Rijnstate patiënt wordt behandeld

Een website voor de patiënt van nu

Kennis is macht

In ons blog van mei schreven we al over de veranderingen in de zorg als het gaat om behoeften en verwachtingen van patiënten. Patiënten zijn goed geïnformeerd en hebben tegenwoordig toegang tot een diversiteit aan informatie. Die kennis geeft macht. Dit is een positieve ontwikkeling, want de geïnformeerde patiënt is een goede gesprekspartner voor de medewerkers van Rijnstate die graag transparantie bieden en samen met de patiënt tot de beste aanpak komen.

Verschillende behoeften

De geïnformeerde patiënt is kritisch en staat dan ook centraal binnen de nieuwe website van Rijnstate. Op elk informatieniveau kan de kritische patiënt zich goed oriënteren. De ene patiënt zoekt bijvoorbeeld herkenning bij een bepaalde aandoening, maar een andere patiënt wil graag inzicht in kwaliteitscijfers en hersteltijden wanneer de keuze voor een ziekenhuis nog gemaakt moet worden. Maar ook bezoekers van het ziekenhuis die vooral interesse hebben in routeinformatie of de looproute binnen het ziekenhuis worden niet vergeten. Die informatie is gemakkelijk en snel te vinden.

Volledig maar persoonlijk

350 verschillende aandoeningen & behandelingen. Ruim 45 specialismen en nog eens 10 expertisecentra. Met zoveel informatie is het van groot belang dat een bezoekers van de website binnen zo min mogelijk tijd en kliks tot relevante informatie komt binnen het aanbod. Een gebruiksvriendelijke zoekfunctie die de gebruiker direct van suggesties voorziet, biedt daarvoor uitkomst.

Onder welk specialisme valt mijn aandoening?

 De bezoeker wordt daarbij actief geholpen om vanuit een aandoening ook de behandelende afdeling van het specialisme te bereiken of zelfs de specialisten die daarbinnen werkzaam zijn. Ook dieperliggende of gerelateerde informatie in de vorm van patiëntfolders of actueel nieuws over het onderwerp is overzichtelijk gemaakt voor iedereen.

Toegankelijk voor iedereen

De website is namelijk toegankelijk gemaakt voor elke type gebruiker, inclusief ouderen en mensen met een functiebeperking. Denk bijvoorbeeld aan slechthorenden of slechtzienden die met behulp van vertrouwde tools de website volledig kunnen doorlopen. De websitebeheerders van Rijnstate kunnen hieraan sinds de accessibility training bij Perplex zelf dagelijks verder invulling geven.

Warm & gastvrij

De gastvrijheid die men in het ziekenhuis ervaart, is op de website terug te vinden in de vorm van laagdrempelige contactmogelijkheden, inzicht in de ‘gezichten achter Rijnstate’ en ook ervaringen van andere patiënten. Want wie kan nou beter vertellen hoe lang het herstel heeft geduurd na operatie met een robot dan de patiënt zelf?

Een heel andere doelgroep

Ook voor professionals is een aparte sectie ingericht, waarin contactgegevens van collega’s, maar ook huisartsen en verloskundigen gevonden kunnen worden. Dit zorgt voor korte lijnen en optimale samenwerkingsmogelijkheden met als doel ‘het leveren van de beste zorg’. Daarnaast is er ruimte voor het delen van evenementen en ontwikkelingen in de branche.

Rijnstate is met het vernieuwen van de website helemaal klaar voor de patiënt van nu én de toekomst!

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
gebruiksvriendelijk en drempelvrij

VieCuri.nl

Meer dan 1.000 informatieve pagina's en 750 digitale folders helpen bezoekers een goed beeld te geven over de specialisten en specialismen van VieCuri. Gebruiksvriendelijk, snel en drempelvrij kunnen patiënten hun weg vinden in de ziekenhuissite, dankzij uitgebreide usability tests, optimalisatie als toegankelijke website en integratie van een voorleesfunctie. Ook aan de medewerkers van VieCuri is gedacht: zij gebruiken dagelijks het speciaal op maat gemaakte intranet.

Bekijk deze case