Marketing automation: 7 voordelen

  • 07 november 2022 - Internetmarketing

De beste marketingteams gebruiken marketing automation en dat doen ze niet voor niets. Met marketing automation kun je nauwkeuriger campagnes draaien en het salesteam voorzien van betere leads, met een hogere omzet en grotere groei als gevolg. Wat deze marketingteams onderscheidt van anderen? Het is niet dat ze beter, slimmer of creatiever zijn.

Ze hebben gewoon de juiste tools. Handvaten die hen meer inzicht geven in de hele salesfunnel, tools waarmee ze effectiever kunnen bepalen wanneer leads klaar zijn om te kopen. Dat wil jij toch ook? 4 op de 5 marketeers maakt al gebruik van marketing automation of is de mogelijkheden aan het onderzoeken. We kunnen dus wel stellen dat steeds meer bedrijven de meerwaarde van marketing automation inzien. Jij waarschijnlijk ook, anders was je deze blog nu niet aan het lezen 😉.

Er zijn verschillende redenen om marketing automation in te zetten, zo kun je meer leads genereren of gerichte content versturen. Welk doel heb jij voor ogen?

In een notendop kun je de voordelen van marketing automation in twee woorden samenvatten: optimalisatie en effectiviteit. Het optimaliseert tijd, inspanningen en strategieën en doet dit op de meest effectieve manier.

In deze blog delen we de belangrijkste voordelen van marketing automation. Lees je mee?

1. Marketing automation verhoogt relevantie

Door marketing automation verstuur je automatisch e-mails op basis van data en inzichten op het juiste moment, naar de juiste persoon met de juiste content. Dit zorgt ervoor dat de relevantie toeneemt. De e-mails worden niet op basis van campagnes verstuurd, maar op basis van een trigger. Stel, je bent een trainingsbureau en een prospect heeft een e-book gedownload over het geven van goede feedback, een blog gelezen over samenwerken en de trainingspagina ‘Feedback geven kun je leren’ bekeken. Dan kun je stellen dat deze prospect in de overwegingsfase zit van de totale customer journey. De prospect zoekt namelijk informatie over een bepaald thema en is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Met marketing automation kun je segmenten aanmaken op basis van bepaalde criteria en een triggered e-mail instellen. Dit betekent in dit voorbeeld het volgende:

Segmentatie criteria:

  • Prospect heeft in de afgelopen drie maanden minimaal één blog gelezen
  • Prospect heeft in de afgelopen drie maanden minimaal één e-book gedownload
  • Prospect heeft in de afgelopen drie maanden minimaal één trainingspagina bekeken
  • Prospect heeft zich nog niet ingeschreven voor een training

Actie:

  • Verstuur een e-mail met ‘Kan ik je ergens bij helpen? Plan een gratis adviesgesprek in met een van onze ervaren trainers’. In deze mail staat bijvoorbeeld relevante content zoals een toepasselijke training met daarbij het aantal beschikbare plekken en de voordelen op een rij (urgentie) en een call-to-action. Door de beschikbare plekken te communiceren speel je in op de angst iets mis te lopen (FOMO) en kun je de ontvanger net dat duwtje geven om zich in te schrijven voor een training.
Quote start
Gepersonaliseerde e-mails verhogen de CTR met 14%
Quote stop

Dankzij de data die je automatisch verzamelt krijg je inzicht in de klantreis en kun je de marketingfunnel optimaliseren. Relevantie is belangrijk omdat niet iedereen dezelfde klantreis aflegt en deze reis niet altijd lineair verloopt. Wist je dat gepersonaliseerde e-mails de CTR verhogen met 14% en de conversie met 10%? Dit blijkt uit een onderzoek door HubSpot. Dus mocht je nog niet overtuigd zijn, het werkt echt!

