Marketingtrends voor SEO in 2023: hier moet je op letten

  • 19 december 2022
  • Leestijd: 2 minuten

Heb jij de strategische plannen van jouw organisatie voor 2023 al rond? De laatste trends en ontwikkelingen op marketinggebied mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig hoef je niet zelf op onderzoek uit, we bieden ze je graag op een presenteerblaadje aan. Lees je mee?

Deze blog is onderdeel van een serie. In het eerste deel van deze blogserie duiken we in de marketingtrends voor SEO voor komend jaar. We bespreken de ontwikkeling van zoekwoordenrelevantie, de rol van Google en het belang van visueel en interactief. Later in de serie komen ook nog trends op het gebied van social media, data & automation en conversie voorbij. Lees hier het blog over SEA-trends voor 2023. 

Dit artikel is gebaseerd op het Digital Marketing Trends 2023 onderzoek van Fingerspitz.

Marketingtrends voor SEO

Zoekwoordenrelevantie

Na de ‘Helpful Content’ update van Google in september dit jaar is duidelijk geworden dat het bedrijf beter gaat optreden tegen kwalitatief slechte artifical intelligence content. Deze stap moet zoekresultaten relevanter maken.

Daar komt bij dat Google extra zoeksuggesties introduceert voor gerelateerde zoektermen om zo de juiste resultaten bij de juiste zoekvraag te tonen. Ook buying guides voor Shopping worden volgend jaar gelanceerd. Denk hierbij aan extra filtermogelijkheden binnen het Shopping-aanbod om zo sneller bij het product aan te komen dat gezocht wordt.

Google niet altijd meer het startpunt

Naast Google zijn er ook andere kanalen met een zoekfunctie die het startpunt kunnen zijn voor een zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan TikTok, Pinterest of Reddit. Levert een zoekopdracht op zo’n kanaal het juiste resultaat op, dan kun je er zeker van zijn dat het kanaal vaker wordt gebruikt voor een zoekopdracht.

Het kan ook andersom werken en er juist voor zorgen dat jouw merk op een kanaal als TikTok of Pinterest gezien wordt. De kans is groot dat ze dan jouw merk als zoekopdracht gebruiken en dat geeft een grote voorsprong. Kortom: zorg ervoor dat je ook buiten de zoekmachines aanwezig bent voor de doelgroep die je wil aanspreken zodat je touchpoints hebt in de gehele customer journey.

Visueel en interactief

Dat consumenten en websitebezoekers steeds visueler ingesteld zijn, is geen nieuws. Platforms als TikTok, Instagram en Pinterest doen het beter dan ooit tevoren. Zorg ervoor dat je als bedrijf of merk deze trend niet mist door eens kritisch naar je aangeboden content te kijken. Zitten daar al QR-codes, (korte) video’s of 3D-afbeeldingen tussen?

Ook Google speelt in op deze trend door steeds meer visuele aspecten in de zoekmachine mee te nemen. Het bedrijf is daarnaast van plan om MultiSearch verder uit te rollen. MultiSearch is een manier van zoeken die tekst, beeld en voice combineert.

Wil je graag het complete trendrapport van Fingerspitz lezen? Klik dan hier.

Meer weten over SEO?

Neem contact op met onze online marketeers en kijk wat er voor jou mogelijk is!