Hoe (& waarom) breng je een candidate journey in kaart?

  • 23 november 2022 - User Experience

Weet jij hoe jouw candidate journey eruitziet en wordt ervaren? Door een visuele weergave te maken van de reis van jouw kandidaten, kun je je beter in de schoenen van een kandidaat verplaatsen. Op die manier kun je hun behoeften, wensen en angsten in verschillende fasen van hun reis beter begrijpen.

Candiate journey mapping

Door de candidate journey in kaart te brengen, verzamel je belangrijke informatie die je kunt gebruiken om de wervingsmarketingstrategie te sturen en te optimaliseren. Je krijgt inzichtelijk waar kandidaten afhaken en aan welke knoppen je moet draaien om de ultieme candidate journey-experience te realiseren. Door candidate journey mapping ontdek je waar je verbeteringen kunt doorvoeren. Maar hoe werkt candidate journey-mapping? We vertellen je het in deze blog!

Quote start
Nearly 4 in 5 candidates (78%) say the overall candidate experience they receive is an indicator of how a company values its people.

TalentAdore

Quote stop

Stap 1. Definieer je kandidaatpersona

Het eerste wat je moet doen, is bepalen wiens kandidaatreis je in kaart brengt. Met andere woorden, je moet je kandidaat-persona creëren. Een kandidaatpersona is een semi-fictieve weergave van jouw ideale sollicitant. In een kandidaatpersona breng je de kenmerken, vaardigheden, eigenschappen, behoeften, doelen, gedachten, gevoelens, meningen, verwachtingen en pijnpunten van de perfecte sollicitant in kaart.

Door een kandidaatpersona te definiëren, krijg je een duidelijk beeld van de ideale persoon voor wie je de reis ontwikkelt. Dit is belangrijk omdat verschillende kandidaat-persona's een heel andere kandidaatreis kunnen hebben! Dus eerst moet je één specifieke kandidaatpersona kiezen waarop je je wilt concentreren.

Een jonge afgestudeerde die op zoek is naar een functie op instapniveau kan bijvoorbeeld een heel andere kandidaatreis hebben dan een zeer ervaren marketeer.

Stap 2. Stel een framework voor kandidaatreisfasen op

De verschillende stadia die kandidaten doorlopen, vormen de hoeksteen van je candidate journey mapping.

Er zijn 6 fases van een candidate journey:

  1. Bewustzijn
    In deze fase worden kandidaten zich bewust van jouw employer brand.
  1. Overweging
    In dit stadium onderzoeken kandidaten jouw bedrijf en jouw concurrenten.
  1. Interesse
    In dit stadium kiezen kandidaten jouw bedrijf als hun favoriete werkgever.
  1. Sollicitatie
    In dit stadium solliciteren kandidaten op jouw openstaande vacatures.
  1. Selectie
    In deze fase doorlopen de kandidaten het selectieproces.
  1. Aangenomen
    In deze fase worden kandidaten jouw nieuwe medewerkers!

Dit zijn de gemeenschappelijke fasen die alle kandidaten doorlopen. Aan de basis van je candidate journey staan ​​de behoeftes van kandidaten.

Stap 3. Identificeer de behoeften van kandidaten in elke fase

Elke fase van een candidate journey wordt aangedreven door de behoeften van jouw kandidaten. Wat zijn de belangrijkste wensen en behoeften van jouw kandidaten in elk van de fasen? Welke gedachten en gevoelens sturen hun gedrag?

  1. Bewustzijn
    Kandidaten denken: wat voor een bedrijf is dit eigenlijk?
  1. Overweging
    Kandidaten denken: What's in it for me?
  1. Interesse
    Kandidaten denken: wat maakt jouw bedrijf anders?
  1. Sollicitatie
    Kandidaten denken: hebben ze mijn sollicitatie ontvangen?
  1. Selectie
    Kandidaten denken: vinden ze mij leuk? Vind ik hen leuk?
  1. Aangenomen
    Kandidaten denken: Joepie, ik heb de baan! :)

Door inzicht te krijgen in de behoeften van de kandidaten in elke fase kun je jouw boodschap afstemmen op de kandidaat en zorg je ervoor dat kandidaat doorgaat in de kandidaatreis en niet afhaakt.  

