ROVC.nl

Van technisch beheer naar full service inzet

Het begon met één vraag: of Perplex de website van de grootste technische opleider van Nederland, ROVC, wilde beheren. Er volgde een intenser en complexer traject op het gebied van zowel techniek als marketing met o.a. nieuwe functionaliteiten én een nieuw design. Het fundament voor – wat bleek – een verhoogde conversie en een mooie samenwerking met wederzijds vertrouwen!

Wie op zoek is naar een technische opleiding maakt tijdens deze zoektocht ongetwijfeld kennis met ROVC; de grootste technische opleider van Nederland. Met een groeiend aanbod van ongeveer 300 opleidingen, verzorgt ROVC al meer dan 45 jaar de beste cursussen, trainingen en volledige (mbo-)opleidingen. De website is het belangrijkste instrument en zorgt voor ruim 70% van de inschrijvingen.

U vraagt, wij draaien (en méér)

Wat bij ROVC begon met het outsourcen van het websitebeheer, veranderde door een pitch van Perplex al snel in een bredere vraag. Naast het technische beheer, was ROVC ook op zoek naar een partner die meedenkt over marketing en vanuit een ander perspectief naar de markt kijkt. Daarnaast mocht het belangrijkste doel van de website niet vergeten worden, namelijk conversie.

Met het beste resultaat voor ogen gingen we aan de slag. Al snel bleek dat de huidige website van ROVC toe was aan vernieuwing en dat deze flexibeler kon worden ingezet met Umbraco als CMS. Perplex zou Perplex niet zijn als we graag meer willen doen dan gevraagd. Dit betekent dat we de website volledig opnieuw hebben gebouwd, inclusief extra functionaliteiten en een vernieuwd design. Pro-actief zijn hoort erbij ;)

Technische hoogstandjes

Bij het bouwen van de nieuwe website kwamen veel extra werkzaamheden kijken. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal nieuwe functionaliteiten geïmplementeerd. Dit heeft veel technische kennis en kunde opgeleverd, maar ook één paradepaardje in het bijzonder, namelijk het vernieuwde inschrijfformulier dat werkt op basis van verschillende flows. Hieronder lichten we er een paar uit.

Diverse scenario's

Cursisten hebben niet alleen de mogelijkheid om zichzelf, maar ook één of meerdere collega's in te schrijven voor een cursus. Wanneer iemand zichzelf inschrijf kan bijvoorbeeld gekozen worden uit de opties 'ik betaal' of 'bedrijf betaalt'. Wanneer een collega wordt ingeschreven wordt automatisch 'bedrijf betaalt' aangevinkt. Makkelijk!

Automatische invulvelden

Wanneer iemand al is ingelogd in zijn of haar MijnROVC-account, wordt een groot deel van de invulvelden automatisch ingevuld. Dit wordt gerealiseerd door de toevoeging van een afhankelijkheid op bijna ieder veld. Met het nieuwe inschrijfformulier is de benodigde tijd voor het doorlopen van het formulier gehalveerd. Dit bespaart de cursist heel veel tijd!

Collegazoeker

Als een cursist zichzelf inschrijft, maar ook collega’s wil inschrijven die al bij ROVC bekend zijn, dan is er een ‘collegazoeker’. Met behulp van deze tool kunnen collega’s eenvoudig toegevoegd worden. Dit kan echter alleen als de persoon die iedereen inschrijft een bepaalde rol toegewezen heeft gekregen en bevoegd is tot het inzien van deze gegevens. Als de desbetreffende collega al eerder een cursus of opleiding bij ROVC heeft gevolgd, worden ook hier automatisch alle benodigde gegevens ingevuld.

Geïntegreerde chatomgeving in Umbraco

PerplexChat is volledig geïntegreerd in Umbraco, met als doel de chatagents context te geven (informatie over de bezoeker, maar ook de actuele content op de website) en de bezoeker zo goed mogelijk te helpen. Alle informatie die bekend is van de bezoeker is inzichtelijk in de chatomgeving en de chatagents kunnen eenvoudig verwijzen naar en gebruik maken van content op de website.

Feedback van cursisten

Een aantal klanten van ROVC hebben de tijd genomen om uit zichzelf positieve feedback te geven op de optimalisaties in het inschrijfformulier. In een mail lieten zij weten dat het inschrijven heel snel gaat en makkelijk werkt.

Vergeet de doelgroep niet

Een (technisch) werkende website is essentieel, maar zal niet veel conversie opleveren wanneer deze niet de juiste doelgroep aanspreekt. Bij het realiseren van de nieuwe website hebben we rekening gehouden met kenmerken en wensen van de doelgroep van ROVC, mensen die:

  • veel met hun handen werken
  • niet houden van afleidende content op de website
  • makkelijk en snel door de website willen navigeren
  • functionaliteit belangrijker vinden dan design/lay-out

Kennis is macht

Op het gebied van marketing hebben we met ROVC meegedacht over het design van de website, maar ook over de inzet van marketingtools die meer conversie genereren.

Eén van deze nieuwe tools is de kennistest. Deze test is ontwikkeld voor het geven van passend studieadvies aan potentiële cursisten. Na het maken van de test krijgt de persoon in kwestie een score te zien waarbij een bepaalde cursus wordt aanbevolen. De link naar de cursus is klikbaar zodat deze meteen geboekt kan worden.

Een andere optie is om het resultaat op te sturen naar ROVC zodat zij contact op kunnen nemen en meer kunnen vertellen over de test en de aanbevolen cursus.

Van klant naar partner

Met de lancering van de vernieuwde website beschikt ROVC over een platform dat de gebruiker voorziet van onder andere actuele informatie (inhoud, opzet, doel) over trainingen/cursussen, een slim inschrijfformulier zonder obstakels en een gebruikersinterface die volledig is aangepast op de wensen en eisen van de doelgroep.

Conclusie? De compleet vernieuwde website heeft voor positieve geluiden gezorgd bij alle betrokkenen.

  • De doelgroep van ROVC kan makkelijker navigeren en een inschrijving in een mum van tijd afronden.
  • ROVC haalt daarentegen resultaat uit een verhoogde conversie van maar liefst 66%!
  • Perplex en ROVC zijn van opdrachtnemer en opdrachtgever gegroeid naar (digitale) partners die met elkaar bouwen aan de toekomst.

Wie had gedacht dat die ene vraag - waar het avontuur tussen ROVC en Perplex mee begon - zou resulteren in een waardevol partnership? Alles is mogelijk!

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Kennis maken en delen in optima forma

Dirkzwager.nl

Kennis maken én delen is bij Dirkzwager, het grootste advocaten- en notarissenkantoor buiten de Randstad, verankerd in haar DNA. Al in 2007 startte Dirkzwager met online kennis delen, meer dan 7.500 artikelen verder was het tijd voor een nieuw platform. Want kennis hebben is macht, kennis delen is kracht. Maak kennis met Dirkzwager.nl!

Bekijk deze case