VGZ.nl en Bewuzt.nl

Competitie in de zoekmachineresultaten

De concurrentie op zoekwoorden als ‘zorgverzekering’ en ‘basisverzekering’ is erg hoog. Na het bekendmaken van de nieuwe zorgpremies in november schieten de gemiddelde kosten per klik (CPC) dagelijks verder omhoog, Google adviseert biedingen van enkele euro's.

Welke zorgverzekeraar wil niet bovenaan de zoekresultaten staan tijdens de belangrijkste periode van het jaar? De strijd om een top 4 positie te bemachtigen is groter dan ooit, zeker nadat Google sinds begin 2016 de advertenties aan de rechterkant niet meer toont. Hoe spelen we hier voor VGZ en Bewuzt op in?

Een jaarronde campagne

De campagnes zijn het hele jaar al volledig ingericht op basis van de customer journey. Ondanks dat de belangrijkste periode voor zorgverzekeraars het laatste kwartaal is, is het van belang om het gehele jaar op een goede manier zichtbaar te zijn voor (potentiële) klanten. De keuze voor VGZ en Bewuzt hangt immers niet enkel af van de communicatie rondom de bekendmaking van de nieuwe zorgpremie.

Wij zorgen ervoor dat de zorgverzekeraars structureel zichtbaar zijn met relevante communicatieboodschappen. Zo kunnen verzekerden in het voorjaar op zoek zijn naar informatie rondom zorgadvies zoals mantelzorg, maar zal juist rond de vakantieperiode het zoekvolume rondom zoekwoorden als ‘zorgverzekering buitenland’ stijgen. Ook in deze fases van de customer journey zorgen we ervoor dat de zorgverzekeraars online klaar staan voor bestaande klanten.

De piekperiode: de eindejaarscampagne

Het is zover.. de premies zijn bekend gemaakt! Na het hele jaar zichtbaar te zijn geweest voor bestaande verzekerden beginnen nu de belangrijkste weken van het jaar. Potentiële klanten, maar ook huidige klanten, beginnen zich te oriënteren op verschillende zorgverzekeringen.

Het belangrijkste doel vanuit VGZ en Bewuzt is om te zorgen dat bestaande klanten niet overstappen én dat er zoveel mogelijk nieuwe polissen worden afgesloten. Hier spelen wij op in met behulp van Google AdWords en Bing. Er is veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van diverse advertentiegroepen en advertentieteksten die daar precies op aansluiten. Zo zijn wij helemaal klaar om de strijd in verzekeringsland aan te gaan.

Enkele keren per dag de campagnes controleren, CPC’s aanpassen, zoekwoorden toevoegen/uitsluiten, advertentieteksten optimaliseren en budgetten controleren zijn in deze periode dagelijkse kost voor ons. Enkel door zo snel mogelijk in te spelen op veranderingen, is het mogelijk om mee te blijven doen in de veiling, en de strijd met de concurrentie aan te gaan. Met als einddoel natuurlijk het behalen van goede resultaten.

En met succes!

Zo zorgden de Google AdWords en Bing campagnes in 2016 voor maar liefst 50% meer afgesloten polissen ten opzichte van 2015. Ook het aantal bezoekers dat uiteindelijk hun premie berekende liet een flinke stijging zien. De kwaliteit van de campagnes draagt veel bij aan dit succesvolle resultaat: een gestegen CTR en een verbeterde positie. En tot slot: voor dit positieve resultaat betaalden we zelfs minder per klik dan vorig jaar!

Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Ervaar FNV's voordelen

Lead- en ledengeneratie

Hoe maken we de grootste vakbond van Nederland nóg groter? We matchen de behoefte van FNV's doelgroep met websites en campagnes die aantonen welke voordelen de vakbond biedt. Door deze op de juiste manier zichtbaar te maken bij potentiële leden, kunnen we tijdens evaluaties prachtige resultaten presenteren. 

Bekijk deze case