Hoe zit het met privacy en cookies in Google Analytics 4?

  • 23 augustus 2022 - Internetmarketing
  • Leestijd: 5 minuten
Mariëlle van Kempen Online marketeer

Wat verandert er?

Met de overstap naar Google Analytics 4 verandert er veel op het gebied van privacy en cookies. Zo is het met GA4 mogelijk om gegevensverzamelingen aan en uit te zetten. Wat verandert er nog meer? Wij zetten het voor je op een rij.

Wat betreft privacy komt Google Analytics 4 met twee vernieuwde opties en een vernieuwde functionaliteit; de Consent Mode. Ook verandert er wat met de (Europese) IP-adressen.

Vernieuwde privacy-opties

Allereerst biedt GA4 enkele nieuwe privacy-opties: 

  • Het verzamelen van gegevens van Google-signalen zet je per regio aan of uit. 
  • Denk hierbij aan demografieën, interesses, remarketing tags en conversiemodelleringen. 
  • Het verzamelen van gedetailleerde locatie- en apparaat gegevens zet je per regio aan of uit.

Standaard staan deze opties uit en we raden aan om dat voorlopig zo te laten staan.Maar het is goed om te weten dat deze vernieuwde privacy-opties er zijn. 

Hoe GA4 omgaat met (Europese) IP-adressen

GA4 bewaart of registreert géén afzonderlijke IP-adressen. IP-adressen worden verwijderd, nog voor ze worden geregistreerd via Europese domeinen en servers. GA4 levert wél geschatte geolocatiegegevens, door de volgende metadata af te leiden van IP-adressen:  

  • Plaats (en de afgeleide breedtegraad en lengtegraad van de stad) 
  • Continent 
  • Land 
  • Regio 
  • Subcontinent (en op ID gebaseerde tegenhangers). 

Een berichtje voor alle developers

Gebruik je momenteel een Content Security Policy (CSP)? Update dan de configuraties (img-src- en connection-src-richtlijnen) om de volgende domeinen toe te staan door Analytics: 

  • .google-analytics.com
  • .analytics.google.com 

Consent Mode

Met de Consent Mode (Toestemmingsmodus) schakel je makkelijker marketingfuncties in en uit op basis van individuele privacy voorkeuren, via de algemene sitetag (gtag.js) of Google Tag Manager. Geeft iemand geen toestemming voor marketing en statistieken? Dan is het met de Consent Modus mogelijk om deze gebeurtenissen anoniem te meten. 

Bron: support.google.com 

Maar… ook voor deze functie geldt: wacht nog even met de toepassing ervan! Zeker als je al gebruikmaakt van een Cookie Management Platform (CMP). 

Maar hoe zit het nou eigenlijk met die cookies bij GA4?

We werken langzaamaan toe naar een cookievrije toekomst, waarin third-party cookies niet meer bestaan. Zo zijn er maatregelen genomen bij Safari en Firefox en neemt Google Chrome er eind 2023 ook afscheid van. Dat betekent dat marketeers gedurende de komende jaren veel belangrijke gebruikersdata missen, vooral voor online advertising.  

GA4 is speciaal ontwikkeld om te werken met én zonder het gebruik van cookies. De vernieuwde Analytics is namelijk volledig ontwikkeld om op basis van first-party cookies gegevens te verzamelen en zodoende beter voorbereid op de toekomst dan UA. Dit alles dankzij het veranderende gegevensmodel op basis van event-tracking en machine learning om eventuele data-gaps op te vullen. 

Kun je dan helemaal zonder cookies?

Nee, nu nog niet. Maar Google werkt er wél naartoe. Zo introduceerde Google begin 2021 een alternatief voor third-party cookies, genaamd FLoC (Federated Learning of Cohorts). Maar daar staan we nu niet bij stil, want het alternatief werd al snel geweerd door de privacy community

Wel staan we kort stil bij de nieuwste cookie-alternatieven die bij Google op de plank liggen: Privacy Sandbox en Topics API. Met deze alternatieven bepalen internetbrowsers welke topics relevant zijn voor gebruikers, gebaseerd op de browsergeschiedenis. Browsers slaan deze topics maximaal 3 weken op per gebruiker en verwijderen ze na deze tijdsperiode. 

Kortom, de best practices rondom cookies zijn nog volop in ontwikkeling! We houden je hiervan op de hoogte.