Quote start
Nearly 60% of job seekers have had a poor candidate experience

TalentAdore

Quote stop

Stap 4: Ontdek de touchpoints van de kandidaatreis

Gedreven door hun behoeften interacteren kandidaten met jouw bedrijf, werknemers en employer brand. Deze interacties die kandidaten met jouw bedrijf hebben, worden 'candidate journeytouchpoints' genoemd.

Bij deze stap is het doel om alle mogelijke contactmomenten te ontdekken die jouw kandidaatpersona met jouw bedrijf kan hebben in een bepaalde fase van de kandidaatreis.

Verplaats jezelf in je kandidaatpersona en stel jezelf de volgende vragen:

  1. Bewustzijn
    Wat was het eerste moment dat ik van dit bedrijf hoorde?
  1. Overweging
    Hoe kom ik meer te weten over de waardepropositie voor werknemers van dit bedrijf?
  1. Interesse
    Hoe kan ik verschillende bedrijven vergelijken in de zoektocht naar mijn potentiële werkgever?
  1. Sollicitatie
    Wat moet ik doen als ik besluit te solliciteren op een openstaande functie? Hoe zou ik solliciteren?
  1. Selectie
    Wat zou ik doen tijdens het selectieproces?
  1. Aanwervingsfase
    Wat zou ik doen als ik word aangenomen?

Het is nog beter als je de antwoorden op deze vragen rechtsreeks bij je kandidaten kunt ophalen.

Tip: Interview je recent aangenomen werknemers of verstuur een online enquête naar je huidige kandidaten.

Jouw reis naar een Employer Branding strategie

Perplex Employer Branding

Stap 5. Genereer een lijst met kanalen

De volgende stap is  ontdekken waar de touchpoints van de vorige fase voorkomen. Kijk naar de lijst met contactmomenten en vraag jezelf af waar deze interacties plaatsvinden? In welke context? Via welk kanaal? Dezelfde interactie kan zich op verschillende kanalen afspelen, het is belangrijk om je daar bewust van te zijn.

  1. Bewustzijn
    Social media, billboards (Out of Home advertising), carrièrebeurs, mond-tot-mond
  1. Overweging
    Carrièrebeurs/events, social media, vacaturesites, zoekmachines zoals Google of Bing, vacaturesite, LinkedIn-vacaturebank
  1. Interesse
    E-mail, werkenbij-website, blog, social media
  1. Sollicitatie
    E-mail, telefoon, SMS, website
  1. Selectie
    E-mail, telefoon
  1. Aangenomen
    E-mail, telefoon, social media

Stap 6. Visualiseer de candidate journey

Heb je alle bovenstaande informatie verzameld? Dan ben je klaar om een ​​visuele weergave (kaart) van een candidate journey te maken. In deze stap verzamel je alle informatie van de vorige stappen en combineer je deze tot een visuele kaart. Hiervoor geldt dat er geen goed of fout is. Dit is het moment voor jou om creatief te worden en alle informatie te ordenen op een manier die het beste werkt voor jou en jouw team. Je kunt de Miro-whiteboardtool gebruiken, met post-its werken: de keuze is aan jou!

De candidate journey optimaliseren

De kandidaatreiskaart die je hebt gemaakt, is een geweldig hulpmiddel om je hele wervingsproces te analyseren. Gebruik het om elke stap van jouw wervingsproces te analyseren, van het eerste tot het laatste contactmoment. Met deze reiskaart kun je erachter komen hoe goed (of slecht) jouw bedrijf scoort op elk specifiek contactmoment tijdens de candidate journey. Op basis van deze analyse kun je vervolgens de candidate journey gaan optimaliseren.

Je bent nu klaar om je eerste kandidaat-reiskaart te maken. Veel succes en plezier en als je vragen of opmerkingen hebt, stel ze gerust!

Interesse?

We komen graag met je in contact, om te ontdekken wat we voor jou of je organisatie kunnen betekenen.