Google for Jobs: wat is het en hoe richt je het in?

  • 16 november 2022 - Internetmarketing
Micky Bronkhorst Digital Marketing Owner

Google for Jobs: wat is het en hoe richt je het in?

Maak jij al gebruik van Google for Jobs? De Google for jobs-widget is sinds 2020 live. Deze vacaturetool mag zeker niet ontbreken in jouw strijd om talent! Waarom ook jij gebruik moet maken van Google for Jobs (en hoe) vertellen we je graag, lees je mee?

De ‘war on talent’ is heviger dan ooit

Wist je dat 73% van de werkzoekenden hun zoektocht start op Google? Met Google Jobs kunnen medewerkers in Nederland nog sneller en gemakkelijker een vacature vinden. Een hele belangrijke touchpoint dus in de Candidate Journey. Maar wat is Google Jobs nu precies en hoe kun je deze widget gebruiken?

Google for Jobs in het kort

Als je in Google zoekt naar bijvoorbeeld ‘vacature Arnhem’, dan zie je Google Jobs verschijnen. In de widget wordt een selectie vacatures weergegeven. Hierdoor kun je direct doorklikken naar de website van de vacature. Maar dit kan ook jouw werken-bij website zijn. Zo kunnen potentiële werknemers via jouw website solliciteren, waarmee je écht jouw cultuur kunt laten zien.

Om het werkzoekenden nog makkelijker te maken, kun je in de widget filteren op onder andere plaatsingsdatum, werkgever en locatie, kun je vacatures opslaan en kun je meldingen instellen zodat je nieuwe vacatures direct in je mailbox ontvangt.

 

 

Wanneer je op een vacature klikt in Google Jobs, wordt de vacaturetekst weergegeven en krijg je de optie om te solliciteren via een externe website, bijvoorbeeld jouw werken-bij website. Wil je dat potentiële werknemers via jouw website solliciteren? Dan is het slim om ervoor te zorgen dat Google Jobs de vacature op jouw website indexeert.

 

Voordelen Google for Jobs voor de werkgever

  • Je biedt gebruiksgemak aan jouw potentiële kandidaten; ze kunnen gemakkelijk doorklikken naar vacatures.
  • Jouw vacatures zijn op één extra plek overzichtelijk zichtbaar.
  • Je bent aanwezig op een belangrijk touchpoint in de Cadidate Journey; 73% van de werkzoekende start namelijk op Google.
  • Google indexeert vacatures gratis op basis van structured data, je hebt hierdoor geen extra advertentiebudget nodig.
  • Resultaten zijn makkelijk te meten omdat Google jobs een aparte bron is in Google analytics.
  • Je kunt via Google Search Console o.a. het aantal vertoningen en kliks per vacature inzien.
Quote start
73% van de werkzoekenden startte voor een nieuwe baan hun zoektocht op Google.

Nationale Vacaturebank

Quote stop

Hoe werkt Google for Jobs?

Om ervoor te zorgen dat jouw vacature vertoond wordt in de vacaturewidget voeg je een stukje code toe aan je website, ook wel structured data genoemd. Door deze code kan Google je website lezen. Dit is gemakkelijk zelf te doen, maar een programmeur kan je hier ook altijd bij helpen. 

Vervolgens is het belangrijk dat je bij de vacature een aantal velden sowieso hebt ingevuld. Verplichte velden:

  • Plaatsingsdatum
  • Omschrijving
  • Organisatie
  • Locatie
  • Titel

En om nog betere resultaten te behalen, is het handig om de aanbevolen velden in te vullen:

  • Salaris(range)
  • Dienstverband
  • Vacature ID
  • Einddatum

Google for Jobs: hoe richt je het in?

Stap 1. Je richt een custom HTML-script in met de juiste structured data zodat de vacature gevonden wordt door Google.

Stap 2. Voordat je het live zet test je eerst het custom HTML-script.

Stap 3. Je zorgt ervoor dat het gemaakte script wordt toegevoegd aan de vacaturepagina via Google Tag Manager.

Stap 4: Je zet vervolgens alles live en test nogmaals de pagina om te kijken of alles goed staat.

En dan is het afwachten totdat de vacaturepagina wordt geïndexeerd door Google en de vacature terugkomt in de zoekresultaten.

Vechten om de juiste positie

De widget laat maar een paar zoekresultaten zien en als je meer vacatures wilt bekijken, moet je doorklikken. Uiteindelijk draait het allemaal om zichtbaarheid. Hoe zichtbaarder je bent, hoe sneller er potentiële medewerkers op jouw vacaturepagina landen. Je kunt een aantal dingen doen om hoger in de zoekresultaten te komen:

Tip 1. Zorg ervoor dat de werkzoekende getriggerd wordt om verder te lezen en dus op de ‘lees meer’ knop drukt. Als de werkzoekende na het lezen van de introductietekst teruggaat naar de overzichtspagina, kan dit nadelig werken op je positie.

Tip 2. Voeg het salaris toe aan de vacature. Het salaris is een rankingfactor van Google.

Tip 3. Voeg de werklocatie toe, hoe specifieker hoe beter. Willemsplein 46 in Arnhem werkt bijvoorbeeld beter dan alleen Arnhem.

 

Interesse?

Wil je nog meer weten over hoe je Google Jobs voor je kunt laten werken of over hoe je voor meer verkeer naar je vacatures kunt zorgen? Stuur ons dan een bericht of kom langs bij ons op kantoor in hartje Arnhem. We denken graag met je mee!

Micky Bronkhorst Digital Marketing Owner