Marketingtrends voor social media in 2023

  • 19 december 2022
  • Leestijd: 2 minuten

Heb jij de strategische plannen van jouw organisatie voor 2023 al rond? De laatste trends en ontwikkelingen op marketinggebied mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig hoef je niet zelf op onderzoek uit, we bieden ze je graag op een presenteerblaadje aan. Lees je mee?

Deze blog is onderdeel van een serie. In het eerste deel van deze blogserie duiken we in de marketingtrends voor SEO voor komend jaar. We bespreken de verschuiving naar demand generation en de toename van eerlijke content en het belang van videofocus. Later in de serie komen ook nog trends op het gebied van data & automation voorbij. Lees hier de blogs over SEA-trends, SEO-trends en conversietrends voor 2023. 

Dit artikel is gebaseerd op het Digital Marketing Trends 2023 onderzoek van Fingerspitz.

Marketingtrends voor social media

Lead generation verandert in demand generation

Binnen de B2B-markt sluit lead generation niet altijd aan op het gedrag van de doelgroep. Het achterlaten van e-mailadres en telefoonnummer wordt steeds minder vaak gedaan. Om deze strategie effectiever in te zetten, kun je demand generation uitproberen. Hierbij zet je je campagnes in voor exposure van je aanbod en zichtbaarheid om zo uiteindelijk behoefte op te roepen bij de doelgroep.

Met demand generation haal je wel minder leads binnen, maar de kans dat de leads een stuk waardevoller zijn dan bij lead generation is groot.

Eerlijke content neemt toe

Met de komst van social media als BeReal wordt ook de drang naar eerlijke en oprechte content groter. Deze app geeft op een willekeurig moment op de dag een notificatie voor jouw BeReal-moment. Met de app kun je vervolgens een foto maken met de voor- en achtercamera van je telefoon om aan beide zijden te laten zien wat je doet.

Het is momenteel nog niet mogelijk om te adverteren op BeReal en dat trekt de toekomstbestendigheid van de app in twijfel. Komend jaar zullen we zien of marketeers aandacht besteden aan deze app.

Videofocus

De spanningsboog van de gemiddelde persoon is tegenwoordig 8 seconden. Platforms als TikTok en Instagram spelen uitstekend in op deze korte aandachtspanne en ook YouTube weet met YouTube Short snelle content aan de gebruiker te serveren. Video zal ook in 2023 een focuspunt zijn en het is belangrijk om als organisatie hiermee aan de slag te gaan en er zo voor te zorgen dat je niet achterblijft op concurrenten.

Wil je graag het complete trendrapport van Fingerspitz lezen? Klik dan hier.

Meer weten over social media?

Neem contact op met onze online marketeers en kijk wat er voor jou mogelijk is!

Esther Schaap Content & E-mailmarketing specialist