Marketingtrends voor SEA in 2023: hier moet je op letten

  • 15 december 2022
  • Leestijd: 2 minuten

Heb jij de strategische plannen van jouw organisatie voor 2023 al rond? De laatste trends en ontwikkelingen op marketinggebied mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig hoef je niet zelf op onderzoek uit, we bieden ze je graag op een presenteerblaadje aan. Lees je mee?

Deze blog is onderdeel van een serie. In het eerste deel van deze blogserie duiken we in de marketingtrends voor SEA voor komend jaar. We bespreken de ontwikkeling van de performance max, cookies en geautomatiseerde Google Ads. Later in de serie komen ook nog trends op het gebied van SEO, social media, data & automation en conversie voorbij.

Dit artikel is gebaseerd op het Digital Marketing Trends 2023 onderzoek van Fingerspitz.

Marketingtrends voor SEA

Performance Max

De voornaamste trend die we komend jaar gaan zien op SEA-gebied, is dat de Performance Max terrein wint. Bij de Performance Max komen diverse campagnes samen, zoals shopping, search, display en YouTube. Het doel? De maximale prestaties bieden aan adverteerders.

Door de Performance Max krijg je automatisch een marketingstrategie met meerdere contactmomenten. Zo kun je zowel op display als op YouTube zichtbaar zijn. Het algoritme bepaalt wat de beste plaats is voor een vertoning. Het nadeel hiervan is dat je niet inzichtelijk hebt waar en hoe vaak je vertoningen uitgeserveerd worden.

Cookies

In eerste instantie zou 2023 het jaar zijn waarin cookies zouden verdwijnen, maar deze plannen heeft Google verschoven naar 2024. Het is de vierde keer op rij dat het bedrijf de cookieplannen verandert. De voornaamste reden van het uitstel is dat Google nog geen alternatief heeft om de verzameling van data op een simpele manier voort te zetten.

Geautomatiseerde Google Ads

Hoewel Google Ads verder geautomatiseerd wordt, is het voor de SEA-marketeer zaak om het verschil te maken door verder te denken dan de standaard campagnes. Hoe je die impact maakt? Door te denken in termen van groei. En ook door bijvoorbeeld te kiezen tussen het aannemen van een content marketeer of performance marketeer. Waar een content marketeer met content de meeste impact maakt, weet een performance marketeer zich juist bezig met de resultaten van die content.

Wil je graag het complete trendrapport van Fingerspitz lezen? Klik dan hier.

Meer weten over SEA?

Neem contact op met onze online marketeers en kijk wat er voor jou mogelijk is!