Wat is een goed alternatief voor Google Analytics?

  • 08 juni 2022 - Internetmarketing
Mariëlle van Kempen Online marketeer

In strijd met de privacywet

Google Analytics ligt onder vuur. Het meest gebruikte programma om het websiteverkeer te meten zou in strijd zijn met de privacywet GDPR (AVG in Nederland). De kans is aanwezig dat de software binnenkort niet meer toegestaan is in Nederland. Naar welk alternatief kun je je dan wenden?

Eerst even terug naar het begin. In de eerste maanden van 2022 maakten zowel Oostenrijk als Frankrijk bekend dat Google Analytics niet langer te gebruiken is. Het statistiekenprogramma wordt daar zelfs als illegaal gezien. Dat komt omdat Google Analytics zijn data niet opslaat op een server in Europa – zoals de GDPR voorschrijft – maar op servers in Amerika en dat is verboden.

Dan zou je wellicht verwachten dat Google Analytics zijn proces aanpast en de servers op Europese bodem zet, maar daar heeft het bedrijf vooralsnog niets over gezegd. Voor Nederland onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens momenteel of het programma verboden moet worden in ons land, maar daar is nog geen duidelijkheid over. Omdat het niet helder is wat Google Analytics gaat doen en omdat het niet zeker is wat de uitkomst van het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens gaat zijn, is het goed om voorbereid te zijn op een alternatief en deze te kunnen implementeren.

Piwik Pro en Matomo

Na een gezamenlijk onderzoek van Perplex en Frontis zijn er twee geschikte alternatieven naar voren gekomen: Piwik Pro en Matomo. In de zoektocht vielen programma’s waarbij je bijvoorbeeld alleen maar bezoekersaantallen ziet af. Piwik Pro en Matomo zijn beide vergelijkbaar met Google Analytics en je kunt er soortgelijke analyses mee doen.

De twee programma’s hebben ook enkele voordelen ten opzichte van Google Analytics. Zo is Piwik Pro voorzien van een consent manager waarmee je eigen cookiemeldingen kunt samenstellen. Zowel Piwik Pro als Matomo bieden daarnaast de mogelijkheid om heatmaps te maken van je websitebezoek. 

Privacyvriendelijk

Het grootste voordeel is dat beide statistiekenprogramma’s volledig privacy vriendelijk zijn. Het is – zij het in beperkte mate – mogelijk om te kiezen in welk land je de data op wilt slaan. Ook bieden de systemen cloud-oplossingen aan zodat je alle data kunt opslaan op je eigen servers.

Het grote verschil met Google Analytics is dat Piwik Pro en Matomo voor kleinere bedrijven gratis zijn. Wil je een uitgebreidere functionaliteiten, dan is dat tegen betaling. De prijs van het programma wordt bepaald op basis van het aantal acties dat er op de website plaatsvindt.

uMarketingSuite

Naast Piwik Pro en Matomo kan ook uMarketingSuite een uitkomst bieden. Deze allround marketing toolbox voor Umbraco beschikt naast de mogelijkheid voor personalisatie en A/B-testen over een Analytics-functie. Hierin vind je onder meer informatie over je websitebezoek en daarnaast is het mogelijk om extra informatie zoals downloads, scrolldiepte en formulieren door te meten. Meer informatie lees je terug op uMarketingSuite Analytics. Ook goed om te weten: uMarketingSuite is geheel privacy vriendelijk.

Overstappen van Google Analytics

Als je van een vertrouwd systeem als Google Analytics overstapt naar iets nieuws, is dat altijd even wennen. Gelukkig zijn partijen als Piwik Pro en Matomo erg bereid om je hierbij te helpen.

Heb je nog vragen?

De komende tijd zullen wij de voor- en nadelen van beide programma’s verder tegen elkaar afwegen om uiteindelijk één keuze voor een alternatief te maken. Houd onze blog in de gaten om de ontwikkelingen hierover te lezen.

Heb je na het lezen van deze blog  vragen of wil je eens met ons sparren over deze mogelijke alternatieven? Neem dan contact op met onze online marketeers.