Google Analytics 4; nieuwe kansen voor het optimaliseren van jouw website!

  • 04 augustus 2022 - Internetmarketing
  • Leestijd: 4 minuten
Mariëlle van Kempen Online marketeer

Wat gaat er veranderen?

Moet jij iets met deze melding doen of verandert er iets voor jou? Belangrijke vragen. Wij zien met Google Analytics 4 vooral een kans en nemen je graag mee in een aantal stappen die we nu alvast kunnen zetten! 

Het grootste verschil tussen de huidige Google Analytics en Google Analytics 4 is het datamodel. Waar het huidige datamodel van Google Analytics gericht is op sessies richt Google Analytics 4 zich op events. Het verschil in data verzamelen maakt het dus eigenlijk onmogelijk om statistieken in beide versies met elkaar te vergelijken. Om met Google Analytics 4 van start te kunnen, is het dan ook nodig om een nieuwe property aan te maken waarmee het data verzamelen vanaf 0 begint.

Waarom overstappen?

De overstap naar Google Analytics 4 helpt je om de gebruiker in 2022 beter te begrijpen. Het platform zorgt er onder meer voor dat de data sneller laadt en dat je minder vaak hoeft te switchen tussen pagina’s en rapporten. Door Machine Learning en predictive audiences is GA4 bovendien in staat om gedrag te voorspellen. Met dit platform weet je ook zeker dat je weer helemaal voldoet aan de standaarden die in 2023 nodig zijn om het gedrag van websitebezoekers inzichtelijk te krijgen.

De verschillen

Functionaliteit Universal Analytics Google Analytics 4
Gegevensmodel Op basis van sessies en gebruikers Op basis van events
Platforms Niet platform overschrijdend Wel platform overschrijdend
Rapportage Vooraf gedefinieerde en custom rapporten Voornamelijk custom rapporten
Voorspelling Geen voorspellingsmogelijkheid Machine learning
Cookies Afhankelijk van (geaccepteerde) cookies (Voorbereid op) functionering zonder cookies

Geen zorgen!

De huidige Google Analytics is niet zomaar verdwenen maar zal uiteindelijk wel komen te vervallen. Een goede reden om snel van start te gaan met het verzamelen van de eerste data in een Google Analytics 4 property.

Het gebruik van Google Analytics 4 zal even wennen zijn, maar ondanks dat de nieuwe versie nog niet volledig af is zien wij al interessante voordelen.. Het is namelijk veel makkelijker om de customer journey in kaart te brengen en gedetailleerde doelgroepen aan te maken. Daarnaast ontvang je meer event-informatie dankzij de aanpassing van het datamodel, waardoor je nog uitgebreidere analyses kunt maken.

Hoe nu verder?

Google Analytics 4 is op dit moment nog niet volledig af. Zo zijn nog niet alle rapporten beschikbaar en ontbreken bepaalde functies. Google zal deze nieuwe versie de komende tijd steeds verder gaan ontwikkelen en daarmee uiteindelijk de huidige Google Analytics vervangen. Google is van plan om op 1 juli 2023 definitief over te stappen naar de GA4-omgeving.

Ondanks dat deze nieuwe versie de huidige Google Analytics dus nog niet vervangt, is ons advies om al wel zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property in te gaan richten. Op deze manier starten we alvast met het verzamelen van data en zijn we goed voorbereid voor de definitieve overstap. Tot die tijd zal de nieuwe Google Analytics 4 property parallel lopen aan de huidige Google Analytics versie die op je website staat.

Focus op belangrijkste metingen.

Bij een nieuwe website ben je al snel geneigd om zoveel mogelijk meetbaar te maken. Je bent immers toch benieuwd of al die handige functies op jouw website ook daadwerkelijk worden gebruikt door de bezoeker. In de praktijk blijkt dat uiteindelijk van alles wat meetbaar is gemaakt, maar naar de helft wordt gekeken...

Wij zien de uitrol van Google Analytics 4 als dé kans om samen opnieuw naar de allerbelangrijkste doelen van je website te kijken en dit meetbaar te maken in je nieuwe Google Analytics 4 property. Op deze manier zal de focus weer komen te liggen op de voor jou belangrijkste KPI’s en kunnen we jouw website nog meer optimaliseren op performance.

Nog even over privacy...

Privacy wordt steeds belangrijker in de wereld van dataverzameling. Voornamelijk data vanuit third-party cookies is voor Google erg belangrijk. Omdat de toekomst hiervan steeds onzekerder wordt, moet ook Google mee in deze verschuiving. Het verzamelen van data zal steeds lastiger worden. Hoe dit in de toekomst invloed zal hebben op jouw online marketingstrategie is nog niet helemaal duidelijk. Het is goed om hier alvast rekening mee te houden door zoveel mogelijk data te verzamelen binnen je eigen website en minder afhankelijk te worden van externe partijen, zoals Google. Dat wil niet zeggen dat je uiteindelijk volledig onafhankelijk moet zijn van de data van Google, maar wel dat je opzoek kan gaan naar andere manieren van data verzameling met de focus op de privacy van jouw gebruikers.

Perplex ontwikkelt websites middels het Content Management Systeem (CMS) Umbraco. Dat doen we goed waardoor Perplex één van Umbraco's actiefste Gold partners is geworden! Als Gold Partner is Perplex vorig jaar begonnen met de ontwikkeling van uMarketingSuite: Een Customer Data Platform voor het Umbraco CMS voorzien van allerlei intelligente marketing functionaliteiten zoals A/B-testing, Digital Analytics en Personalisatie.

uMarketingSuite maakt gebruik van statistieken die op de server worden verzameld. Dit betekent dat de gegevens altijd worden verzameld - ook als de bezoeker een advertentie- of cookie-blocker gebruikt. Daarmee speelt Perplex in op de ontwikkelingen rondom strengere dataverzameling. Wil je meer weten over uMarketingsuite? Neem dan een kijkje op de website!