Verder-online.nl

Personalisatie waarmee je verder komt

Hoe kan vereniging van Advocaat-Scheidingsbemiddelaar FAS ervoor zorgen dat het publiek haar ziet als een keurmerk voor echtscheidingen? Door hard te roepen en zichzelf aan te prijzen via advertenties, óf door vrijblijvend echt goede content te bieden zodat mensen terugkomen op het moment dat het nodig is? Perplex ging samen met ZB Communicatie & Media de uitdaging aan en dat werpt zijn vruchten af: bezoeker bekijken bijna 4 pagina’s meer, zitten 9 keer langer op de website en converteren 3,74 keer meer. Hoe? Door te personaliseren!

Prijzen en nominaties voor VERDER*!

Op de Grand Prix Content Marketing 2017 is VERDER* rijkelijk beloond! Op 16 november gingen we naar huis met maar liefst 2 bekroningen; voor De Beste Data Driven excecutie en voor Beste Platform/content hub! In de categorie B-to-C kregen we een bronzen award en een nominatie voor Beste Effectiviteit.

Over het platform zei de jury onder andere: "Maatschappelijk doel, charmant en een applaus waardig. Met name dat je als brancheorganisatie de verhalen vertelt zonder de nadruk te leggen op commercie. Gepersonaliseerde content zoals bij VERDER* is de droom van elke content marketeer. De technologie achter het platform is indrukwekkend en de resultaten spreken voor zich.

Start in de wachtkamer...

Voordat we aan de slag konden, zijn we met de advocaten van vereniging van Advocaat-Scheidingsmiddelaars (vFAS) om tafel gaan zitten, met als doel om te achterhalen wie de potentiële websitebezoekers zijn. We zijn ervan uitgegaan dat de online doelgroep gelijk zou zijn aan de mensen die bij hen in de wachtkamer zitten. We hebben vFAS advocaten uitgevraagd over de vragen, wensen en informatiebehoefte van hun klanten.

Van persona tot contentstrategie

De vergaarde informatie van vFAS advocaten hebben we kunnen herleiden tot 6 persona's en 3 fases, die garant staan voor 98% van de doelgroep. De website kent vier contentpijlers: scheiden, mediation, kinderen en geld & bezit. Iedere persona heeft andere vragen binnen de verschillende peilers en is op zoek naar een advies wat voor hem of haar van toepassing is. 

We hebben het platform gepersonaliseerd, zodat we de juiste content ook daadwerkelijk bij de goede persona kunnen aanbieden. Het idee voor personaliseren hebben we uitgedacht en doorontwikkeld en aan de hand hiervan hebben we, in combinatie met de informatiebehoefte van de persona's, een data driven contentstrategie opgesteld. ZB Communicatie & media heeft de content voor verder-online.nl volgens de strategie gecreeërd. 

Diederick en Theresa

Op basis van het (impliciete) gedrag op de website wordt een bezoeker ingedeeld in een persona en een fase, en krijgt de voor hem of haar meest relevante content te zien. 

Een voorbeeld van een persona is Diederick. Diederick is 38 jaar en directeur groot aandeelhouder, heeft 2 pubers van 14 en 17, is hoog opgeleid, heeft een eigen huis, is getrouwd met Theresa en wil haar na de scheiding niet financieel ondersteunen. Daar tegenover staat dan de persona Theresa, met hele andere wensen en vragen. 

Een aantal artikelen is afgestemd op de persona Diederick. Hoe vaker een bezoeker deze artikelen leest, hoe meer hij met de persona Diederick geïdentificeerd wordt en hoe meer content hij te zien krijgt die Diederick aangaan. De overige content valt niet weg, maar blijft zichtbaar op een lager niveau. 

Impliciet personaliseren

Scheiden is een gevoelig onderwerp. Een bezoeker wil niet al zijn gevoelige informatie 'op straat gooien'. Daarom hebben we gekozen voor impliciet personaliseren. De bezoeker hoeft zelf niets te vermelden.

Door in huis ontwikkelde algoritmes toe te passen en continu te optimaliseren, kunnen we de bezoeker het advies laten zien dat voor hem of haar het meest van toepassing is. Alsof je iemand een dik boek geeft en enkel de bladzijdes markeert die het meest relevant zijn. 

Lees meer over impliciete personalisatie

Privacy bewaken

De data die wordt verzameld, slaan we intern op in een soort blackbox. Doordat (gevoelige) informatie in ons beheer blijft, houden we zelf de controle. We kunnen altijd verantwoorden wat er precies met de data gebeurt. Hiermee voorkomen we dat de informatie ergens voor wordt gebruikt of wordt doorverkocht.

De data wordt nooit gekoppeld aan persoonlijke gegevens, die we krijgen door middel van conversie. Hierdoor blijft de data die we verzamelen altijd anoniem. 

Testen en optimaliseren

Om te kijken hoe en óf het personaliseren werkt, verdelen we het bezoek aan de website onder in drie groepen. 

  • 10% van de bezoekers krijgen geen gepersonaliseerde versie te zien. Dit is de controlegroep.
  • 70% van de bezoekers ziet de gepersonaliseerde versie. Met de inzichten uit deze groep kunnen het proces verbeteren.
  • 20% van de bezoekers krijgen een alternatieve, geoptimaliseerde versie van de personalisering te zien.
Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat we doen?
Dealersysteem, website & consumentenportaal

Verkoopkanaal verzekeringen

Wegens aangescherpte wetgeving vanuit AFM was vernieuwing van het huidige point-of-sale systeem (POS) noodzakelijk. De nieuwe wetgeving bepaalt dat enkel gecertificeerden advies mogen uitbrengen. In het geval van Mercedes-Benz Insurance Services bezitten enkel F&I managers en medewerkers van het hoofdkantoor dit benodigde certificaat. Echter het grootste verkoopkanaal was tot dusver het dealernetwerk.

De case: hoe passen we het systeem zo aan, dat het voldoet aan de wetgeving én het dealernetwerk intact blijft. Waar is ondersteuning en optimalisatie mogelijk en hoe kunnen we de online verkoop via de website als significant kanaal inrichten. Na ruim vier jaar met het systeem gewerkt te hebben, zijn er uiteraard ook wensen vanuit huidige gebruikers. Deze wensen zijn ook direct meegenomen in de ontwikkeling.

Bekijk deze case