Employer branding: wat is het en hoe werkt het?

  • 01 november 2022 - Content

Waarom employer branding?

Het personeelstekort is groter dan ooit: volgens het UWV heeft elke beroepsgroep inmiddels te kampen met arbeidsmarktkrapte. Daarbij helpen traditionele wervingsmethodes lang niet altijd meer vanwege de enorme concurrentie.

Tijd voor werkgevers om betere secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden en in te zetten op intensievere werving en andere wervingskanalen. Zou je denken, toch? En hoewel dat ook belangrijk is, adviseren wij je vooral om je werkgeversmerk te gaan versterken.

Het is nu belangrijker dan ooit dat je als werkgever laat zien wat jou uniek en aantrekkelijk maakt tussen al die concurrenten. Waarom zouden potentiële werknemers jou boven alle andere competitie in de wedstrijd verkiezen? Met een sterk werkgeversmerk onderscheid je jezelf als werkgever van de concurrentie. Een sterk werkgeversmerk is niet alleen goed voor het werven, binden en boeien van werknemers, maar zorgt ook voor betrokken werknemers.

Maar hoe begin je en wat houdt employer branding nou echt in? We vertellen het je in deze blog.

Employer branding in cijfers

Mocht je nog niet helemaal overtuigt zijn om met employer branding aan de slag te gaan, hebben we nog een paar cijfers op een rij gezet. Eerlijk, de cijfers spreken voor zich… Uit onderzoek naar employer branding blijkt namelijk dat:

  • Er 250% meer kans is dat medewerkers positiever spreken over hun werkgever wanneer employer branding goed ingezet wordt. 
  • De kwaliteit van kandidaten met 54% toeneemt.
  • Personeelsverloop met 28% verminderd wordt.
  • De wervingskosten met 50% dalen.
  • Bedrijven met een sterk werkgeversmerk 1-2x sneller mensen aannemen en 20% harder groeien.

De impact van employer branding is groot.

Quote start
Employer Branding is niet iets wat je alleen kunt uitstralen, je moet het ook écht zijn.

Jolien Marinus, communicatiespecialist Perplex

Quote stop

Wat is Employer Branding?

Employer branding is het proces van het beheren en beïnvloeden van jouw reputatie als werkgever bij werkzoekenden, werknemers en belangrijke belanghebbenden. Het omvat alles wat je doet om jouw organisatie te positioneren als een voorkeurswerkgever. Simpel gezegd, het is wat werkzoekenden en werknemers écht van je denken. Het is wat ze hun vrienden en familie vertellen als jij er niet bij bent.

Hoewel branding in het algemeen gericht kan zijn op consumenten, richt employer branding zich specifiek op het personeelsbestand en potentiële medewerkers van een bedrijf. Het is een communicatiebenadering die is ontworpen om goed presterende medewerkers te behouden en toptalent aan te trekken. Met employer branding probeer je te beïnvloeden hoe het merk van jouw bedrijf wordt waargenomen.

Je hebt een werkgeversmerk, of je het nu actief managet of niet. Kandidaten en medewerkers hebben een mening over jouw als werkgever, ook als je deze niet probeert te beïnvloeden.

Elk contactmoment in de candidate journey laat een indruk achter bij kandidaten en werknemers die vorm geeft aan jouw werkgeversmerk. Een goed overzicht en beheer van deze contactmomenten stelt jou in staat om talenten aan te nemen én te behouden. Een dealbreaker in de candidate journey kan jouw onnodig goede kandidaten of zelfs werknemers kosten.

Quote start
Kandidaten en medewerkers hebben een mening over jou als werkgever, ook als je deze niet probeert te beïnvloeden.

Jolien Marinus, communicatiespecialist Perplex

Quote stop

Sterk werkgeversmerk bouwen

Wil je het imago en de reputatie van jouw werkgeversmerk niet aan het lot overlaten? En ben je klaar om serieus aan de slag te gaan met je employer brand? Mooi, we geven je een aantal tips:

Er zijn een aantal stappen die jou helpen een sterk werkgeversmerk te creëren:

  1. Definieer jouw waardepropositie

Een unieke waardepropositie (Unique Value Proposition) legt uit hoe jouw producten of diensten het leven verbeteren van de mensen die erin investeren. Toon aan hoe jouw bedrijf voldoet aan specifieke behoeften of pijnpunten die mensen zijn tegengekomen en waarom jouw bedrijf zich specifiek onderscheidt van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Door een goed gedefinieerde waardepropositie en belofte kun je in contact komen met topkandidaten die jouw visie delen en graag deel willen uitmaken van jouw unieke cultuur.

  1. Doe een werkgeversmerkaudit

Voordat je jouw werkgeversmerk kunt beheren of beïnvloeden, is het belangrijk om te weten wat mensen nu over jou denken. Een werkgeversaudit is de eerste stap.

Door in gesprek te gaan met kandidaten en werknemers kun je antwoord krijgen op vragen zoals: hoe zouden ze het bedrijf aan een vriend omschrijven? Waarom hebben ze ervoor gekozen om te solliciteren? Waarom blijven ze jaar na jaar bij het bedrijf? Waarom verlaten ze het bedrijf? De gap tussen het gewenste en werkelijke imago van je werkgeversmerk wordt hierdoor zichtbaar.

  1. Definieer jouw Employee Value Proposition

De Employee Value Proposition (EVP) is de 'people deal' die bestaat tussen een organisatie, haar medewerkers en het talent dat ze willen werven. Het geeft antwoord op twee belangrijke vragen:

  1. Wat mag de medewerker of kandidaat van het bedrijf verwachten?
  2. Wat mag het bedrijf van de medewerker of kandidaat verwachten?

Hoewel je jouw EVP niet deelt met de buitenwereld, helpt het je wel in het vormgeven van je communicatie richting kandidaten en werknemers.

  1. Implementeer jouw employer branding strategie

Op dit punt zou je klaar moeten zijn om je boodschap naar buiten te brengen. Maar welke kanalen zijn het belangrijkst? Er zijn talloze mogelijkheden om jouw werkgeversmerk te promoten, maar wanneer je aan de slag gaat, raden we aan te beginnen met laaghangend fruit.

Jouw reis naar een Employer Branding strategie

Download Employer Journey strategie

Employer branding is een langetermijnstrategie

Employer branding is niet eenvoudig en het heeft geen zin om het proces te overhaasten. Het is een langetermijnstrategie. Als je deze zaken eenmaal hebt aangepakt, kun je je verdiepen in meer geavanceerde employer branding-projecten. Zoals het optimaliseren van de candidate journey, het evalueren van het sollicitatieproces, het creëren van candidate personas, A/B-testen en het maken van een meetplan (KPI’s & metrics).

Interesse?

Wil je je aan jouw werkgeversmerk bouwen en kun je wel een helpende hand gebruiken? Stuur ons dan een bericht of kom langs in Arnhem. Onze specialisten denken graag met je mee!