 

2. Marketing automation bespaart tijd

Als marketeer ben je vaak al druk genoeg met het uitwerken van rapporten en analyses, campagnes etc. Hoe fijn is het dan als je niet of nauwelijks omkijken hebt naar e-mailmarketing? Hoewel, marketing automation vraagt wel om een eenmalige grote tijdsinvestering, maar op de lange termijn pluk je er de vruchten van en gaat het voor je werken. Het enige wat je dan nog rest is analyseren en optimaliseren. Heb je hulp nodig bij het uitdenken en inrichten van marketing automation? Wij helpen je graag daarbij. We weten als geen ander dat dit een hele kluif kan zijn.

3. Marketing automation genereert meer kwalitatieve leads

Kwalitatieve leads genereren is met name voor B2B-bedrijven een belangrijk marketingdoel. Door marketing automation toe te passen, generen bedrijven twee keer zoveel leads als bedrijven die enkel e-mailmarketing inzetten. Het draait uiteraard niet om zoveel mogelijk leads genereren, maar om kwalitatieve leads binnenhalen die uiteindelijk converteren. Het doel is ten slotte méér conversie. 

Wil je je marketing automation uitbesteden?

Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan en neem contact met ons op!

Contact

4. Marketing automation brengt sales en marketing samen

Sales en marketing zijn samen verantwoordelijk voor de groei van de organisatie. Een goede samenwerking tussen sales en marketing is daarom de sleutel tot succes. Met behulp van marketing automation werk je samen aan meer leads en meer klanten. Dankzij marketing automation kun je leadscoring-tactieken inzetten. Door leads een score toe te kennen kun je per lead de juiste benadering bepalen. Met behulp van marketing automation gebeurt dit automatisch.

Op basis van gedrag of bepaalde acties kun je bepalen welke score een lead toegekend krijgt. Leads met een hoge score kunnen opgevolgd worden door sales, leads met een lage score kunnen opgevolgd worden door marketing automation. Je hoeft dus niet meer handmatig scores toe te kennen. 

Eigenschappen waar je een score aan toe kunt kennen zijn bijvoorbeeld:

  • Functietitel
  • Branche
  • Budget
  • Locatie

Naast deze eigenschappen, kun je ook scores toekennen op basis van gedrag. Bijvoorbeeld:

  • Salespagina bekeken
  • Blog gelezen
  • Contact opgenomen
  • Brochure gedownload
  • Adviesgesprek
  • Offerte aangevraagd
  • Heeft e-mails geopend in afgelopen x dagen

5. Marketing automation geeft een 360-graden klantbeeld

Dankzij marketing automation verzamel je heel veel data zoals websitebezoeken, e-mails en meer op één plek. Op basis van deze data kun je 360-klantprofielen bouwen voor elke unieke bezoeker. Dit maakt het mogelijk om gepersonaliseerde content aan te bieden. 

6. Marketing automation verhoogt de conversie rate

Uiteindelijk draait het allemaal om conversie. Uit een onderzoek uitgevoerd door Fingerspitz blijkt dat 75% van de bedrijven die marketing automation inzet, hun return on investment (ROI) binnen één jaar ziet toenemen.

7. Marketing automation maakt meer inzichtelijk met data

Een groot voordeel van marketing automation is dat je veel meer inzicht krijgt in hoe je marketingcampagnes het doen, hoe de customer journeys eruitzien, wie je klanten zijn, etc. Op basis van deze data kun je je marketinginspanningen nog effectiever inzetten, monitoren en optimaliseren.

Je leest het, marketing automation biedt veel voordelen. Of je nu meer inzicht wilt in je campagnes, sales moeite heeft met het identificeren van goede leads of content gericht wil versturen... het is de moeite waard om te onderzoeken of marketing automation iets voor jou is.

 

Ben je al begonnen met marketing automation, maar heb je het gevoel dat je nog niet alles eruit haalt? Of wil je graag starten met marketing automation, maar weet je niet zeker of het iets voor je is? Wij helpen je graag. Neem gerust contact op met een van onze content- en communicatiespecialisten.  

Interesse?

We komen graag met je in contact, om te ontdekken wat we voor jou of je organisatie kunnen betekenen.