SEO: 5x grootste misverstanden over zoekmachineoptimalisatie

  • 30 december 2022 - Internetmarketing

Misvattingen over zoekmachineoptimalisatie komen vaker voor dan je denkt. In dit artikel zetten we de vijf meest voorkomende misverstanden uiteen. Ook leggen we uit hoe je deze kunt gebruiken om je digitale marketinginspanningen te versterken. Laten we erin duiken!

1. Metadescription is een directe ranking factor

Een van de misverstanden is dat de metadata (metatitle/description) te abstract wordt beschreven, leeg wordt gelaten of wordt volgestopt met zoekwoorden. Hoewel het een best practice is om een van de zoekwoorden te benoemen in de metadescription, is het geen ‘directe’ rankingfactor volgens Google. De metadescription wordt namelijk geschreven vanuit CTR-oogpunt en heeft het doel om bezoekers te overtuigen om door te klikken naar de website.

Key takeaway: Schrijf je metadescription voor de gebruiker in plaats van de zoekmachine om zo kliks naar je website te bevorderen.

Quote start
Onthoud dat je optimaliseert voor mensen, niet voor zoekmachines

Billal Nawabi, SEO-specialist

Quote stop

2. SEO levert snel resultaat

Bedrijven die SEO inzetten verwachten soms dat ze snel en eenvoudig kunnen ranken door een pagina te optimaliseren of artikel te publiceren. Onze SEO-specialisten krijgen weleens de vraag “ik heb dit aangepast, maar ik zie nog niks gebeuren” en dan blijkt dat ze het twee dagen geleden hebben geüpdatet. SEO is geen SEA waarbij je snel resultaten boekt. SEO is een investering op lange termijn en kost tijd.

Key takeaway: Wees geduldig en optimaliseer op basis van relevantie.

3. Je domeinnaam is belangrijk voor SEO

Een algemene misvatting is dat een domeinnaam belangrijk is voor SEO, maar niets is minder waar. Google ziet een domeinnaam niet als rankingfactor; de url (slug) wordt wel gebruikt als rankingfactor, maar de domeinnaam zelf niet. Een specifieke domeinnaam kan interessant zijn voor herkenbaarheid en branding, zoals reclame.nl of boekhoudpakket-vergelijken.nl, maar draagt verder aan SEO niets bij.

Key takeaway: Je SEO-strategie en SEO-optimalisatie is belangrijker dan je domeinnaam.

4. Je moet zoveel mogelijk backlinks naar je website hebben

Backlinks zijn van toegevoegde waarde als het gaat om de autoriteit van je Google-rankings. Maar lang niet alle backlinks hebben een positief effect op je website. Relevante backlinks zijn goed voor je SEO, irrelevante backlinks en het kopen van backlinks wordt gestraft door Google.

Key takeaway: Onderzoek welke backlinks goed voor de vindbaarheid van je website zijn en verwijder irrelevante backlinks.

Quote start
SEO is complexer dan alleen zoekwoorden gebruiken. Google gebruikt meer dan 200 verschillende rankingfactoren om zoekresultaten te rangschikken.

Billal Nawabi, SEO-specialist

Quote stop

5. ‘’Ik heb een pagina live gezet, maar ik zie hem nog niet in Google’’

Het indexeren van een pagina kan tot ca. 8 weken duren en het is afhankelijk van een aantal factoren of je pagina überhaupt wordt geïndexeerd. Een aantal van deze factoren zijn: crawlbudget, interne linkstructuur, server en hosting, relevantie, contentupdate, (nieuwe) Google-algoritmes, etc.

Key takeaway: SEO is een langetermijnstrategie en vergt veel geduld.

 

Als je eenmaal hebt begrepen dat SEO niet iets is dat je erbij kunt doen, heb je al winst geboekt. In feite is SEO een discipline die expertise vereist, tijd kost en inspanning vraagt. Voor maximaal succes in de rankings heb je een goede strategie en website nodig die aan alle technische eisen voldoet en kwaliteitsvolle content bevat die jouw doelgroep echt helpt.

Interesse?

Is jouw organisatie toe aan een (nieuwe) SEO-strategie? Laat je gegevens achter en Billal neemt contact met je op.