gemaakt op het op maat gemaakte dashboard. Online uptime, drukte op het parkeerterrein tot aan de printrollen in de ticketmachines. Extra opvallend is de tracking van de vloot. Een element waarmee de klantenservice alle boten in één oogopslag kan volgen op het scherm.
  • Foodticket: de opzet van het Foodticket dashboard is gemaakt met Datastudio, maar is gekoppeld aan diverse eigen databases en externe data. Het opvallende scherm op het kantoor wekt veel interesse bij medewerkers en houdt hen op de hoogte van de belangrijkste data.

Een kijkje in de toekomst

Een dashboard maakt data inzichtelijk, rapporteert en… adviseert? Stel je eens voor: een dashboard dat op basis van de data proactief conclusies trekt of notificaties deelt. Hoe handig zou dit zijn? Het zou de marketeer of contentmaker handvatten kunnen geven voor het optimaliseren van content of voor de inzet van kanalen. Bijvoorbeeld: "Landingspagina X vertoont sinds gisteren een flink hoger bouncepercentage. We adviseren je de pagina eens te controleren”.

Perplex - Mark Hendriksen

Hoe nu verder?

We weten hoe dashboards er 5 jaar geleden uitzagen, maar hoe is dit over 5 jaar? Kunnen we een dynamische gebruikersinterface verwachten die ons voorziet van adviezen? Wellicht zelfs gesproken feedback? En hoe gaat machine learning een rol spelen in het combineren van data en identificeren van kansen?

Heb je vragen over dashboards of wil je weten wat wij hierin voor jou kunnen betekenen? Met zijn liefde voor data en het creëren van dashboards, kan Mark hier veel meer over vertellen!

Neem contact op

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Een heel nieuw jaar de mooiste muziek

Campagne seizoensbrochure

Het theaterseizoen is relatief kort. (Potentiële) liefhebbers en kenners moeten op de hoogte zijn wanneer een nieuw seizoen start én wat er in dat seizoen is te beleven. Daarom stuurt Het Gelders Orkest elk jaar een brochure uit met indringende verhalen, unieke samenwerkingen en het programma voor komend seizoen.

 

Bekijk deze case