Sterk werkgeversmerk bouwen
Wil je het imago en de reputatie van jouw werkgeversmerk niet aan het lot overlaten? En ben je klaar om serieus aan de slag te gaan met je employer brand? Mooi, we geven je een aantal tips:
Er zijn een aantal stappen die jou helpen een sterk werkgeversmerk te creëren:
- Definieer jouw waardepropositie
Een unieke waardepropositie (Unique Value Proposition) legt uit hoe jouw producten of diensten het leven verbeteren van de mensen die erin investeren. Toon aan hoe jouw bedrijf voldoet aan specifieke behoeften of pijnpunten die mensen zijn tegengekomen en waarom jouw bedrijf zich specifiek onderscheidt van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Door een goed gedefinieerde waardepropositie en belofte kun je in contact komen met topkandidaten die jouw visie delen en graag deel willen uitmaken van jouw unieke cultuur.
- Doe een werkgeversmerkaudit
Voordat je jouw werkgeversmerk kunt beheren of beïnvloeden, is het belangrijk om te weten wat mensen nu over jou denken. Een werkgeversaudit is de eerste stap.
Door in gesprek te gaan met kandidaten en werknemers kun je antwoord krijgen op vragen zoals: hoe zouden ze het bedrijf aan een vriend omschrijven? Waarom hebben ze ervoor gekozen om te solliciteren? Waarom blijven ze jaar na jaar bij het bedrijf? Waarom verlaten ze het bedrijf? De gap tussen het gewenste en werkelijke imago van je werkgeversmerk wordt hierdoor zichtbaar.
- Definieer jouw Employee Value Proposition
De Employee Value Proposition (EVP) is de 'people deal' die bestaat tussen een organisatie, haar medewerkers en het talent dat ze willen werven. Het geeft antwoord op twee belangrijke vragen:
- Wat mag de medewerker of kandidaat van het bedrijf verwachten?
- Wat mag het bedrijf van de medewerker of kandidaat verwachten?
Hoewel je jouw EVP niet deelt met de buitenwereld, helpt het je wel in het vormgeven van je communicatie richting kandidaten en werknemers.
- Implementeer jouw employer branding strategie
Op dit punt zou je klaar moeten zijn om je boodschap naar buiten te brengen. Maar welke kanalen zijn het belangrijkst? Er zijn talloze mogelijkheden om jouw werkgeversmerk te promoten, maar wanneer je aan de slag gaat, raden we aan te beginnen met laaghangend fruit.